Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Boekbesprekingen autosport 2018 deel 1

Boeken 919 cover

Heike Hientzsch: Legendary – Das Porsche 919 Hybrid Projekt / The Porsche 919 Hybrid Project *****

Onder druk van het veelbesproken dieselschandaal bij het Volkswagenconcern werden er binnen de groep heel wat succesvolle autosportprojecten voortijdig gestaakt. Bij Audi sneuvelde eind 2016 de deelname aan de LMP1-divisie in het FIA WEC en nog geen week later werd ook de stekker uit het Volkswagen-fabrieksteam in het WK Rally getrokken. Het Porsche LMP1-team mocht nog een jaar doorgaan, maar al ruim voor de 24 Uur van Le Mans in 2017 gonsde het van de geruchten dat het daar ook voor Porsche de laatste keer in de prototype-klasse zou zijn. De bevestiging volgde slechts enkele weken later, en dat terwijl de voorbereidingen voor een nieuw prototype, dat dit jaar had moeten racen, al in volle gang waren. Vrijwel alle contracten met sponsors, rijders en toeleveranciers liepen ook nog, dus bedacht Porsche een geniaal project om in ieder geval nog de nodige publiciteit te genereren, ook zonder in het WK actief te zijn.

De 919 Tribute Tour, met optredens in steden als New York, Parijs, Tokio, Sjanghai en Kaapstad, maar ook ritten over de Highway 1 in Californië en, als kronende afsluiting, van het Porsche-ontwikkelingscentrum in Weissach naar het museum in Zuffenhausen, trok wereldwijd de aandacht. Het meest in het oog springend waren echter de recordronden met de 919 Hybrid Evo op het circuit van Spa-Francorchamps in april en op de Nürburgring-Nordschleife in juni. Ook waren er circuitritten op Brands Hatch en tijdens de 'Porsche Rennsport Reunion' op Laguna Seca.

Nu het LMP1-project, dat resulteerde in drie WEC-merken- en -rijderstitels op rij en evenzoveel opeenvolgende Le Mans-overwinningen in de jaren 2015 tot en met 2017, definitief is afgesloten, was het ook tijd voor een boek. En niemand was beter geschikt om dat te schrijven dan Heike Hientzsch, al drie decennia lang actief in de autosport en van begin tot eind deel uitmakend van het Porsche-persteam tijdens het Le Mans-project. Ze kent alle details en alle betrokkenen, en dat leidde tot een flink leesboek van 270 pagina's met het volledige verhaal van deze succesvolle episode in de rijke sporthistorie van Porsche. Van het allereerste begin, toen Fritz Enzinger als projectverantwoordelijke was aangesteld door de raad van bestuur en op zoek moest naar een team en een onderkomen, tot en met de recordronde van Timo Bernhard op de Nordschleife.

Het boek is zeker geen propagandaverhaal: de aanloopproblemen als gevolg van ernstige vibraties van de V4-motor worden in detail beschreven, met commentaren van diverse betrokkenen, net als de houtje-touwtje-oplossing met behulp van waterpomptangen tijdens de finale in Bahrein in 2015, toen Timo Bernhard vanwege een motorprobleem nog bijna de wereldtitel verloor. Ook de onderlinge spanningen tussen de diverse afdelingen worden duidelijk, net als de emoties bij de teamleiding op moeilijke momenten, zoals de zware crash van Mark Webber in São Paulo 2014, korte tijd later gevolgd door de eerste overwinning van de 919. Ook een normaal onderbelicht aspect als teamkleding komt aan de orde, en zo weten we dat er in de LMP1-jaren bij Porsche 4.000 broeken en overhemden, 8.000 poloshirts en 5.000 paar sokken verbruikt werden. Ook de werking van de simulator wordt uitgebreid beschreven, net als de diverse functies die via het stuurwiel kunnen worden bediend. Een uitgebreid interview met projectleider Fritz Enzinger en teambaas Andreas Seidl, die na het voortijdig vertrek van Alexander Hitzinger ook verantwoordelijk werd voor de techniek, geeft interessante inzichten in hoe zo'n team functioneert en onder hoeveel druk de betrokkenen staan. Het boek is geweldig boeiend om te lezen en is er naar keuze in het Duits of in het Engels.

Maar daarbij blijft het niet, want naast het leesboek, dat los te koop is, is er ook een fotoboek. Beide worden samen aangeboden als bundel, bij elkaar gehouden door een rubberen band, waarin de boektitel en 'Vol. 1 & Vol. 2' gestanst is. Het fotoboek, 'Volume 2', overtreft A4-formaat en begint, na een kort voorwoord van Fritz Enzinger, met de roll-out van de Porsche 919 Hybrid op het testcentrum in Weissach. Dan volgen chronologisch alle races, ingedeeld per seizoen, maar ook fraaie portretten, impressies van tests en sfeeropnamen vanuit de pits. Waar relevant zijn de foto's voorzien van korte bijschriften in Duits en Engels, maar meestal spreekt het beeld voor zich. Ook hier sluiten foto's van de recordronden op Spa en de Nürburgring alsmede het laatste optreden tijdens de 'Rennsport Reunion' op Laguna Seca het geheel af. Het overgrote deel van de foto's stamt van Porsche-huisfotograaf Jürgen Tap, aangevuld met materiaal van enkele collega's. Voor de statistici zijn ook alle behaalde resultaten van de Porsche 919 opgenomen. De keuze voor een apart lees- en een fotoboek is verrassend, maar maakt het natuurlijk wel mogelijk om het tekstboek al naar gelang de keuze uit te wisselen, terwijl het fotoboek gelijk blijft. Het resultaat is een fraai document van een korte, maar bijzonder succesvolle periode voor Porsche.

Heike Hientzsch: Legendary – Das Porsche 919 Hybrid Projekt / The Porsche 919 Hybrid Project, Delius-Klasing, Duits- of Engelstalig, 270 pagina's (tekstboek), 340 pagina's (fotoboek), beide gebonden in hardcover, ISBN 978-3-667-11554-6 (bundel Duits), ISBN 978-3-667-11641-3 (bundel Engels), ISBN 978-3-667-11644-3 (tekstboek Duits), ISBN 978-3-667-11640-6 (tekstboek Engels)

Boeken 919 binnenwerk
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet