GT

GT: Matt Campbell bezorgt Porsche winst in Bathust na zinderende finale (lang)

190203 Finish 912
De 911 GT3 R van Earl Bamber Motorsport ging in Bathurst met de overwinning aan de haal

Earl Bamber zette in Bathurst voor het eerst een eigen team in een GT3-race in en kon daarbij gelijk de overwinning vieren. Met een geweldig slotoffensief reed de jonge Australiër Matt Campbell in het laatste halfuur van de vierde naar de eerste plaats en stelde daarmee de eerste zege voor Porsche in een lange-afstandsrace in Australië veilig. Campbell vierde het succes in de 911 GT3 met het startnummer 912 met zijn teamgenoten Dirk Werner en Dennis Olsen. De tweede plaats was voor de R-Motorsport-Aston Martin van Jake Dennis, Marvin Kirchhöfer en Mathieu Vaxivière, terwijl Raffaele Marciello in de GruppeM-Mercedes in een daverende finale de derde plaats verdedigde tegen Mercedes-merkgenoot Shane van Gisbergen. Marciello werd op het podium vergezeld door de beide Duitsers Maxi Götz en Maxi Buhk.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Zoals zovaak werd de race in Bathurst beslist in het laatste uur, maar de manier waarop dat ditmaal gebeurde, was één van de spannendste finales die we in jaren in Bathurst gezien hebben. Met nog iets minder dan een uur te gaan hadden alle auto's in de kopgroep hun laatste pitstop afgewerkt. Een spannend moment was er daarbij voor de nummer 108-Bentley, die tot dan toe keurig in de top drie reed, maar die bij de uitgang van de pitstraat stilviel toen rijder Andy Soucek de 'pit speed limiter' uitschakelde. Dit euvel had het team al eerder in de race parten gespeeld en het duurde bijna een minuut voordat Soucek de race kon hervatten. Daarbij viel de Bentley terug naar de zevende plaats. De volgorde na de stops luidde: Dennis (#62 Aston Martin), Marciello (#999 Mercedes), Mostert (#42 BMW), Campbell (#912 Porsche), Van Gisbergen (#888 Mercedes), Imperatori (#18 Nissan) en Soucek (#108 Bentley).

Vervolgens ontspon zich een spannend duel om de derde plaats tussen de aanvallend rijdende Campbell en de geroutineerd verdedigende Mostert. Na een aantal vergeefse pogingen plaatste Campbell in de 298e ronde bij het aanremmen van 'The Chase' een aanval op Mostert, waarbij er wat contact was en hij de BMW-rijder van zijn lijn af dwong. Die situatie werd na de wedstrijd door de sportcommissarissen nog nader bekeken. Campbell had zo wel de derde plek in handen, maar zag zijn opmars tijdelijk onderbroken, omdat de safety-car de baan op kwam, nadat de nummer 50-KTM op de Conrod Straight naast de baan tot stilstand was gekomen. Van Gisbergen benutte als enige de neutralisatie door een extra pitstop te maken en twee nieuwe rechterbanden te laten monteren. Daarmee viel hij terug naar de zevende plaats.

190203 Finish winner
Finish van Matt Campbell als winnaar in de Porsche

Aan het eind van de 301e ronde, met 20 minuten te gaan, werd de race weer vrijgegeven, waarbij Imperatori teveel zig-zagde om de banden op te warmen en een drive-through incasseerde. Campbell zette snel Marciello onder druk voor de tweede plaats en veroverde die positie in de 304e ronde bij het aanremmen van Hell Corner, de eerste bocht na start en finish. Vervolgens reed hij snel het gat naar de leidende Jake Dennis dicht, maar wist aanvankelijk nog geen weg voorbij de Brit te vinden. In ronde 307 waagde Campbell een dappere poging door zijn Porsche bij Forrest Elbow aan de linker kant naast de Aston Martin van Dennis te zetten. Vervolgens bleef hij op het gas en nam zo de leiding, die hij vervolgens niet meer afstond. Zo werd hij na 312 ronden als winnaar afgevlagd, terwijl de sportcommissarissen een uur later de uitslag officieel bevestigden.

190203 Finish Earl
Eerste zege voor Earl Bamber (midden) als teambaas, links Pascal Zurlinden, hoofd fabrieks-GT-sport bij Porsche en rechts Sebastian Golz, projectleider 911 GT3 R

Voor Porsche is het de eerste overwinning in Bathurst. Matt Campbell was uiteraard dolgelukkig met zijn succes: "Ik race hier nu voor het zesde jaar en ik ben er zeker de afgelopen twee jaar al dichtbij geweest. Dat het nu eindelijk is gelukt, is een ongelooflijk mooi gevoel. Ik ben ook heel blij voor Earl. Hij heeft het hele team, de hele structuur, in anderhalve maand uit de grond gestampt, en dan nu hier gelijk al zo'n succes te kunnen vieren, is geweldig!"

190203 Finish Aston
Tweede plaats bij de afscheidsvoorstelling van de bedaagde Aston Martin Vantage GT3

Voor Jake Dennis in de R-Motorsports-Aston Martin waren de druiven enigszins zuur. "Van tevoren had ik getekend voor de tweede plaats, maar nu ben ik toch wel een beetje teleurgesteld dat we niet hebben gewonnen", verklaarde hij. "De inhaalmanoeuvre van Matt was op het randje, hij liet me heel weinig ruimte en ik moest echt van mijn lijn af, anders waren we gecrasht. Maar goed, het is zoals het is, op zich is de tweede plaats bij het eerste optreden van ons team hier in Bathurst een prima resultaat." Hoogtepunt in de laatste vier ronden van de race was het duel om de derde plaats tussen Raffaele Marciello in de nummer 999-GruppeM-Mercedes en Shane van Gisbergen in de nummer 888-Triple Eight-Vodafone-Mercedes. 'SVG' probeerde alle trucs uit het boek, maar Marciello maakte ditmaal onder druk geen fouten en kwam met een minimale marge als derde over de eindstreep. Van Gisbergen eindigde als vierde en viel na het parkeren van zijn auto uitgeput uit de Mercedes, wat bij temperaturen van flink boven de 30 graden en de zinderende strijd bepaald geen wonder was. Met de nodige vloeistof en koeling ging het later weer goed met de Nieuw-Zeelander, die het tijdens zijn laatste stint zonder koelsysteem in de auto moest doen. Chaz Mostert kwam met de Schnitzer-BMW, die lange tijd aan de leiding reed, kwam uiteindelijk als vijfde over de eindstreep, voor Andy Soucek (Bentley) en Alexandre Imperatori (Nissan).

190203 Finish 999
Raffaele Marciello redde in een spannend duel uiteindelijk nog net de derde plaats

Winst in de Pro-Am-klasse was voor de Spirit of Race-Ferrari van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda. De Team Nineteen-Black Falcon-Mercedes met Yelmer Buurman, Christina Nielsen en Mark Griffith eindigde als vijfde Pro-Am-auto en als 13e algemeen. "Bathurst stond al lang op mijn lijstje, dus ik was blij hier vanochtend aan de start te kunnen staan", zei Yelmer Buurman. "In de race zaten we er heel goed bij. We wisten natuurlijk dat onze 'Am' wat langzamer was: die gaat hier vier keer per jaar met deze auto naartoe, maar heeft hier nooit sneller gereden dan 2:10 minuten. Dit weekeinde heeft hij ook regelmatig 2:09 gereden, dus wat dat betreft deed hij het goed, maar je verliest natuurlijk wel veel. Jammer dat Christina van achteren geraakt werd door Tander. Dat sloeg echt nergens op! In de loop van de race hadden we ook nog wel andere problemen: de temperatuur in de auto liep erg op, de filters zaten verstopt, daardoor was het bijna onmogelijk om dubbele stints te rijden. Daardoor hadden we twee ongeplande pitstops en ook nog een penalty, omdat ik extra moest rijden en daardoor niet mijn verplichte rusttijd haalde en mijn maximale rijtijd overtrof. Wel jammer, want we hadden kans om in de klasse op het podium te komen. Maar goed, dat is racen, en hopelijk staan we hier volgend jaar weer aan de start, en dan met een beter resultaat!"

190203 Finish 98
De Lago-Aussie Driver Search-R8 was de best geklasseerde Audi

Voor Audi, vorig jaar winnaar in Bathurst, was er ditmaal weinig te halen. Door problemen met de stuurbekrachtiging liep de nummer 2-auto van Christopher Haase, Christopher Mies en Markus Winkelhock in totaal acht ronden achterstand op en kwam niet verder dan der 14e plaats algemeen en de negende plaats in de Pro-klasse. De Valvoline-zusterauto met het startnummer 22 had eerder al tijd verloren, toen Garth Tander in het verkeer tegen de achterkant van de Team Nineteen-Black Falcon-Mercedes aanreed en schade opliep. Aan het begin van de middag raakte Fred Vervisch in het baangedeelte bovenop de berg de controle over de auto kwijt en crashte, wat voor het team het einde van de race betekende. De best geklasseerde R8 was nu die van het team Aussie Driver Search met Todd Hazelwood, Roger Lago en David Russell op de tiende plaats algemeen en de tweede positie in Pro-Am.

190203 Finish Winnaar Porsche Cup
Het Grove-team won de Porsche Cup-klasse

Winst in de Porsche Cup-klasse ging naar het Grove-team met Stephen en Brenton Grove en Ben Barker, die 22 ronden voorsprong hadden op de Team Carrera Cup Asia-Porsche met Chris van der Drift en diens teamgenoten. Het team Localsearch won met de MARC Car Marc II V8 de Invitational-klasse. In de GT4-klasse was de zege voor M-Motorsport met de KTM X-Bow.

190203 Liqui-Moly Bathurst 12 Hour uitslag race

190203 Finish teamfoto
Teamfoto na het succes in Bathurst voor het Porsche-team Earl Bamber Motorsport

Reacties

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 03 februari 2019 18:53

    Krijgen we nog een reactie van Matthijs Bakker of een van zijn fans ?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 04 februari 2019 21:42

    https://www.youtube.com/watch?v=YtJaERdZukw Hier de beelden inclusief de aanrijding van M. Bakker. De Ferrari is zo veel sneller dat deze er tijdens de crash al voorbij is. Kun je nagaan...

    • 0
    • 0
     
    Cees van Oord 07 februari 2019 10:32

    Je moet wel heel erg gefrustreerd zijn om uiteindelijk maar op je eigen reactie te reageren. Reageren om te reageren en vooral lekker negatief en nietszeggend! En als je dan altijd wat te "melden" hebt, doe dat niet anoniem!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet