Formule 1

Formule 1: In memoriam Jean Pierre van Rossem

Velen zullen zich nog de flamboyante excentrieke F1 teameigenaar Jean Pierre van Rossem herinneren. Eind vorige week overleed Van Rossem in Brussel op 73 jarige leeftijd na een avontuurlijk leven dat in het teken stond van rebelsheid, drugs, drank, vrouwen en de Formule 1. Ooit bezat Van Rossem het Moneytron F1 Team dat zelfs in 1989 als tiende in de eindstad van het WK eindigde.


Van Rossum

Tekst en Foto Willem J. Staat

In Memoriam Jean Pierre van Rossem
Eind vorige week overleed op 72 jarige leeftijd voormalig F1 teameigenaar Jean Pierre van Rossem. In 1989 was van Rossem met zijn Moneytron systeem sponsor en samen met Mike Earle en Greg Field mede-eigenaar van het Onyx F1 Team, dat bestond uit Stefan Johansson, Bertrand Gachot en reserve rijder J.J. Lehto. Johansson wist zelfs een derde plek in de GP van Portugal te behalen.

De omstreden Van Rossem had met Moneytron een systeem bedacht waarmee je de beurs kon voorspellen. Althans zo leek het. Aan het eind van dat seizoen werd de zeepbel eigenlijk een beetje doorgeprikt en raakte de man die ooit 791 miljoen dollar bezat in de problemen en kondigde begin 1990 zijn eigen bankroet aan. Ook had Van Rossem in de Belgische Procar nog zijn eigen Moneytron Ferrari Team. Hij wist Keke Rosberg voor een comeback in de 24U van Francorchamps te overtuigen. Een succes was het niet. Rosberg viel voortijdig uit en verdronk zijn verdriet in een Luikse kroeg. Drie jaar later zou Rosberg in de DTM een definitieve comeback maken.

Vervolgens richtte hij een politieke partij op die zelfs drie zetels in het parlement wist te bemachtigen. Bij de beëdiging van Koning Albert in 1993 riep hij "Viva La Republique". Het werd hem niet in dank afgenomen en zijn politieke aspiraties verdwenen als sneeuw voor de zon. Vervolgens belandde Van Rossem tussen 1997 en 1999 wegens bedrieglijke bankbreuk in de gevangenis.

Na een afkickperiode in het begin van zijn maatschappelijke carrière had Jean Pierre zelfs voor een carriére als academicus kunnen kiezen, maar koos voor het avontuur, vrouwen, geld, drank en de Formule 1. "Ik ben een klootzak geweest maar wel een interessante. Spijt heb ik van een waslijst van dingen. Maar had ik het anders gedaan was het nooit zo boeiend geweest" verklaarde Van Rossem recentelijk nog in de Gazet van Antwerpen.

Van Rossem stak met zijn vele vrouwen Bernie Ecclestone naar de kroon en noemde oud FIA president Jean Marie Balestre een Nazi. Het viel bij Bernie en de FIA niet in echt goede aarde.Van Rossem zou dit nog met bewijsmateriaal onderstrepen maar toen was hij allang uit de F1 verdwenen en Balestre naar de achtergrond verdrongen.

De "beursgoeroe-oplichter" die ooit 148 Ferrari's bezat, sleet zijn laatste levensjaren in armoedig Brussels appartement. Waar de vele miljoenen gebleven zijn is nog steeds een raadsel en de fiscus adviseerde Van Rossem's nakomelingen om diens erfenis absoluut niet te accepteren. De Robin Hood van het grote geld stierf in eenzaamheid. Het vuur was gedoofd. "Ik ben een klootzak geweest maar wel een interessante" Die uitspraak zal de komende jaren nog lang na blijven galmen.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2018 17:50

    De aparte vogels in de corperate wereld van de F1 maken het soms bont, echter zonder hun kleurenpalet is het maar grijze bedoening.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2018 18:07

    Een kleurrijk figuur was hij zeker. Verbazend blijft dat veel mensen steeds weer in 'beleggings'-systemen tuinen die mooie rendementen beloven maar achteraf een zeepbel blijken. Hebzucht wordt dan bestraft. JP van Rossem heeft ons als autosportliefhebbers in ieder geval laten meegenieten van zijn 'winsten'.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 17 december 2018 20:22

    Flamboyante persoonlijkheid.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet