Sportscars

Sportscars: Brabham kondigt FIA WEC-programma vanaf 2021-2022 aan

190110 Brabham

Brabham Automotive wil met een eigen GT-auto vanaf het seizoen 2021-2022 deelnemen aan het FIA World Endurance Championship en de 24 Uur van Le Mans. Dat maakte directeur David Brabham gisteravond bekend in het programma 'Midweek Motorsport' van Radiolemans.com. Vorig jaar al presenteerde Brabham, zelf winnaar van de 24 Uur van Le Mans met Peugeot in 2009, de BT62 als circuitracer. Het is de bedoeling dat er een eigen fabrieksteam wordt opgezet voor wat werd aangekondigd als een 'multi-year program'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

De huidige reglementen van de FIA en de Automobile Club de l'Ouest als promotor van het FIA WEC schrijven een minimum aantal van 100 geproduceerde auto's voor om toelating tot de GTE-Pro-klasse te kunnen verkrijgen, maar de mogelijkheid van een uitzonderingsregeling voor kleine fabrikanten bestaat in de vorm van 25 auto's. Wel moeten er volgens het reglement van de motor tenminste 300 exemplaren geproduceerd worden.

Er is inmiddels een begin gemaakt met het testprogramma voor de BT62, dat moet uitmonden in de deelname aan het FIA WEC. Met welke auto dat precies gebeurt, moet nog bekendgemaakt worden, maar de BT62 zal de basis vormen. Dan Marks, commercieel directeur van Brabham Automotive, verklaarde: "Brabham Automotive is een racemerk, dus ons doel was vanaf het begin om in de autosport actief te zijn. Met de BT62 hebben we al een uitmuntende circuitauto zonder beperkingen gebouwd, waarbij er ook de mogelijkheid van typegoedkeuring voor op de weg bestaat. Deze auto zullen we verder ontwikkelen, zodat hij zijn sporen in de autosport kan verdienen, samen met nieuwe modellen. De huidige aankondiging is groot nieuws en helpt om de Australische autoindustrie weer op de kaart te zetten."

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 10 januari 2019 09:10

    Leuk, ben benieuwd. Ik zou het anders gedaan hebben en beginnen testen binnen de RACB G3 regels. Als dat lekker gaat naar GTE Pro (de auto's zijn nu ook weer niet zo verschrikkelijk verschillend). Op dit moment krijg ik er heel erg een Ascari/Spyker/Lotus gevoel bij, leuk als veldvulling. Maar goed de auto heeft nog geen meter gereden, dus wie weet!

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 10 januari 2019 09:58

    Fijne Dirk dat hij er een heel erg Ascari/Spijker/lotus pagani weet ik veel voor gevoel bij krijgt maar de bedoeling is dat we vanaf 2020 althans dat beweert de ACO terug gaan naar de super sportcars op le mans. Nogmaals dit lijkt mij een hele goede ontwikkeling aangezien de lmp1 niet om aan te zien is zo saai.

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 10 januari 2019 10:06

    Voor de goede orde: de Brabham is bedoeld voor de GTE-klasse, dus tegen de Ferrari's, Aston Martins, Porsche 911 RSR's en BMW's M8 (het Ford-programma stopt naar alle waarschijnlijkheid aan het eind van dit seizoen), plus de Corvette op Le Mans. De door de 'anonieme gebruiker' in de tweede reactie bedoelde 'super sportscars' (de ACO spreekt van 'hypercars', maar schrijft nog een enquête uit onder fans om tot een nieuwe naam voor de hoogste klasse te komen) is een andere categorie, die in de plaats van de huidige LMP1's moet komen.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 januari 2019 12:29

    Dank René maar dat is precies wat ik bedoel.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 10 januari 2019 17:40

    Eerst zien dan geloven...Project Brabham was namelijk ook een groot succes...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet