Sportscars

Sportscars: Eerste 42 deelnemers 24 Uur van Le Mans bekend

In tegenstelling tot voorgaande jaren maakt de Automobile Club de l'Ouest dit jaar niet alle deelnemers aan de 24 Uur van Le Mans in een keer bekend, maar verdeelt men de bekendmaking over twee dagen. Vandaag werden de eerste 42 teams bekend, op 1 maart volgende de resterende 18 teams en tien reserves. In totaal ontving de Automobile Club de l'Ouest 75 aanvragen, waarvan er uiteindelijk dus vijf zullen afvallen. Op de eerste lijst zijn zeven Nederlandse coureurs te vinden, maar in juni zullen dat er meer zijn.

180616 Update 6h Start

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: Bob van der Wolf

Vier maanden voor de wedstrijd zijn acht LMP1s, negen LMP2s, tien GTE Pro's en 15 GTE Am's bevestigd. Renger van der Zande is de enige Nederlander die is ingeschreven in de LMP1 klasse. De winnaar van de Rolex 24 at Daytona zal in Frankrijk weer voor DragonSpeed uitkomen en het opnemen tegen onder andere de Toyota TS050-Hybrids van Daytona teamgenoten Alonso en Kobayashi. De Ginetta G60-LT-P1s staan niet op de eerste deelnemerslijst.

In de LMP2 klasse zal Racing Team Nederland opnieuw van de partij zijn, met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries als coureurs. Ho-Pin Tung werd bevestigd bij Jackie Chan DC Racing. Job van Uitert staat nog niet op de lijst, maar de jonge Nederlander zal zijn debuut gaan maken in de G-Drive Racing Oreca 07 Gibson.

Bij de tien GTE Pro auto's van Aston Martin, Ford, Ferrari, BMW en Porsche zien we BMW-fabrieksrijder Nick Catsburg als enige Nederlander. Opvallend is dat de Automobile Club de l'Ouest slechts twee auto's per fabrikant bevestigde, wat de geruchten over het reduceren van het aantal fabrieksauto's - ten faveure van het aantal deelnemers uit de European Le Mans Series - weer doet aanzwellen.

In de GTE Am klasse is van de 15 ingeschreven auto's de Keating Motorsports Ford GT de meest opvallende auto. Jeroen Bleekemolen werd al bevestigd als een van de drie rijders op de eerste en vooralsnog enige door een privateer ingezette Ford GT.

Op 1 maart maakt de Automobile Club de l'Ouest het volledige veld van 60 auto's en tien reserves bekend. Op dat moment zullen de teams die door hun prestaties in de Asian Le Mans Series recht hebben op deelname aan de 24 Uur van Le Mans ook al bekend zijn. Voor een aantal teams, waaronder de fabrieksteams uit de GTE Pro-klasse, zal het de komende drie weken dus nog even nagelbijten zijn.

Deelnemerslijst per 11 februari 2019

LMP1


#1 – Rebellion Racing – R-13 Gibson
#3 – Rebellion Racing – R-13 Gibson
#4 – ByKolles Racing Team – ENSO CLM P1/01
#7 – Toyota Gazoo Racing – TS050 HYBRID 
#8 – Toyota Gazoo Racing – TS050 HYBRID
#10 – DragonSpeed – BR1 Gibson (Van der Zande)
#11 – SMP Racing – BR1 AER
#17 – SMP Racing – BR1 AER

LMP2

#26 – G-Drive Racing – ORECA 07 Gibson
#28 – TDS Racing – ORECA 07 Gibson
#29 – Racing Team Nederland – Dallara P217(Van Eerd/Van der Garde/De Vries)
#31 – DragonSpeed – ORECA 07 Gibson
#36 – Signatech Alpine – A470 Gibson 
#37 – Jackie Chan DC Racing – ORECA 07 Gibson
#38 – Jackie Chan DC Racing – ORECA 07 Gibson (Tung)
#43 – RLR MSport/Tower Events – ORECA 07 Gibson
#50 – Larbre Competition – Ligier JS P217 Gibson

GTE Pro

#51 – AF Corse – Ferrari 488 GTE EVO
#66 – Ford Chip Ganassi Team UK – Ford GT 
#67 – Ford Chip Ganassi Team UK – Ford GT
#71 – AF Corse – Ferrari 488 GTE EVO
#81 – BMW Team MTEK – BMW M8 GTE (Catsburg)
#82 – BMW Team MTEK – BMW M8 GTE
#91 – Porsche GT Team – Porsche 911 RSR
#92 – Porsche GT Team – Porsche 911 RSR
#95 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage AMR
#97 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage AMR

GTE Am

#54 – Spirit of Race – Ferrari 488 GTE 
#56 – Team Project 1 – Porsche 91 RSR 
#60 – Kessel Racing – Ferrari 488 GTE
#61 – Clearwater Racing – Ferrari 488 GTE
#62 – WeatherTech Racing – Ferrari 488 GTE
#70 – MR Racing – Ferrari 488 GTE 
#77 – Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR
#78 – Proton Competition – Porsche 911 RSR 
#84 – JMW Motorsports – Ferrari 488 GTE
#85 – Keating Motorsports – Ford GT (Bleekemolen)
#86 – Gulf Racing – Porsche 911 RSR
#88 – Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR
#90 – TF Sport – Aston Martin Vantage GTE 
#98 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage GTE
#99 – Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR 

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 08:38

    Fijn dat ByKolles er weer tussen staat van die charlatan. Die man heeft toch geen meerwaarde in dit spektakel, of het moet zijn dat hij uberhaupt met een LMP1-wagen aan de start staat.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 09:21

    Niets lijkt me mooier dan een vingt quatre heures met alleen GT's! Gaat Toyota weer voor een verrassing zorgen? LOL

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:10

    LMP 1 had eigenlijk dit jaar al afgeschaft moeten worden. Heeft geen meerwaarde meer.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:10

    LMP 1 had eigenlijk dit jaar al afgeschaft moeten worden. Heeft geen meerwaarde meer.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:15

    Ben benieuwd hoe vaak Frits van eerst nog gaat deelnemen. By far de langzaamste deelnemer.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:24

    Frits is de letterlijke rem op het project, maar zonder Frits geen project.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:38

    Voor de anonieme gebruiker die met zekerheid weet te melden dat Frits 'by far de langzaamste deelnemer' is het vriendelijke verzoek nog even goed de uitslagen van 2018 erbij te pakken. Ik zal even helpen: http://fiawec.alkamelsystems.com/Results/08_2018/02_LE%20MANS/231_FIA%20WEC/201806161500_Race/Hour%2024/07_FastestLapByDriverAfterByClass_Race_Hour%2024.PDF

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:38

    http://fiawec.alkamelsystems.com/Results/08_2018/02_LE%20MANS/231_FIA%20WEC/201806161500_Race/Hour%2024/07_FastestLapByDriverAfterByClass_Race_Hour%2024.PDF

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 10:39

    Nou ja, http://fiawec.alkamelsystems.com/ Le Mans 2018 selecteren en dan onder Hour 24 Fastest Laps By Driver And Class ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 11:45

    is bovenstaande 'anonieme gebruiker' steeds één en dezelfde persoon? lijkt wel of ie tegen zichzelf lult... On topic: weer leuk dat er wat Nederlanders mee doen en wel een verassing van die privé Ford!

    • 1
    • 0
     
    Caseykvt 12 februari 2019 11:45

    is bovenstaande 'anonieme gebruiker' steeds één en dezelfde persoon? lijkt wel of ie tegen zichzelf lult... On topic: weer leuk dat er wat Nederlanders mee doen en wel een verassing van die privé Ford!

    • 3
    • 0
     
    Marcel ten Caat 12 februari 2019 12:01

    Het is een beetje standaard. Zodra Frits van Eerd wordt genoemd in een artikel zijn er anonieme gebruikers die gaan Frits-van-Eerd-bashen. We wachten met smart op de andere standaard vraag of Matthijs Bakker ook meedoet...

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 12:37

    De man is inderdaad letterlijk de rem op de jumbo Dallara. 3:42,00 minuten is gewoon te langzaam. Lammers deed het op zn sloffen in 3:35,00 en Giedo in 3:29,90 met 3 Giedo s achter het stuur is een podiumplaats zeker mogenlijk. En komen de sponsors vanzelf. Hoeft er ook geen ik weet niet hoeveel miljoen ingepompt te worden ieder jaar.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 13:07

    Marcel van Kaat: heeft niets met bashing te maken, persoonlijk wordt hij toch niet aangevallen? Wat zou erop tegen zijn om een verstandige stap terug te doen? Verbloemen dat Frits te langzaam is, dat is politiek correcte PR-praat.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 13:12

    Caseykvt, er is geen sprake van een en dezelfde Anonieme gebruiker, gelukkig niet. ZIe vooral uit naar de GT's, Bleek is een klasseoverwinnung gegund! Qua talent zou hij niet misstaan in de LMP1!

    • 1
    • 0
     
    Cees van Oord 12 februari 2019 17:34

    @Marcel; helemaal met je eens! Ook zo makkelijk om anoniem lekker negatief te zitten schrijven, moet eigenlijk niet kunnen, ja, je mag een mening hebben maar doe dat niet anoniem! Frits doet heel veel goed voor de Nederlandse autosport, niet alleen voor Max en nee, hij is zeker niet de langzaamste deelnemer en al was het wel zo, so what! Wie betaald - bepaald! En dat Matthijs alleen al in Bathurst aan de start stond vind ik super voor hem!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 18:33

    Ik hoor anders niemand iets negatiefs zeggen over Frits van Eerd. Vind de jumbo race dagen ontzettend knap neergezet net als het raceteam zelf. Maar feit is wel dat de beste man een rijdende chicane is op le mans. En je vriendje Matthijs heeft ook niets te zoeken tussen een veld met gt3 pro's. Dat is alles...

    • 2
    • 3
     
    Cees van Oord 12 februari 2019 19:04

    Beste anonieme azijnzeiker, Matthijs is geen vriend van me, ik ken hem zelfs niet persoonlijk! Jij bent blijkbaar zo gefrustreerd dat je alles in het negatieve moet trekken, jammer maar geluk ermee! Dat is alles... Oja, wat mij betreft mag Autosport.Nl anonieme schrijvers gewoon weigeren commentaar te leveren, te makkelijk!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 20:08

    Nogmaals ik hoor niemand iets negatiefs zeggen. En ja ik heb toevallig ook verstand van autosport en dus geef ik af en toe mijn mening op deze site. Dat ik van te voren al zei dat het niet handig is om als amateur op leeftijd deel te nemen aan bathurst werd na twee uurtjes sturen pijnlijk duidelijk. Dat Frits die auto ieder jaar op de baan houdt is ook een wonder. Dat u een andere mening toebedeeld bent vind ik helemaal goed.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 februari 2019 22:32

    Cees van Oord: of je onder je eigen naam of als anoniem gebruiker je mening weergeeft: what's the difference? Sommigen gebruiken een nickname, dat is ook anoniem.

    • 2
    • 1
     
    Cees van Oord 13 februari 2019 14:04

    @Anoniem, gelukkig ben je erg druk met het beantwoorden van jezelf; keep up het zeurwerk! Vergaat je goed!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 februari 2019 18:01

    Nee Cees van Oord, er zijn meerdere Anonieme gebruikers. Dat ik mijn eigen reacties beantwoordt is je reinste kul.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 februari 2019 04:40

    Ga er gewoon verder niet op in zou ik zeggen. Laat waaien.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 februari 2019 11:03

    Zie nog het liefst de LMP1 helemaal verdwijnen en die teams 'afzakken' naar de LMP2. Sinds het vertrek van Audi en Porsche is de LMP1 een farce.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 februari 2019 15:51

    Zie berichtje 3

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 14 februari 2019 19:26

    Teams in de LMP1 willen niet naar LMP2. Zoveel is duidelijk. LMP1 teams willen met eigen materiaal rijden en de LMP2 zit je vast aan een Gibson motor en een Oreca, Ligier, Dallara of Riley. Het Amerikaanse DPi-concept zal eerder voor de hand liggen voor fabrikanten (daar gaan we de komende jaren nog wel wat nieuwe namen zien). En het aangekondigde Hypercar LMP1 verhaal moet ook eerst nog maar aanslaan.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 februari 2019 21:34

    Dank voor de uitleg Marcel maar dit weet de gemiddelde race fan wel hoor. Bovendien maak je nog een fout ook. Teams willen best wel naar LMP 2 zolang ze hun salaris krijgen. De fabrikanten hebben er alleen niets te zoeken.