Sportscars

Sportscars: Compass-McLaren wint vier-uursrace Daytona, podiumkansen Nederlanders niet verzilverd

190125 IMPC McLaren
Winst voor de Compass Racing-McLaren GT4 in de IMSA Michelin Pilot Challenge-seizoensopener

Paul Holton en Kuno Wittmer hebben met de Compass Racing-McLaren GT4 de BMW Endurance Challenge at Daytona, de vier-uursrace als seizoensopening van de IMSA Michelin Pilot Challenge, op hun naam geschreven. In een race met opmerkelijk veel neutralisaties reed Holton uiteindelijk met een voorsprong van 6,931 seconden als winnaar over de eindstreep. De strijd om de tweede plaats daarentegen was uitermate spannend: het verschil tussen Kris Wilson in de nmmer 99-Automatic Racing-Aston Martin (Gary Ferrera/Kris Wilson) en Jesse Lazare in de nummer 69-Motorsports in Action-McLaren (Jesse Lazare/Corey Fergus) bedroeg slechts zeven duizendste van een seconde! De beide Nederlanders in de race, Jeroen Bleekemolen in de nummer 33-Riley Motorsport-Mercedes-AMG GT3 (Jason Cox/Jeroen Bleekemolen/Dylan Murry) en Indy Dontje in de nummer 33-Winward/HTP-Mercedes (Russell Ward/Indy Dontje) leken kanshebbers voor een podiumplaats, maar grepen uiteindelijk naast de top drie. In de TCR-klasse ging de overwinning naar Tom O'Gorman en Shelby Blackstock met de nummer 37-LA Honda World Racing-Honda Civic TCR.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rebocar

Jeroen Bleekemolen werd te elfder ure toch nog gevraagd of hij interesse had om naast de 24-uurace in Daytona ook de vier-uursrace voor de IMSA Michelin Pilot Challenge te rijden. "Dat had ik natuurlijk wel, zeker omdat het ook tijdens de test met deze auto hier goed ging", verklaarde hij. Ook in de race liep het voortvarend voor de Riley-Mercedes, die net als de GT3 van het team voor de 24-uursrace was uitgevoerd in Wynn's-kleuren. "Het ging super! We hadden denk ik de race kunnen winnen, want qua strategie waren we het beste onderweg. Degenen die nog voor ons reden, kregen beide een penalty, dus we reden eigenlijk effectief op kop", verklaarde Jeroen Bleekemolen, maar het feit dat we hem spraken terwijl de race nog aan de gang was, was natuurlijk geen goed teken. "Er was een defect aan de oliekoeler: een steen of een stuk rubber of zoiets er tegenaan gekomen, dus echt pure pech. Podium was zeker gelukt, en ik denk dat we zelfs hadden kunnen winnen." Bleekemolen maakte tijdens de race een sterke indruk. "Ik had het super naar mijn zin", gaf hij toe. "GT4 is eigenlijk, als je puur naar het racen kijkt, leuker dan GT3. Je hebt minder aero, dus je kunt samen door de bochten. Natuurlijk is het rijden wel minder leuk, maar het racen is leuker. Ik had een paar mooie restarts, waarbij ik zeven, acht man kon inhalen. Wel jammer dat er zoveel yellows waren, maar goed. Dan moet het morgen maar gebeuren." Naar alle waarschijnlijkheid komt er in de loop van het seizoen ook nog wel een vervolg aan het Michelin Pilot Challenge-optreden van Bleekemolen, wellicht in de volgende vier-uursrace op Watkins Glen.

190125 IMPC 35
De Riley-Mercedes eindigde met een defect aan de oliekoeler in de pits

Ook voor Indy Dontje zat er geen podiumsucces in. "In de slotfase heb ik nog wel lekker geknokt, maar uiteindelijk zat er niet meer in dan de zesde plaats", zei de rijder uit Schoorl. "Het was een heel lastige race. Ik heb de start gedaan en viel wat terug, mede omdat we het moeilijk hadden tegen de andere auto's op het rechte stuk. Uiteindelijk konden we met een goede stop best wel weer goed naar voren rijden, maar hier in Amerika is een restart gewoon oorlog, en daar hadden we er nog wel de nodige van, want er waren heel veel yellows. In de laatste stint zat ik aanvankelijk niet lekker in mijn ritme, maar op het einde kon ik toch wel weer naar voren rijden. Op het laatst verloor ik het op het rechte stuk van een BMW: we waren aan het vechten voor P4, maar uiteindelijk ging ik met P6 naar huis. Jammer, maar we hebben wel goede punten gescoord en ik ben blij dat we het eerste weekeinde een soort van overleefd hebben. Ik kijk ook uit naar het seizoen, want het is hier gewoon heel belangrijk om punten te pakken. Mijn teamgenoot is wel snel, sneller dan zijn vader, met wie ik vorig jaar reed, maar ik moet hem ook wel een beetje in toom houden. We gaan kijken hoe het in Sebring gaat."

190125 IMPC Race 33
Indy Dontje klaagde over gebrek aan snelheid op de rechte stukken

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet