Diversen

Div: Boekbesprekingen autosport 2018 deel 2

2 Boeken Lang Cooper cover

Ed Heuvink: Lang Cooper 97 *****

In de afgelopen jaren kwam uitgever McKlein met een aantal kwalitatief zeer hoogwaardige en inhoudelijk goed doorwrochte Engelstalige monografieën over interessante raceauto's op de markt, allemaal van de hand van de Nederlandse auteur Ed Heuvink. De eerste uitgave behelsde de Ford GT 101, daarna volgde de Alan Mann Racing F3L/P68 en het derde werk heeft betrekking op de Lang Cooper 97. De collega's van het Britse maandblad 'Octane' kozen de boeken al meerdere malen tot 'Book of the month' en deden dat ook met het meest recente werk in de reeks.

De kans bestaat, en is zelfs groot, dat het horen van de naam 'Lang Cooper 97' niet direct herkenning oproept. Ook de ondertitel van het boek, 'Peter Brock's Group 7 USRRC sports cars' maakt nog niet veel meer duidelijk. Peter Brock zelf, naast succesvol ontwerper ook al decennialang actief als autojournalist in de VS, geeft in zijn voorwoord bij het boek wat meer opheldering: "De eerste en tweede Lang Cooper sportwagens, ontworpen en gebouwd voor de jonge Californische superster Dave MacDonald, hadden de snelste combinatie van gedeeld talent en dromen in het United States Road Racing Championship 1964 moeten zijn. Compromissen en het noodlot echter stonden het succes dat gevierd had moeten worden, in de weg."

Het eerste echte hoofdstuk in het boek beschrijft de historie van de Cooper Car Company, het Britse bedrijf van vader en zoon Charles en John Cooper, dat met de sportwagen T61 de basis leverde voor de Lang Cooper 97. De diverse racesuccessen van Cooper in de Formule 1, Indianapolis en sportwagens worden belicht, ondermeer met prachtige foto's op groot formaat en ondersteund door zaken als programmabladen en toegangskaarten. Het tweede hoofdstuk gaat nader in op de Amerikaanse racerij in de jaren vijftig en zestig onder het gezag van clubs als SCCA, USAC en USRRC.

Hoofdstuk drie is gewijd aan Caroll Shelby en de King Cobra, zoals de Shelby Coopers genoemd werden, waarmee Bob Holbert en Dave MacDonald in 1963 aan de start verschenen. Favoriete foto van uw redacteur in het boek is de startfoto van de Monterey Pacific Grand Prix 1963 op Laguna Seca, waarop ruim 30 sportwagens vertrekken voor hun race, die MacDonald met de King Cobra zou winnen. In het vierde hoofdstuk komt Craig Lang in beeld, erfgenaam van de Olympia-bierdynastie uit Seattle, die als sponsor voor coureur MacDonald optrad en voor 1964 twee nieuwe Cooper-sportwagen liet bouwen. Zelfs de originele facturen van 'The Cooper Car Company Limited' zijn in het boek afgedrukt. Uit diverse foto's wordt duidelijk waarom Dave MacDonald de bijnaam 'The king of oversteer' had. Zijn succes duurde echter niet lang: tijdens de Indy 500 in 1964 kwam hij om het leven in een crash waarin ook Eddie Sachs omkwam.

Er volgde nog een tweede versie van de Lang Cooper, gebaseerd op een ontwerp van Peter Brock, waarmee Ed Leslie de rest van het sportwagenseizoen 1964 reed. In 1964 kwam Charlie Hayes met de auto in actie in het USRRC-kampioenschap. Dit was de auto die later werd gekocht door Bill Warner, initiator van het Concours D'Elégance op Amelia Island, en nu in het bezit is van een Zwitserse verzamelaar, Claude Nahum, die ook de opdracht gaf voor een grondige restauratie onder leiding van Peter Brock. Sindsdien straalde de auto op, hoe toepasselijk, het Concours op Amelia en in Goodwood, zoals blijkt uit de in het boek afgebeelde foto's. Een overzicht van de behaalde resultaten rondt het boek af. De uitvoering is als altijd keurig: gebonden in hardcover, compleet met leeslintje, het geheel in een cassette. Een fraai document voor een auto met een bijzonder verhaal, een van de vele voorbeelden in de autosport van verwacht succes dat er niet of nauwelijks kwam. En mooi dat ook dit soort boeken geschreven worden.

Ed Heuvink: Lang Cooper 97. McKlein, Engelstalig, 158 pagina's, gebonden in hardcover in cassette, ISBN 978-3-947156-01-6.

2 Boeken Lang Cooper inside

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 december 2018 09:31

    René dit item zie ik toch altijd als het hoogtepunt van het jaar! Dank

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 31 december 2018 12:42

    Ik hoop oprecht voor u dat u nog wel meer hoogtepunten heeft dan deze boekbesprekingen, maar het doet me plezier te horen dat mijn werk in de smaak valt!

    • 0
    • 0
     
    peter kraaijeveld 02 januari 2019 18:35

    René, ik ben nogal nieuwsgierig gevonden naar het boek van John Smailes dat gerecenseerd wordt. In 2016 verscheen al een zeer lezenswaardig werk over dit onderwerp, van de hand van Robert Connor, 'the 1968 London to Sydney Marathon'. Nou was dat boek eenvoudig te bestellen, maar dat geldt niet voor het boek van Smailes. Als het al ergens geleverd kan worden (amazon.com), dan blijkt het net geschikt voor verzending! Ik word ondertussen steeds nieuwsgieriger! Dus als u een tip heeft waar ik het werk aan kan schaffen, dan heel graag!

    • 0
    • 0
     
    peter kraaijeveld 02 januari 2019 19:26

    oeps, zie ik een foutje in mijn bericht: '(...) dan bijkt het net geschikt voor verzending' moet zijn: 'niet geschikt voor verzending'.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 02 januari 2019 21:12

    Merkwaardig! Wellicht dat een van de gespecialiseerde autoboekwinkels (Autonet, ASN Autobooks) een mogelijkheid heeft. Anders ben ik begin februari in Australië en kan er daar een meenemen. Stuur svp even een bericht met uw contactgegevens naar de redactie, dan neem ik wel even contact op.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet