Sportscars

Sportscars: Nieuws rondom de 'Roar before the 24' vanuit Daytona

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 januari 2019 20:34

    Echt een prachtig kampioenschap wat veel leuker is dan FIA WEC. In 2020 zijn we gelukkig ook in Europa verlost van de lmp 1 auto's.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 04 januari 2019 22:01

    Ik vond WEC geweldig in de tijd van de grote drie in LMP1. Zo mooi wordt het nooit meer. En de GTE-Pro-klasse vind ik nog steeds erg leuk. Maar voor de rest is de sjeu ook voor mij wel een beetje van WEC af. IMSA daarentegen is een geweldig leuk kampioenschap dat ik ook graag volg!

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 05 januari 2019 11:58

    Inmiddels ben ik positiever maar heb lange tijd gedacht dat DPi in Europa (dus Le Mans/WEC) niet echt zou werken, althans dat het veld dan gewoon zou bestaan uit wagens die rechtstreeks uit Amerika komen (Cadillac's en Acura's) i.p.v. lokaal ontwikkelde wagens. Of denken jullie dat VAG, Peugeot, Toyota of andere merken wel in zouden stappen?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 05 januari 2019 20:11

    DPi's zijn in de basis LMP2-auto's, wat betekent dat ze betrouwbaar, beschikbaar en (relatief) betaalbaar zijn. Een fabrikant heeft in de IMSA-DPi-klasse mogelijkheden tot eigen inbreng op het gebied van aerodynamica en motor, die heel nauwkeurig zijn vastgelegd. Dat voorkomt dure doorontwikkelingen. De ACO houdt als promotor van het FIA WEC vast aan de voorwaarde dat het geen fabrieksteams in de LMP2 wil: fabrikanten die iets willen, moeten dat in de LMP1 doen en zitten dan ook direct vast aan de kostbare hybride-technologie, die de ACO koste wat het kost (letterlijk!) wil handhaven. En daar zit hem nou juist de crux, want voor de meeste fabrikanten speelt hybride in de serieproductie op middellange termijn geen grote rol meer: het wordt of volledig elektrisch, zoals Tesla of Porsche met de komende Taycan, of iets anders, zoals bijvoorbeeld waterstof-/brandstofceltechnologie. DPi is een optie die inmiddels zijn effectiviteit in de praktijk bewezen heeft en daarom zie ik er persoonlijk ook voor het WEC veel meer heil in dan in de voorgestelde hypercar-plannen. Voor Europese fabrikanten zou het ook uit marketingoogpunt een heel interessante optie kunnen zijn. Maar ja: er is één probleem, en dat is dat DPi een creatie van IMSA is, en niet van de ACO. En het 'not invented by us' (of de Franse variant daarvan) weegt bij de ACO buitengewoon zwaar. Dus de splitsing tussen de twee series zal, zo vrees ik, wel een feit blijven,

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 januari 2019 20:48

    Dat de ACO overstapt naar de sportcars zou wel eens de redding kunnen betekenen. Want hoe geweldig was de global BPR series met de venturi 600. De marcos van Cor Euser of de McLaren GT-R auto's. Als we dat terug gaan zien ben ik een blij mens. René heb je daar nog een paar mooie foto's van ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet