Racing Shows

Racing Shows: Al het moois op Rétromobile 2019

retromobile2019-57

Twee man sterk was AUTOSPORT.NL de afgelopen dagen in Parijs, waar in het tentoonstellingscomplex Paris Expo bij Porte de Versailles nog tot en met zondag aanstaande de jaarlijkse beurs Rétromobile te zien is. Het is en blijft verreweg de belangrijkste, meest prestigieuze en mooiste klassiekerbeurs van Europa en waarschijnlijk zelfs wel van de wereld. Nee, het is bij lange na niet zo groot als Essen, maar wat er staat is wel van uitzonderlijk hoge kwaliteit, en dat geldt ook voor de auto's met sportieve historie, waar uiteraard onze speciale aandacht naar uitging.

Tekst en foto's: René de Boer en Mattijs Diepraam

retromobile2019-1

Een bijzonder thema dit jaar is het eeuwfeest van Citroën, en dat was voor een van uw redacteuren natuurlijk een extra reden om, nog geen 24 uur na thuiskomst vanuit Bathurst, alweer de reis naar Parijs te aanvaarden, want je favoriete merk viert maar een keer zijn eeuwfeest.

retromobile2019-2

Dat verdient dus ook een beetje speciale aandacht in dit verslag, plus een uitgebreid overzicht van wat (en wie) we verder nog zagen in Parijs.

Kegresse

retromobile2019-12

André Citroën was niet alleen op technisch gebied innovatief, hij had ook als weinig anderen een neus voor publiciteit. Zo ondersteunde hij in de jaren twintig al spectaculaire expedities met Citroënvoertuigen op rupsbanden naar Afrika (Croisière Noire) en Azië (Croisière Jaune). Een vroege variant van rally-raids, compleet met eigen filmploegen die werden meegestuurd voor de publiciteit.

retromobile2019-7

Een kleine 70 jaar na de Croisière-avonturen in Afrika was Citroën in navolging van moedermerk Peugeot succesvol in de Parijs-Dakar-rally (hoewel die ook toen niet altijd in Parijs startte en ook wel eens verder ging dan Dakar). De ZX was er in 1990 zelfs eerder in rally-raid-versie dan in productieuitvoering.

Retro Citroen Dakar

Uiteraard moest de Camel-sponsoring onzichtbaar worden gemaakt: in Frankrijk is de wetgeving zo streng dat tabaksreclame zelfs met terugwerkende kracht op historische auto's niet meer is toegestaan. Dat geldt overigens ook voor oud beeldmateriaal, zodat je in huidige Franse bladen over de historie van de autosport (Echappement Classic of AutoDiva bijvoorbeeld) altijd bewerkte foto's tegenkomt.

Retro Citroen 2CV

In de jaren zeventig bedacht Citroën-PR-directeur Jacques Wolgensinger, die qua creativiteit overigens bijna de genen van André Citroën lijkt te hebben gehad, als publicteitsstunt een rit voor jongeren met 2CV's door Afrika, wat ook een enorm succes werd. Later ontstond uit de 'Raid Afrique' het idee voor de 2CV Cross, een heel betaalbare vorm van autosport, die ook in ons land jarenlang populair was.

Retro Citroen Rosalie

Met de Citroën 'Petite Rosalie' – de tentoongestelde auto is overigens een replica – werden in de jaren dertig heel wat duur- en snelheidsrecords gereden op het circuit van Montlhéry nabij Parijs.

Retro Citroen SM

In ons land is de Citroën SM, het resultaat uit de, overigens kortstondige, samenwerking tussen Citroën en Maserati, natuurlijk vooral bekend als 'de auto van Johan Cruyff'. Minder bekend is dat er ook autosport mee bedreven werd.

retromobile2019-10

Een poging tot kwalificatie voor de 24 Uur van Le Mans liep op niets uit, er werd ook op privébasis mee geracet in het Brits toerwagenkampioenschap. In sommige lange-afstandsrally's kwam de SM, zoals hier, wel aardig uit de verf.

Retro DS

De overwinning van Paul Coltelloni met een ID 19 (overigens zonder fabriekssteun) in de Monte Carlo Rally van 1959 kwam Citroën publicitair naderhand goed uit, maar eigenlijk was de DS voor de meeste rally's die geen lange-afstandsevenementen waren, wat te groot en te zwaar. Vandaar dat er meerdere verkorte versies ('raccourci') werden ontwikkeld en gebouwd.

Xsara

Aan het mislukte rally-avontuur met de vierwielaangedreven BX 4TC in 1986 denkt men bij Citroën liever niet terug, maar vanaf eind jaren negentig werd het serieus met de rallysport bij het merk. In tegenstelling tot wat velen denken, was het niet Sébastien Loeb, die Citroën de eerste WK-rallyzege bezorgde, maar Philippe Bugalski, die in 1999 (ja, de tentoongestelde versie is van het jaar ervoor) met de voorwielaangedreven Xsara Kitcar de voltallige vierwielaangedreven concurrentie op het asfalt van de WK-rally van Catalunya achter zich liet.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Rob Petersen 08 februari 2019 16:49

    Top verslag heren. !

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 08 februari 2019 20:57

    Mooi speelgoed.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 februari 2019 21:26

    Het hoofddeksel van Jos Verstappen (uit de Minardi periode schat ik) is in de collectie helmen toch eigenlijk niet te missen en hoewel hij (CA) het zelf vast anders ziet, ook meer van belang dan die van Albers.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 08 februari 2019 21:46

    Nou, ik heb Jos' helm dus gemist. Mijn excuses!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 februari 2019 21:48

    Die strenge regels hebben Gitanes en Barclay dan toch maar mooi aan hun laars gelapt.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 februari 2019 08:32

    Prima verslag heren, kwalitatief betere show dan het soms toch wat overschatte Essen. De zwarte M1 is overigens niet chassis 023 (dat was de auto van Krebs) maar chassis 066. Die is tot 2005 in bezit geweest van Hans Heyer.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 februari 2019 09:02

    Mooi verslag van een verbijsterend mooie show, complimenten gentlemen. BTW De Alfa bij Girardo was geen T33/3 maar een 33TT3.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 10 februari 2019 10:09

    Ten aanzien van de zwarte M1: de mededeling van chassisnummer #23 stond zo op het informatiebordje dat Hödlmayr naast de auto geplaatst had. Maar inderdaad, ik heb thuis het onvolprezen M1-Procar-boek van Jochen von Osterroth er even bij gepakt en daaruit blijkt dat nr. 23 de ex-Albrecht Krebs/Warsteiner-auto geweest is. Nummer 66 staat vermeld als ex-Konrad, daarna Jürgen Kannacher. Overigens bevat de lijst met chassisnummers in het boek ook een kolom 'Procar-Nr.', maar daarin staat het nr. 23 bij chassisnummer 63, ex-BMW Schweiz/Marc Surer. Die '23' bij Hödlmayr is dus niet echt te verklaren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet