NASCAR

NASCAR gaat definitieve diskwalificaties invoeren

NASCAR gaat vanaf de seizoenstart op Daytona per direct diskwalificaties invoeren. Tot op heden werden de winnaars alleen maar punten ontnomen of werden crewchiefs tijdelijk geschorst. De overwinning mocht men altijd behouden. In 2019 verandert dit.

Testing Las Vegas
NASCAR kent geen genade meer voor overtreders die er betrekkelijk goed mee wegkwamen. Overwinning weg, prijzengeld weg, punten weg. Tot eind 2018 mocht men de overwinning en het prijzengeld behouden en verdwenen alleen de punten.  Hieraan maakt men definitief een einde.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

NASCAR gaat definitieve diskwalificaties invoeren
Tot op heden werden er in de diverse NASCAR series eigenlijk nauwelijks diskwalificaties uitgevoerd. De laatste diskwalificatie vond plaats in 1973 toen teameigenaar Nord Krauskopf nadere inspectie aan de auto van legende Buddy Baker weigerde. Alleen tijdens één van de eerste wedstrijden in 1949 kreeg winnaar Glenn Dunaway een diskwalificatie aan zijn broek, evenals Emanuel Zervakis in 1960 die met een te grote benzinetank reed. Aan deze wedstrijdcultuur wordt nu een einde gemaakt. Voordeel van het ontnemen van punten en het bestraffen van de crew was dat de winnaar altijd zijn overwinning en bekers mocht behouden.

Daar komt nu dus een einde aan.Steve O'Donnell van NASCAR: "Wij gaan deze cultuur veranderen. We hebben het op onze manier geprobeerd, maar het werkt niet." Tot eind 2018 maakte NASCAR de bestraffingen altijd in het midden van de week bekend. Nu geschiedt dit direct na de wedstrijd. Volgens de nieuwe procedure worden de eerste twee gefinishte auto's en een willekeurige deelnemer direct na de wedstrijd door de NASCAR TC aan verdere inspectie onderworpen. Bij eventuele diskwalificatie worden ze in de uitslag naar de laatste plek terug gezet. Ongeveer twee uur na de wedstrijd zal de uitslag van de wedstrijd definitief bekend zijn.

Steve O'Donnell: "Onze industrie moet zich focussen op hetgeen dat op de baan gebeurt. We gaan het niet meer toestaan dat bestraffingen aan de zijkant een beetje weggeduwd worden. Vanaf het moment dat het weekend begint verwachten wij dat de auto's aan het reglement voldoen."

Vorig jaar won Kevin Harvick in Texas met een illegale spoiler. Dit was één van de voorbeelden. Steve O'Donnell: "Wij hebben nu een afschrikkingsmodel doorlopen en wij zijn waarschijnlijk nog soepel geweest. Het aantal keren dat de teams door de inspectie heen kwam met falen en slagen was bijna een aansporing om van de NASCAR organisatie iets cadeau te krijgen. Zowel voor als na de kwalificatie en de wedstrijd zullen wij bijzonder streng zijn."

Managing Director Jay Fabian: "Sorry maar de tijden zijn veranderd. Er zijn natuurlijk altijd verschillende meningen over wat de juiste manier is. Wij gaan op dinsdag en woensdag geen bestraffingen meer bekend maken. Daar willen wij vanaf. De teams moeten zich maar eens op de juiste manier gaan gedragen. En als ze dit niet doen worden ze of op zaterdag of op zondag gediskwalificeerd. Vorig seizoen werden er in de eerste drie maanden vijf verschillende straffen uitgedeeld m.b.t de bevestiging van de achterruit. In alle gevallen behielden de winnaars hun overwinning. Dit tijdperk is nu definitief voorbij."

Harvick Texas
Bij Stewart Haas Racing kwam men in 2019 met veel dingetjes weg. Dit tijdperk is voorbij.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 05 februari 2019 09:53

    Revolutie

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 februari 2019 05:56

    Het werd eens tijd dat NASCAR ontwaakte uit haar slaap. Wat wordt bedoeld met ''bestraffingen aan de zijkant' en 'falen en slagen' ? Denk dat het hier schort aan de vertaling. De laatste technische diskwalificatie was niet in 1973 maar volgens mij in 1995 toen Dale Jarrett op Michigan de overwinning werd afgenomen, twee uur na de race. Dit in verband met een illegaal bewerkt inlaatspruitstuk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet