Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

VLN: Bom ontploft in VLN. Frikadelli en WTM keren VLN de rug toe!!!

Het rommelt in de VLN. Zowel Wochen Team Monschau (WTM Rinaldi) als Frikadelli hebben vanwege de recentelijk aangekondigde B.o.P. besloten om zich voor het seizoen 2019 terug te trekken. WTM Teameigenaar Georg Weiss liet gisteren al doorschemeren de VLN de rug toe te keren. De kans lijkt ook groot dat nog voor het seizoensbegin meerdere SP9/GT3 Teams niet in de VLN zullen uitkomen.

Frikadelli
Klaus Abbelen heeft de stekker uit de VLN getrokken. Voor de tweede keer binnen een jaar. Maar gaan ze nu nog werkelijk terugkomen. Komt er nog een compromis?

Tekst en foto's: Willem J. Staat

Bom ontploft in de VLN. Frikadelli en WTM keren VLN de rug toe
De lokale smaakmakers in de VLN, Frikadelli en WTM, hebben besloten om zich voor komend seizoen uit de VLN terug te trekken. Reden is de recentelijk bekend gemaakte Balance of Performance, waarbij de GT3's in de SP9 klasse ruim 5 procent vermogen moeten inleveren.

In een statement dat Frikadelli Racing vanavond uitgaf uitte teameigenaar Klaus Abbelen zich in identieke bewoordingen. Klaus Abbelen: "Dit heeft tot gevolg dat de kleinere auto's die op slechts 1/10 van het jaarbudget van een GT3 rijden slechts met een verschil van 30 km/u ingehaald worden en bij de volgende bocht weer voor de GT3 liggen. En komen er meerdere bochten achter elkaar dan kan de GT3 er eindelijk voorbij. Op deze manier heeft het geen zin meer. Als men deze beperking wil doorvoeren dan moet het vermogen van alle auto's met vijf procent gereduceerd worden, slechts dan kan men de competitie behouden en kunnen wij de kosten van onze GT3 auto's rechtvaardigen."

Grote tegenstellingen ziet men bij Frikadelli in de continue doorgevoerde verbeteringen aan het circuit. "De gehele Nordschleife wordt jaarlijks vervalst, verkort, minder verscherpt en zodanig sneller gemaakt dat elke Playstation-coureur dit circuit kan beheersen. Maar wij mogen niet sneller worden. Zo heeft het geen zin meer", aldus Abbelen.

"Als men mij in November verteld had dat we weer minder 5 procent vermogen kregen, dan had ik direct de beslissing genomen om niet meer aan de VLN en de 24U deel te nemen. Wij willen zelf bepalen aan welke races wij deelnemen. Hierbij wil ik de vele fans bedanken die ons jarenlang ondersteund hebben. Ik hoop dat ze begrip voor deze stap hebben."

WTM Georg Weiss trok gisteren de stekker uit het VLN programma en heeft een mooi alternatief voor zijn Ferrari's die niet tussen de langzamere deelnemers willen rijden.

Georg Weiss, die ruim achttien jaar op de Nordschleife actief is, trok gisteren de consequentie om zich voor dit seizoen definitief terug te trekken. Wij hebben ons programma opnieuw samengesteld. "12U Spa, 24U Spa, 24U Barcelona en 9U Kyalami. Zolang dit zo blijft laten we ons niet meer op de Nürburgring zien. En dit doet pijn. Als er gereduceerd moet worden dan moet dit voor het gehele startveld gelden.

Het kan toch niet waar zijn dat TCR-, Cup- SP7, en GT4 ons op de Döttinger Hohe voorbijvliegen en de GT3's dan met barsten of breken in de remzones maar weer moeten proberen te passeren. Dat wordt voor iedereen veel te gevaarlijk en contra-productief." Ook de Nederlander Stef Dusseldorp (Falken Motorsport) en Audi-fabriekscoureur Christopher Mies ondersteunden de visie van Weiss in de social media.

Al in februari verstuurde DMSB Sportdirecteur Michael Günther een email aan de ADAC Nordrhein waarin hij zijn bezorgdheid uitsprak over de hoge bochtensnelheden in de verschillende GT-klasses en in het bijzonder de SP9 klasse. "Het is duidelijk dat een dergelijke ontwikkeling zonder tegenmaatregelen niet meer te verantwoorden is. Wij verzoeken dan ook om maatregelen te nemen om de Performance voor het seizoen 2019 in te perken."

Of het ditmaal tot een compromis tussen de VLN en de teams komt moet worden afgewacht. Na het ongeval van Jan Mardenborough in 2015 werd er op het baangedeelte Flugplatz gedurende het gehele seizoen een Code 60 toegepast totdat de baan begin 2016 van een andere configuratie voorzien werd.

De snelle Nordschleife rondetijden zijn de FIA al geruime tijd een doorn in het oog. Over de 7.52 recordronde van Christian Krognes bij de slotwedstrijd in 2018 met de Walkenhorst BMW M6 schijnt de afgelopen winter bij de FIA in de wandelgangen flink gediscussieerd te zijn. Het ziet er naar uit dat de GT3's hun beste tijd op de Nordschleife gehad hebben. En dat zou een groot verlies zijn.....

Recordronde Krognes
'Boosdoener' Christian Krognes. Met een kwalificatietijd van 7.52 schoot men ook bij de FIA wakker......
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet