GT

GT: Jake Dennis in R-Motorsport-Aston Martin klasse apart in kwalificatie Bathurst, maar Raffaele Marciello start vanaf pole

190202 Bathurst quali Aston
Jake Dennis was met de R-Motorsport-Aston Martin het snelst in de shootout

Jake Dennis was een klasse apart in de top 10-shootout voor de Liqui-Moly Bathurst 12-Hour. Met de R-Motorsport Aston Martin Vantage GT3 kwam de Brit tot een tijd van 2:02,4946 minuten, waarmee hij maar liefst 0,4402 seconden sneller was dan Raffaele Marciello in de GruppeM-Mercedes-AMG. Toch start de Italiaan morgen om 5.45 uur lokale tijd (vanavond 19.45 uur in Nederland) vanaf de pole-position, omdat Dennis vanwege een snelheidsovertreding in de pitstraat tijdens de eerste kwalificatie twee plaatsen op de grid wordt teruggezet. Met Maro Engel in de Black Falcon-Mercedes op de tweede startplaats is de volledige eerste startij daarmee in handen van Mercedes-AMG. Yelmer Buurman bereikte als enige Nederlander de shootout voor de snelste tien uit de kwalificatie, hij plaatste de Mercedes-AMG GT3 op de achtste startplek.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de shootout voor de tien snelste rijders ging Alexandre Imperatori als eerste van start, aar het was al snel duidelijk dat zijn tijd van 2:04,1910 minuten te langzaam was om een rol te kunnen spelen in de strijd om de plaatsen vooraan op de grid. Als tweede reed Raffaele Marciello, die in de knalgele GruppeM-Mercedes met Mann-Filter-sponsoring tot een tijd van 2:02,9348 minuten kwam. Daarop beten vervolgens diverse rijders hun tanden stuk, zodat Marciello tot bijna aan het eind van de sessie bovenaan bleef.

Ook Yelmer Buurman kon zijn tijd uit de kwalificatie niet herhalen. Hij verloor met name in de eerste twee sectoren tijd en kwam uit op een tijd van 2:03,3646 minuten, die hem uiteindelijk de achtste startplaats opleverde. Hij zei:"Ik ben blij dat we er zo goed bij staan. We kwamen hier met een team dat niet zo super-veel ervaring heeft, ook met de auto niet. Er zijn diverse teamleden die alleen voor dit weekeinde zijn ingehuurd, dus dan is het altijd even afwachten hoe het gaat, maar ze hebben heel goed werk gedaan. We hebben veel moeten veranderen aan de auto, maar dat heeft allemaal heel goed uitgepakt. In de kwalificatie stonden we op zes honderdste van de snelste tijd, nu in de shootout kregen we het niet echt voor elkaar om de banden goed te laten werken. Dat wist ik eigenlijk al, dus we zijn wat omhoog gegaan met de bandenspanning, maar het hielp niet echt dat de banden vrij vroeg op de auto zaten en er toen ook nog een 'commercial break' was voor de televisie, waardoor we lang in de pitstraat stonden. In de derde sector was ik wel het snelst, dus de snelheid is er. Ik doe morgen in ieder geval de start en dan gaan we proberen er wat moois van te maken!"

190202 Quali Dennis

Jake Dennis (foto) moest als laatste de baan op en haalde opnieuw alles uit zijn bedaagde Aston Martin, wat hem een tijd van 2:02,4946 minuten opleverde. Daarmee won Dennis de Allan Simonsen Pole Award, de gebruikelijke prijs voor de snelste rijder in de kwalificatie in Bathurst. Gezien zijn gridstraf van twee plaatsen is het dus echter Raffaele Marciello die vanaf de pole-position mag starten. Niettemin was de Brit zeer tevreden met zijn prestatie. "Het is voor ons team de eerste keer hier met de GT3, ik had niet gedacht dat we gelijk zo competitief zouden zijn. De balans was geweldig. In de kwalificatie wist ik al dat het goed ging en voor de shootout had ik maar één plan: of P1, of crashen. Gelukkig is het P1 geworden", lachte Dennis.

Rond het middaguur werden de tien deelnemers aan de shoot-out en de startvolgorde van de overige teams bepaald tijdens de kwalificatie van 45 minuten voor alle klassen, gevolgd door nog extra sessie van 20 minuten, uitsluitend voor de GT3-auto's. Op één team, het Ferrari-team HubAuto Corsa, na, zetten alle GT3-teams hun tijd in de tweede sessie, waarin het met 26 auto's op de baan uiteraard een minder druk was, en er ook geen langzamere auto's uit de kleinere klassen behoefden te worden ingehaald.

190202 Quali Yelmer
Yelmer Buurman kwalificeerde de Black Falcon-Mercedes als achtste

Yelmer Buurman leek een tijdlang op weg naar de eerste plaats met een ronde van 2:02,4726 minuten, maar moest in de slotfase van de sessie uiteindelijk toch nog drie rijders voor zich dulden. De snelste tijd was uiteindelijk voor de Brit Jake Dennis in de Aston Martin Vantage van R-Motorsport, die 2:02,4127 minuten liet noteren. Daarachter volgden met David Reynolds in de nummer 777-The Bend Motorsport Park-Mercedes, Maro Engel in de nummer 77-Craft Bamboo-Black Falcon-Mercedes en Yelmer Buurman in de Team Nineteen-Black Falcon-Mercedes drie rijders met een AMG GT3. Beste Porsche-rijder was fabrieksjunior Matt Campbell in de 911 van Earl Bamber Motorsport met het startnummer 912, die als enige Porsche-coureur in de top tien reed en als vijfde eindigde. Met Bentley-rijder Steven Kane als zesde, Audi-rijders Kelvin van der Linde en Christopher Haase op de plaatsen zeven en acht en Nissan-rijder Alexandre Imperatori als tiende eindigden er zes merken in de top tien. Voor de volledigheid: de negende tijd was voor Raffaele Marciello in de nummer 999-Gruppe M-Mercedes. Opmerkelijk: de tijden van de tien snelste rijders lagen binnen 0,3817 seconden. En dat op een circuit van ruim zes kilometer!

Was het vorig jaar nog Supercar-coureur Chaz Mostert die BMW de pole-position voor de twaalf-uursrace in Bathurst bezorgde, ditmaal eindigde er geen M6 in de top tien. Nicky Catsburg nam de kwalificatie in de Walkenhorst-BMW voor zijn rekening en werd als 14e geklasseerd. "Natuurlijk jammer dat we niet in de top tien zitten, maar het zat allemaal heel dicht bij elkaar en ik ben zelf met mijn prestatie in de kwalificatie alleszins tevreden", meldde de Amersfoortse coureur. "Qua pure snelheid komen we hier met onze auto gewoon iets tekort, dus met dit resultaat kunnen we best leven."

De snelste tijd in de Porsche Cup-klasse was voor Benjamin Barker in de nummer 4-Grove-Porsche, terwijl Chris van der Drift de nummer 23-Team Carrera Cup Asia-911 als tweede in de klasse kwalificeerde. "Geen problemen, alles prima", meldde Van der Drift naderhand. De nummer 96-MARC I met Matthijs Bakker en Einar Thorsen start als vierde in de 'Invitational'-klasse.

Reacties

    • 0
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 02 februari 2019 09:53

    Geen spoor meer van Matthijs Bakker. Auto start als laatste in de klasse en tijd is gereden door een Australische man. Veldvulling dus.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 02 februari 2019 11:23

    Mager start veld trouwens.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet