Formula Renault 2.0

Div: Formule Renault 2.0 NEC definitief ter ziele

181225 NEC

De Formule Renault 2.0 Northern European Cup (NEC) is niet meer. Op de dag voor Kerst kwam de organisator, het Nederlandse bureau MdH Communications van Mick de Haas, met de aankondiging, de onder de naam Formula NEC geplande serie voor 2019 niet meer door te voeren. "Ernstig afnemende interesse van jonge rijders" wordt als voornaamste oorzaak aangevoerd. Daarmee komt er een einde aan de klasse die in 2005 ontstond uit de samenvoeging van de Duitse en Nederlandse Formule Renault-series. Rijders als Valtteri Bottas en Carlos Sainz jr. deden in de NEC waardevolle eerste ervaringen op. Organisator en promotor Mick de Haas uit scherpe kritiek op de "in de basis slechte plannen van de FIA voor de toekomst van de formulewagenracerij".

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Een oude wijsheid in de communicatie leert dat je een persbericht het beste op vrijdagmiddag om vijf uur de wereld in kunt sturen, als je liever niet wilt dat er teveel ruchtbaarheid aan gegeven wordt. De meeste kantoren zijn dan immers al leeg, en na het weekeinde is het meestal wel weer ondergesneeuwd. De NEC-organisatie maakte het nog bonter, want op 24 december om 15.45 uur kregen we nog zelden een autosport-gerelateerd persbericht.

Feestelijk nieuws is het stopzetten van de tweeliter-formulewagenklasse dan ook niet. De Northern European Cup had in de afgelopen jaren naam gemaakt als een relatief betaalbare klasse, waar rijders in een goed gestructureerde omgeving met volop rijtijd waardevolle ervaring konden opdoen. Voor veel rijders en teams betekende de NEC een goede aanvulling op parallelle programma's in de Formule Renault Eurocup.

180517 NEC Mick Juren
De inspanningen van promotor Mick de Haas (l.) en seriemanager Jurgen Evers mochten uiteindelijk niet baten

De laatste jaren was het aantal deelnemers echter tanende. Teams hadden steeds meer moeite met het vinden van rijders met het benodigde budget om de beschikbare plaatsen te vullen. Die ontwikkeling heeft de organisatie nu dus doen besluiten om de geplande serie voor 2019 af te blazen. "We betreuren het zeer, de serie op dit punt te moeten stopzetten", zegt promotor Mick de Haas. "De in de basis slechte plannen van de FIA voor de toekomst van de formulewagenracerij hebben ertoe geleid dat we in de afgelopen drie jaar een ernstige krimp van de markt voor jonge rijders hebben gezien. Voor individuele rijders zijn de kosten veel te hoog en de markt is teveel versnipperd. Er is nu geen ruimte meer voor een zeer effectief en competitief formulewagenconcept als de Formule Renault 2.0., die in de afgelopen twee decennia vele jonge rijders naar de top geholpen heeft."

Eerder al kondigde Renault Sport aan, de eigen Eurocup Formule Renault ook niet meet voort te zetten. In plaats daarvan komt Renault met een nieuwe Eurocup met Tatuus-chassis, dezelfde als voor de FIA bedoeld voor de 'Regional F3'-serie. De strijd om dat label in Europa verloor Renault echter van de Italiaanse organisatie WSK. Niettemin wil Renault zijn Eurocup toch doorzetten, in tegenstelling tot de Northern European Cup, aanvankelijk voor 2019 gepland onder de naam Formula NEC.

NEC-promotor Mick de Haas stelt: "Ik dank Renault en zijn toeleveranciers, de teams die aan de NEC hebben deelgenomen, de circuits en alle mensen die in de afgelopen 13 jaar met en voor de NEC hebben gewerkt." Na Formule Ford, dat alleen nog in Engeland op amateurniveau bestaat, en Formule BMW is er met de tweeliter Formule Renault opnieuw een formulewagenklasse ter ziele.

Reacties

    • 13
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 december 2018 09:03

    Puur het gevolg van het FIA puntensysteem en het feit dat de FIA alles onder eigen dak wil brengen. Dit alles maakt het racen alleen maar duurder, dus gaan jonge rijders merer richting de toer- en GT racerij.

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 25 december 2018 10:32

    Hé hé eindelijk een verstandig besluit van Meneer de Haas die nu niet bepaald uitblonk als echte organisator. het NEC was de laatste jaren echt een te laag niveau. Winnaars van de Cup tegen ten onrechte het idee dat ze een talent waren. Het z.g. Verschoor effect ( die na de Formule 4 ook dacht dat hij Max was ). Op naar een goede F3 via ITR. Dat is een prima klasse als opstart na F4.

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 25 december 2018 11:40

    Dit jaar vielen 4 van de 6 NEC-evenementen onzichtbaar samen met de Europacup om de ernstige bloedarmoede te maskeren. Een jaar te laat de stekker eruit getrokken.

    • 10
    • 0
     
    ace1 25 december 2018 13:54

    Jammer dat door het toedoen van de FIA toegankelijke klasses die betaalbaar zijn voor karters die willen doorstromen. Eerder heeft de FIA de Formule Renault 1.6 die de Formule Renault 2.0 Northern European Cup in haar programma had omzeep geholpen voor de Formule 4.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 27 december 2018 08:28

    Ook dit is onderdeel van de voortdurende golfbeweging in de autosport. Nu weer een periode van (geforceerde) consolidatie in verband met de FIA piramide. Er zal ongetwijfeld weer een periode van uitbreiding en diversificatie volgen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet