Diversen

Div: Herinneringen aan Charly Lamm

En dan krijg je op een rustige vrijdagmiddag van een Duitse collega om 15.00u bij een uitstapje een alarmerend telefoontje. BMW Schnitzer icoon Charly Lamm aan een virusinfectie opgelopen in Macau overleden. Op dat moment kon er nog niets naar buiten gebracht worden. De officiële bevestiging kwam drie uur later. Ik was sprakeloos. Duncan Huisman en Peter Kox behaalden in de negentiger jaren grote successen onder de hoede van Charly Lamm.

2018 Charly Collard
Charly Lamm omarmt Ricky Collard na het eerste succes van BMW Team Schnitzer op Oschersleben 2017. Een echte doorbraak kwam er jammer genoeg nooit.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2019 Kox 1995
Mooie herinneringen. Peter Kox wint in 1995 de 24U van Francorchamps met Steve Soper en Joachim Winkelhock

Herinneringen aan Charly Lamm
Wat een tragedies voor de Schnitzer familie. Motorenspecialist Joseph Schnitzer verongelukte in 1978 op weg naar de DRM in Zolder. Charlie Lamm's tweelingbroer Dieter overleed in 2014 aan een ernstige ziekte. En vandaag overleed Charly aan de gevolgen van een in Macau opgelopen virus. Zijn laatste optreden dat door Agusto Farfus met de BMW M6 GT3 met een overwinning werd beloond. Je zou bijna kunnen stellen dat er een parallel met de familie Bianchi is. Die werd ook door tragedies achtervolgd.

2019 Ravaglia 1989 Wat een prachtig jaar was dat in 1989. Robert Ravaglia bezorgt Schnitzer en BMW de felbegeerde DTM titel.

Eind zeventiger/begin tachtiger jaren kruiste Charly mijn pad voor het eerst in de toenmalige DRM. Eind tachtiger jaren leerde ik hem met de opkomst van de oude DTM goed kennen. Van nabij maakte ik mee hoe Robert Ravaglia in 1989 BMW de fel begeerde DTM titel bezorgde. En toch waren Sprintraces niet echt zijn ding. Lange-afstandswedstrijden in het oude EK/WK Toerwagens. Daar was Charly een meester in. 24 Uurswedstrijden op de Nürburgring en Spa Francorchamps met de M3 en de 635 CSI waren zijn ding. Het maakte Charly en Schnitzer BMW tot een instituut.

2018 Kox 1996
Schitterende globale STW/Supertourer periode voor BMW Team Schnitzer in de negentiger jaren.

Nadat BMW begin negentiger jaren de stekker uit het DTM project trok, stapte men over naar het ADAC STW kampioenschap. Voor Lamm werden de Supertourers een globale succesvolle uitdaging met de BMW 320i in het STW en de BTCC. Smoking Joe Winkelhock behaalt grote successen in Engeland en Duitsland en wint voor Schnitzer de STW Cup in 1996.

2019 Duncan
Doorbraak voor Duncan Huisman in 24U Nürburgring 2005.

Charly Lamm was ook de man die Peter Kox de grote doorbraak in de toerwagenracerij bezorgde. Uw redacteur maakte het in 1993 tijdens 24U Nürburgring van nabij mee. Terwijl Peter onder erbarmelijke weersomstandigheden in laatste positie waanzinnige rondetijden liet noteren stuurde Charly één van zijn BMW disicipelen richting puinhoop pitbox van Ian Khan om te vragen welke idioot er nu eigenlijk achter het stuur van die Vectra zat. In 1995/1996 kwam Peter met succes in het STW uit en later met de GT McLaren F1 van BMW Team Schnitzer. Onuitwisbare herinneringen.

2019 Charly Muller
Charly druk aan het werk in de VLN als één van de auto's onderweg lijkt te stranden. Jörg Müller kijkt verbijsterd toe.

Het was ook de periode dat ik Charly beter leerde kennen. Altijd vriendelijk voor het immer in de weg lopende media-jargon. Bijna excuserend. En vaak op weg naar de guardrail nog gauw een handje schuddend. Want dirigeren aan de commandostand. Daar lag zijn taak.

2012 DTM
Grandioze successen met Bruno Spengler in 2012.

De DTM comeback van BMW in 2012 werd door Bruno Spengler direct met een titel bekroond. Charly bleef bescheiden op de achtergrond. Het succes van 2012 kon in de daaropvolgende jaren niet meer geprolongeerd worden. Twee jaar geleden zocht Charly op eigen verzoek een andere uitdaging en stapte over naar de ADAC GT Masters.

2019 GT Masters 2017
GT Masters bracht niet het gewenste succes.

Een veelbelovende start op Oschersleben 2017 met een overwinning van Phillip Eng/Ricky Collard moest voor Schnitzer een nieuw tijdperk inluiden. Daarna bleven de successen uit. In september 2018 maakte Lamm bekend dat hij na Macau afscheid nam van de autosport. Het werd vandaag een definitief afscheid. Een icoon, een strateeg heeft ons voor immer verlaten. Dat hij in vrede moge rusten.

2011 DTM Presentatie
Een icoon heeft ons verlaten. Hier bij de aankondiging van het DTM Project in 2011 in München met Thomas Ammerschläger.


2019 Peter GT 1997
Peter Kox in 1997 met de Schnitzer McLaren F1 BMW.

2018 24 U NB 2005
Duncan Huisman Nürburgring 2005.


2019 2011
Onder zijn leiding waren de BMW's altijd toonaangevend. Een mooie afsluiter. Thanks for the memories.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 januari 2019 13:50

    R,I.P. Charly.. Bedankt voor het mooie verhaal heer Staat!

    • 0
    • 0
     
    Edwin de Jong 26 januari 2019 13:51

    anoniem was niet nodig.....

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 26 januari 2019 14:29

    Nu kent heel Nederland Charly Lamm opeens. Nou ik heb nog nooit van de beste man gehoord. Dr. Mario Theissen heb ik bijvoorbeeld wel een paar keer ontmoet. Maar dat was in de tijd dat Carly motors nog aan raceautos sleutelde...

    • 8
    • 0
     
    Racing-Fan 26 januari 2019 16:47

    Als je de naam Charly Lamm niet kent dan volg je blijkbaar het GT en toerwagen racen niet.

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 26 januari 2019 17:51

    @Anonieme gebruiker 2. Dr. Theissen kwam pas in 1999 pas echt in beeld voor de sport activiteiten bij BMW. Daarvoor was het overigens Karl Heinz Kalbfell die het stokje van Hans Peter Flohr had overgenomen. Theissen was overigens geheel op de F1 gefocust. Een mooi filmpje van Charly's activiteiten de laatste 40 jaar.https://www.youtube.com/watch?v=BNM6zPwtQfk

    • 0
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 27 januari 2019 15:36

    Ik race zelf toerwagens meneer Racing-Fan. Mazzel...

    • 1
    • 0
     
    Cees van Oord 28 januari 2019 15:50

    Mooi verhaal Willem J. Staat!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet