Diversen

Div: Drivestyle - waarmee we in 2018 onderweg waren

Autos DS3 opening

In 2018 was AUTOSPORT.NL als altijd weer naar heel wat evenementen onderweg om er verslag van te doen, want natuurlijk geven we er de voorkeur aan, bij de races waarover we schrijven, ter plekke te zijn. Zo bouw je een netwerk van contacten op, waardoor je nieuwtjes soms eerder te horen krijgt dan anderen, mensen je dingen vertellen waardoor je bepaalde ontwikkelingen beter begrijpt en ook meekrijgt waarover in de paddock gesproken wordt. Diverse van deze racereizen legde uw redacteur, tot volle tevredenheid, met zijn eigen Citroën C5 af. In andere gevallen was het vliegtuig de beste optie, meestal in combinatie met een of andere nondescripte huurauto uit de compacte klasse. In de loop van het jaar konden we, dankzij de welwillende medewerking van de nodige importeurs en fabrikanten, echter ook af en toe beschikken over leuke testauto's voor uitgebreidere roadtrips. Die leverden het nodige materiaal op voor een impressie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, Ananas Media/Annette Laqua, De Boer Journalistiek/Eric de Boer

In juni waren we bijna twee weken onderweg voor achtereenvolgens de Kitzbüheler Alpenrallye, een klassiekerevenement in Oostenrijk, de officiële feestavond ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van Porsche in Stuttgart, de Formule E-race in Zürich en de 24 Uur van Le Mans. Zo ontstond al snel het idee om al die activiteiten te combineren tot een forse roadtrip, en omdat uw redacteur ook schrijft voor het magazine CitroExpert, lag het voor de hand om dat met een Citroën of DS te doen. De gewenste DS 7 Crossback bleek nog niet beschikbaar, maar Tijl Verhelst, die het testautopark voor de Duitse importeur beheert, kwam met een goed alternatief: "De DS 3 Performance, dat is echt wat voor jou", meende hij. De aimabele Belg had, als altijd, volledig gelijk: de opvallend geel gekleurde DS 3 bleek met zijn 208 pk een vlotte reisgezel.

Autos DS3 Kitzbuehel
'Onze' DS 3 bij de start van de Kitzbüheler Alpenrallye

Met heerlijk zittende kuipstoelen voorin – die we zelfs graag als bureaustoel zouden willen hebben! – en een onderstel dat weliswaar sportief is, maar niet zo hard dat je moet vrezen voor je vullingen, bewees de DS 3 zijn kwaliteiten op de lange afstand. Het duurde vanwege de eeuwige wegwerkzaamheden op de Duitse Autobahnen een tijd voordat het gaspedaal echt naar beneden kon, maar dan sprintte de DS 3 ook lekker vlot naar waarden boven de 200 km/u. 's Anderendaags in Tirol waren het vooral bochtiger bergwegen rondom Kitzbühel, waar de auto ook prima uit de voeten kon. Het enige euvel was de airco die niet naar behoren werkte, maar een bezoek aan een lokale Citroëndealer bood voor een aantal dagen soelaas.

Autos DS3 R8s
Zelfde kleuren, andere auto's: DS 3 en Audi's R8

Dat de kleurencombinatie van gele carrosserie en zwart dak niet exclusief voor de DS 3 is, ontdekten we onderweg in Tirol, waar er diverse Audi's R8 in diezelfde kleurstelling bij een hotel stonden opgesteld in wat blijkbaar een tussenstop van de 'Audi driving experience' was. De slagboom van het parkeerterrein stond open en we konden de verleiding niet weerstaan om 'onze' DS 3 voor de foto daar even bij te parkeren.

Autos DS3 Stuttgart
Bij het hoofdkwartier van Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen


Via de Porsche-festiviteiten in Stuttgart reden we naar Zürich voor de Formule E, waar we op maandagochtend de auto nog even fotografeerden op de locatie waar een dag eerder nog de elektrische formulewagens raceten.

Autos DS3 Zurich
In Zürich, waar een dag eerder nog de Formule E-auto's raceten

Verder ging de reis naar Le Mans, maar nauwelijks buiten Zürich werd het binnenin de auto sneller warm dan gewenst: de airco had het weer begeven. Omdat we die namiddag nog in Le Mans moesten zijn, besloten we maar door te rijden, in plaats van weer een dealer op te zoeken. De ramen konden tenslotte ook open...

Autos DS3 LM1
In Le Mans

In Le Mans maakten we op dinsdag, voordat de wegen werden afgesloten voor de race, nog een fotorondje over het circuit. Ter plekke reden we aardig wat kilometers tussen het circuit en het Hôtel de France in La Chartre sur le Loir, ons onderkomen voor het eerste deel van de week. Vanaf donderdag sliepen we op het circuit en deden we alles te voet, zodat de auto bleef staan tot aan de terugreis op maandag. Die verliep – afgezien van het probleem met de airco – zonder incidenten, zodat we de volgende dag de auto met ruim 3.000 kilometer extra op de teller weer inleverden bij zijn rechtmatige eigenaar.

Autos DS3 3
Bij het Hôtel de France in La Chartre, waar de lokale jeugd de DS 3 helemaal ziet zitten

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 28 december 2018 12:07

    Altijd leuk om lekker te toeren door heuvelachtig terrein, en al helemaal in zo'n lekkere Porsche!

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 28 december 2018 14:04

    De Opel Insignia GSi en Audi RS5 zijn toch wel mijn favorieten.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet