Diversen

Div: Boekbesprekingen autosport 2018 deel 2

2 Boeken 917 cover

Jay Gillotti: Gulf 917 *****

Je zou denken dat over de Porsche 917 zo ongeveer alles wel is geschreven, maar de Amerikaan Jay Gillotti kwam dit najaar met een werk over de Porsche 917 in waarschijnlijk de beroemdste kleuren in de historie van de autosport, namelijk het lichtblauw en oranje van olieconcern Gulf.

Gulf was de jarenlange trouwe sponsor van het Britse JW Automotive Engineering-team van John Willment, met de even vermaarde als gevreesde John Wyer, alias 'Death ray' als teambaas. Toen Willment na de behaalde successen met de Ford GT40 voor 1970 de status van Porsche-fabrieksteam met de 917 kreeg, was het derhalve niet meer dan logisch dat ook de 917's in die kleur aan de start zouden verschijnen.

Zoals bekend wonnen de Gulf-Porsches niet in Le Mans: in 1970 kwam de rood-witte 917 van Porsche Salzburg met Hans Herrmann en Richard Attwood als eerste over de streep in de West-Franse klassieker, het jaar erna wonnen Gijs van Lennep en Helmut Marko in de witte 917 met magnesiumchassis, ingezet door het Martini-team onder leiding van Hans-Dieter Dechent. Het grootste deel van hun bekendheid danken de Gulf-917's dan ook aan hun prominente rol in de film 'Le Mans' van Steve McQueen.

Auteur Jay Gillotti begint zijn boek met een summiere historie van Porsche en meer specifiek over de opeenvolgende racemodellen 904, 906, 908 en 910, om uiteindelijk terecht te komen bij de 917, waarvan chassisnummer 001 op 12 maart 1969 werd onthuld tijdens de Autosalon van Genève. De bekende foto's van de 25 917's, in slagorde opgesteld op het terrein van de fabriek in Zuffenhausen voor de homologatie door de CSI ontbreken niet, evenmin als een geweldige opname over twee pagina's van hoe de 917's worden geassembleerd in de werkplaats.

Vervolgens wordt ingegaan op het JWAE-team, uitmondend in de eerste tests met de 917 op de Österreichring in oktober 1969, waar JWAE-teammanager John Horsman met behulp van wat plaatstaal en popnagels een belangrijke verandering aan de achterpartij van de 917 doorvoerde en zo de handlingproblemen, die de auto aanvankelijk berucht maakten, definitief oploste. Daarna wordt de historie van de diverse 917-chassis belicht, die in Gulf-kleuren raceten, inclusief alle behaalde resultaten in de races en wat er met de chassis na hun actieve raceperiode gebeurde. Ook de nodige documenten, zoals Porsche-posters, de race-datasheets uit de collectie van John Horsman en in sommige gevallen moderne foto's van historische racemeetings zijn afgedrukt. Een apart hoofdstuk is gewijd aan de Gulf-auto's die voor de opnamen van de film 'Le Mans' gebruikt zijn (chassisnummers 022 en 024). Tenslotte is er een hoofdstuk over 'Gulf-related 917s', zoals chassisnummer 001, dat speciaal voor de persconferentie met de aankondiging van de samenwerking tussen Porsche en JWAE in de betreffende kleuren werd uitgevoerd, en chassisnummer 023, de Le Mans-winnende auto van 1970, die op verzoek van een Japanse koper ook een tijdlang de Gulf-kleuren droeg – hoewel dat het gevolg was van een vergissing bij Vasek Polak, die de auto destijds verkocht had, en waar het personeel in plaats van nummer 020, zoals gewenst, de nummer 023 in blauw en oranje liet spuiten.

Als appendices zijn diverse overzichten opgenomen, ondermeer alle rijders die met 917's in Gulf-kleuren raceten (Jo Siffert, Brian Redman, Pedro Rodriguez, Leo Kinnunen, David Hobbs, Mike Hailwood, Derek Bell, Jackie Oliver en natuurlijk Gijs van Lennep, die samen met Bell in oktober 1971 op Montlhéry de laatste internationale race met een 917 won). Ook is er een overzicht van alle chassis-/motor-/transmissiecombinaties per race, met slechts drie 'unknowns' erin, en een 'spotters' guide' met alle details en onderlinge verschillen tussen de Gulf-917's. Een enorm uitgebreide bibliografie rondt het geheel af. De uitvoering is keurig, zoals altijd bij Dalton Watson, een klein familiebedrijf dat niet voor niets de toevoeging 'Fine Books' in de naam heeft opgenomen.

Voor de echte liefhebbers is er dan nog een 160 pagina's tellende extra uitgave als onderdeel van de 'Publisher's Edition' (ja, uw redacteur ging voor de bijl) met ondermeer een 'making of', tal van extra fotopagina's, nog meer 'race notes', afdrukken van persberichten, brochures en ander promotiemateriaal. Bij de 'Publisher's Edition' is het eerste boek op het schutblad ook nog eens gesigneerd door Derek Bell, Brian Redman, John Horsman en de auteur, en de beide delen komen in een fraaie cassette. Ongeacht de versie wordt dit boek een geheid 'collector's item', gezien de populariteit van de 917 in het algemeen en de Gulf-auto's in het bijzonder. Derhalve een dringend koopadvies, nu het boek nog leverbaar is.

Jay Gillotti: Gulf 917, Dalton Watson Fine Books, Engelstalig, 496 pagina's, gebonden in hardcover met stofomslag, ISBN 978-1-8544-3299-5.

2 Boeken 917 inside
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet