IndyCar

Indycar: Alexander Rossi snel tijdens afsluitende voorjaarstest COTA

Ruim 11 uur rijtijd en 12.000 testkilometers werden er voor de Indycar pre-season test op COTA afgelegd. Colton Herta bleef met zijn tijd van dinsdag overall de snelste man terwijl Andretti Autosport-coureur Alexander Rossi gisteren die eer voor zich opeiste. De eerste indicatie is dat het seizoen 2019 nog competitiever en intensiever gaat worden dan in voorgaande jaren.

2019 Rossi
Alexander Rossi de snelste man tijdens de tweede testdag op COTA.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Rossi snel tijdens afsluitende voorjaarstest COTA
Op de timesheets van woensdag domineerden de veteranen met Rossi als snelste man. Daarachter volgden Ryan Hunter Reay, Will Power en Simon Pagenaud. Indy 500 winnaar Will Power was laaiend over deze nieuwe baan op de Indycar kalender.

2019 Power Will Power was laaiend enthousiast over COTA.

Will Power: " Fenomenaal, hier hou ik van. Erg technisch complex. Maar fantastisch faciliteiten en alle rijders vinden het geweldig om hier aanwezig te zijn."Colton Herta was met een tijd van 1.46.6258 op dinsdag de snelste man in zijn Steinbrenner" Harding Dallara Honda en die tijd werd niet meer verbeterd. Met een tijd van 1.46.8535 was Alexander Rossi tijdens de tweede dag het snelst maar de tijd van Herta werd niet meer verbeterd.

Colton Herta: "Deze baan past perfect bij mijn rijstijl. Het team heeft hard gewerkt om daar te zijn waar ze wilden zijn. Gedurende de wintermaanden hebben ze vergeleken met vorig jaar enorme stappen vooruit gemaakt. En dit zien we nu. Goed werk."

Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson en Santino Ferrucci deden het ook niet verkeerd. Ganassi-coureur Rosenqvist eiste de zesde tijd voor zich op. Ferrucci sloot de testdagen als negende af en Ericsson als veertiende. De ex-F1 rijder kreeg wel de complimenten van Scott Dixon. "Hij zou wel eens de "Robert Wickens" van 2019 kunnen worden. M.a.w. de sterkste of de beste rookie."

2019 Rosenqvist Gaat Felix Rosenqvist bij Ganassi komend seizoen voor verrassingen zorgen?

Alex Rossi bevestigde nu al de competitiviteit van het kampioenschap. Rossi: "Het kampioenschap wordt steeds beter. Een bevestiging van de serie en de waarde die de rijders eraan geven. Het is superpositief dat er zoveel mensen uit Europa komen. Ik denk dat 2019 het meest competitieve seizoen gaat worden waarvan ik deel uit ga maken. Als je naar de Top 15/20 kijkt zijn er erg veel goede rijders. Nogal een verschil met andere raceseries. Ik verwacht dat er dit seizoen bij elke wedstrijd 10/12 man voor de overwinning gaan.

Colton Herta: "Weer een goede testdag op COTA. In de ochtend waren we de snelste en P2 in de namiddag. Maar we kunnen nog meer vinden. Naarmate het kouder werd hebben we aan de balans gewerkt. Toen het warm was, waren we echt goed. Het zou voor de races goed zijn indien het warmer was. In zijn totaliteit deed het team een uitstekende test. Ik ben erg verheugd over het feit dat iedereen hier zo hard werkt. Ik kan nauwelijks tot volgende maand wachten."

Felix Rosenqvist: "Het was positief. Gisteren was er een behoorlijk gat met de concurrentie dus ik moest wat huiswerk doen. Mijn NTT Data Dallara Honda is wel in elke sessie snel geweest. Ik denk dat we voor de Top 5 kunnen gaan. Maar we moeten nog leren en aan dingen werken. Voor mij persoonlijk leer ik nog steeds zodra ik de baan opga. Maar na twee dagen heb ik het gevoel dat we hier wel klaar zijn en naar Sebring kunnen gaan."

2019 Hinch Ericsson
James Hinchcliffe en Marcus Ericsson. Weer een goede combinatie bij Schmidt Peterson Racing dit seizoen?

Scott Dixon: "Voor de middagsessie hadden we een pauze van 45 minuten. We hebben verschillende dingen geprobeerd maar ik geloof dat we het niet echt voor elkaar hadden. Sommige delen van de baan voelen niet goed aan. Ik had er geen feeling mee en ik had ook niet het gevoel dat ik een volledig goede ronde voor elkaar kreeg. Ook leek het erop dat er met de wielophanging iets mis was. Het stuur trok bij het remmen steeds naar links. Hier moeten we nog achter zien te komen."

2019 Ferrucci
Santino Ferrucci. Gaan we van hem betere dingen zien dan in het FIA F2 kampioenschap?

James Hinchcliffe: "Weer een productieve dag. Wij wisten het gat met de anderen te dichten. En wij zaten er zelfs dichterbij dan het op de timesheets lijkt. Maar we werden op het einde van de dag verstoord door een rode vlag terwijl we op ons laatste setje banden bezig waren en iedereen steeds sneller werd. Ik ben verheugd over de richting die wij zijn ingeslagen en de vooruitgang die wij geboekt hebben. Hopelijk zitten we er tijdens de kwalificaties en het raceweekend bij."

Santino Ferrucci: "Het was weer een goede dag voor ons op COTA. Er moest nogal wat geleerd worden. Realistisch gezien waren we in de ochtendsessie P4 maar toen ging er een rode vlag uit. We hebben de data van die rode maar dit reflecteert zich niet in de timesheets. Gedurende de laatste sessie hebben we wel iets verloren maar toen gingen we toch weer de juiste richting uit. Toch voelt het goed aan om op P9 te staan. Goed werk van het team en wij kijken uit naar St. Petersburg."

2019 Kanaan
Productieve dag voor Tony Kanaan bij A.J. Foyt Racing.

Tony Kanaan: "Wij hadden vandaag een productieve dag. Wij probeerden verschillende dingen op beide auto's. Dus als een team leren we ervan. Matheus Leist hielp ons een beetje. Wij zijn hier gekomen om te kijken wat we van de simulator geleerd hebben. En daar zaten we erg dichtbij. Dit nemen we mee naar de eerste wedstrijd en proberen dit nog hiervoor te verbeteren. Dit was onze eerste test maar we hebben er tot St. Petersburg nog drie voor de boeg."
Final Day

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 februari 2019 10:52

    Tegelijkertijd testten ook de Indylights, in de drie trainingssessies overheerste Andretti Motorsport. Veekay reed in dc drie sessies resp. de 5e, 7e en 3e tijd. Ook dit jaar hoeven we geen groot startveld te verwachten, 10 auto's maximaal.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 14 februari 2019 11:07

    Hopelijk zet Colton Herta dit door! Geweldig! Zonde van de Indy Lights trouwens, al jaren hetzelfde liedje

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 14 februari 2019 11:54

    @Anonieme gebruiker. Even een kant tekening. Qua publiciteit doet Indycar hier niets aan. Geen foto's, geen informatie, totaal niets. Dus zo verwonderlijk zijn die 10 auto;s dan ook weer niet.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 00:57

    "Voor mij persoonlijk leer ik nog steeds zodra ik de baan op ga." "Er moest nogal wat geleerd worden." Aan de kwaliteit van het Nederlands (m.n. de vertaling) mag nog wel wat gesleuteld worden.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 15 februari 2019 09:20

    @Anonieme gebruiker. Er is een wezenlijk verschil tussen vertalen en iemand letterlijk quoten.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 10:00

    @ Willem J. Staat - Letterlijk quoten is wat anders, ik heb het over de vertaling daarvan! Ze praten toch geen Nederlands? LOL

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 10:38

    Als voorbeeld de oorspronkelijke quote van Ferrucci. 'We were getting lost a little'. Dat wordt zo vertaald: 'We hebben wel iets verloren'.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 15 februari 2019 11:08

    @Anonieme gebruiker. Naarmate het verloop van zijn progressie gedurende deze dagen kon je dit op verschillende manieren interpreteren.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 15:10

    Geen ruzie maken mannen. Die Rossi lijkt mij een ideale kerel voor Torro Rosso of Williams trouwens. Echt een snelle vent.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 16:16

    Rossi heeft mij in Europa niet kunnen overtuigen, een weg terug naar de F1 lijkt me uitgesloten.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 22:35

    Jouw ? Wie ben jij ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet