VLN

VLN: Schok voor Opelfans. Kissling Motorsport stopt na 41 jaar.

Slecht nieuws voor de Opelfans. Het tuningbedrijf  Kissling Motorsport uit Bad Münstereifel staakt haar activiteiten. Na 600 overwinningen en 20 kampioenschappen zet het bekende tuningbedrijf er dit jaar definitief om diverse redenen een streep onder.

2018 Prozyck
Laatste succes voor Kissling in 2018 in de TCR Germany.

Tekst en Foto's Willem J. Staat mmv René de Boer

Schok voor Opelfans. Kissling Motorsport stopt na 41 jaar
Kissling Motorsport beëindigt definitief haar activiteiten. Vooral in de z.g. "breedtesport" was het bedrijf met Opel decennialang een begrip. Privéomstandigheden en de veranderde bedrijfsstructuur bij Opel noopten Stefan Kissling en zijn vader Helmut tot dit besluit. Ook de gezondheid van Kissling sr. speelde een rol in de nu genomen beslissing.

Vorig jaar won de Oostenrijker Harri Prozyck met een Kissling Opel Astra de ADAC TCR Germany-titel. Dit bleek het allerlaatste succes van het gerenommeerde tuningbedrijf. Stefan Kissling heeft in de loop van vorig jaar wel nog naar andere merken uitgekeken. "Maar als je meer dan 40 jaar aan één merk verbonden bent, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Het voelt aan als een huwelijk. En als dit niet meer functioneert dan moet je stoppen", zegt bedrijfsleider Stefan Kissling.

2018 Kissling Astra De Astra's vormden een vast VLN bestanddeel bij Kissling.

Voor Stefan Kissling was er geen andere manier meer dan om definitief de stekker eruit te trekken. Met Opel had het bedrijf duidelijk geen toekomst meer. Andere partners zullen de activiteiten op de circuits voortzetten. "Ons bedrijf je los je niet in drie weken op. Dit zal nog wel even duren voordat ik tijd heb om andere dingen te doen."

Kissling was diep geworteld in de amateurracerij op de Nürburgring, met als exponenten de VLN en de jaarlijkse 24-uursrace. Het team won in totaal vier VLN-kampioenschappen, t.w. 1993, 2001, 2003 en 2007. Vooral de resultaten met de tweelingbroers Fritzsche werden een begrip, maar ook een rijder als de Fin Harri Luostarinen verwierf faam met de creaties van Kissling.

In de vroege jaren negentig deed Kissling ook nog enkele dappere pogingen met de forse Opel Omega in de DTM, ondermeer met de latere Opel-sportdirecteur Volker Strycek als een van de rijders. Later waren er ook successen met de Opel Calibra in de Deutsche Tourenwagen Challenge, de destijds zeer sterk bezette tweede liga in de Duitse productie-toerwagenracerij. De wedstrijden op de Nürburgring-Nordschleife waren echter het belangrijkste uithangbord voor het bedrijf. De VLN-Manta's en Astra's werden een begrip. Een meer recent initiatief  om met een Corvette wat te ondernemen strandde op te weinig beschikbare middelen. 

Regelmatig werden er ook auto's ingezet met ondersteuning vanuit de fabriek, waar mensen als Karl Mauer en later ook Volker Strycek het bedrijf van vader en zoon Kissling een warm hart toedroegen. Zo was Kissling ook verantwoordelijk voor de opbouw en inzet van de Astra's van het OPC Race Camp, een succesvol castingprogramma waaruit enkele echte talenten werden begeleid naar een serieuze deelname aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Een aantal van hen is nu, in sommige gevallen bijna tien jaar later, nog steeds in de racerij actief.

2018 Kissling Manta 2
De door Kissling opgebouwde Manta, jaarlijks van de partij in de diverse VLN wedstrijden en 24U Nürburgring. Eigenaar Olaf Beckmann wil de auto blijven inzetten, zo lang de organisatie hem nog toelaat

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 08 januari 2019 18:48

    Jammer. Opel heeft niet langer belangstelling voor autosport of wil dat juist meer in eigen handen nemen?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 09 januari 2019 07:26

    Opel heeft best belangstelling voor autosport, maar staat onder zware druk van moederconcern PSA om de kosten zo laag mogelijk te houden. Vandaar dat er ook weinig budget voor sportactiviteiten beschikbaar is. Naar ik begreep wordt ook de ondersteuning van de ADAC Opel Adam Cup in de Duitse rallysport afgebouwd (de Adam gaat binnen afzienbare tijd uit productie). Voor Kissling was TCR in combinatie met de diverse VLN-activiteiten interessant, maar voor dat segment zijn ook op korte en middellange termijn geen Opel-fabrieksopdrachten te verwachten. Vandaar dat de TCR-activiteiten nu werden overgedaan aan Lubner, dat al een aantal TCR-Astra's runt en daarnaast een dealerbedrijf heeft. Mede in combinatie met andere factoren, waaronder de leeftijd en gezondheid van 'pater familias' Helmut Kissling heeft dat bij Kissling tot het nu genomen besluit geleid.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 09 januari 2019 13:00

    Lijkt me dan voor Opel in TCR het begin van het einde.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet