Formula E

Formule E: Start van nieuw tijdperk begint in Saudi Arabië a.s weekend

Dit weekend gaat in Saudi Arabië op het stratencircuit van Ad Dirijah het vijfde Formule E seizoen van start. Voor de Formule E het begin van een nieuw tijdperk want met de Gen2 auto behoeft er niet meer van auto gewisseld te worden zoals in de afgelopen vier seizoenen het geval was.

2018 Audi 2

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E/Audi/BMW/Mercedes

Start van tijdperk begint in Saudi Arabië a.s weekend
Het klinkt natuurlijk nogal vreemd dat de start van het vijfde Formule E seizoen in olieproducerend land als Saudi Arabië plaatsvindt. Zeker omdat er een tienjarig contract met de Arabieren gesloten is. Anderzijds kijken zij ook vooruit want het is een publiek geheim dat verschillende olieproducerende bedrijven inmiddels grote belangen in energiemaatschappijen hebben verworven. Hoe dat die toekomst er werkelijk uit gaat zien kan niemand voorspellen.

Wel dat er grote veranderingen in de autosport/automotive wereld gaande zijn. Je kunt het er mee eens zijn of niet maar de politiek of de fabrikanten bepalen het toekomstspel van deze sport. Vanwege dieselgate voelen sommige fabrikanten zich wel genoodzaakt om de bakens te veranderen, want de belangen gaan verder dan de sport. Wie niet meespeelt krijgt van de lokale overheid gewoon geen werkgelegenheidssubsidie meer. Dit is de keiharde realiteit van 2018.

Vanwege bepaalde recentelijke politieke ontwikkelingen hebben sommigen nogal gemengde gevoelens bij een seizoenstart in Saudi Arabië. Een toonaangevend Duits magazine sprak zich hierover recentelijk nogal negatief uit. De seizoenstart betekent ook het begin van een nieuw tijdperk met de Gen2 auto die de Gen1 aflost.

Audi Abt Wat gaat het dit weekend in de woestijn worden?


De veranderingen
Eén van de grootste veranderingen is natuurlijk dat er met de Gen2 auto niet meer van bolide gewisseld hoeft te worden. Sommigen vonden het niets, anderen vond het toch een bepaalde charme hebben. De lengte van de wedstrijd bedraagt nu 45 minuten plus één ronde. Het betekent een totaal andere strategie dan in het verleden en veel meer strategische variabelen.

Vanaf de tweede ronde beschikken de rijders over de z.g. Attack Mode. Dit betekent dat je het vermogen tijdelijk van 220kW naar 224 kW kunt verhogen. Afhankelijk van de track layout en configuratie bepaalt de FIA wanneer je hiervan gebruik kunt maken. De Attack Mode mag op een gedefinieerd punt geactiveerd worden dat zich niet op de racelijn bevindt. Telemetriedata en grafieken zullen dit exact aangeven.

Omdat de rijders tijdelijk van de racelijn moeten afwijken zullen ze ook posities verliezen. Maar omdat ze over een powervoordeel beschikken zal de verloren grond ook weer snel worden goedgemaakt.

De rijders kan in de Halo exact zien in welke mode hij zich bevindt. Niet alleen de Attack Mode maar ook de Fanboost is duidelijk zichtbaar.
Met de nieuwe Gen2 auto is het bodywork van de auto's universeel maar teams hebben de vrijheid om hun eigen technologieën te ontwikkelen. Aandrijving, schakelaars, achterwielophanging en software zijn vrij.

High power Mode: "Gedurende de trainingen, kwalificaties en wedstrijden varieert de powermode van 180 tot 200 kW en zelfs 250 kW.

De Fanboost is uiteraard gebleven. De LED verlichting is voor zowel de rijders als de fans zichtbaar in de HALO geïntegreerd.

Screenshot FE
Een screenshot van hoe de Attack Mode zou moeten fungeren.

Regerend kampioen Jean Eric Vergne over de Attack Mode: " Voor iemand die vanaf het begin bij de Formule E betrokken is geweest heb ik gezien hoe dat deze zich ontwikkeld heeft. Niet alleen met de performance van de auto maar ook met ideeën om het Close Racing te promoten. Als coureur wil je altijd hard racen en de fans willen dit ook. Tijdens de pre-season test in Valencia hadden we al een klein voorproefje voor wat de Attack Mode inhield. Maar het is nu nog moeilijk te zeggen wat het in werkelijkheid zal zijn vergeleken met de simulaties. Ik denk dat het voor ons allemaal nog al vrij curieus is om uit te vinden hoe dat werkelijk werkt. Het grootste vraagteken rondom de Attack Mode is natuurlijk wanneer je het gaat gebruiken en hoe dat je energie gaat besparen in vergelijking met diegenen die zich naast jouw bevinden. Een gokspelletje dat voor onvoorspelbare resultaten gaat leiden."

De teams
Jean Eric Vergne hoopt met het team van DS Virgen Techeetah zijn titel andermaal te prolongeren. Het zal dit jaar geen gemakkelijke klus zijn. André Lotterer is zijn teamgenoot.

Belangrijkste nieuwkomer is natuurlijk het team van HWA Racelab met Gary Paffett en Stoffel Vandoorne. Waar het team staat is moeilijk te beoordelen omdat regerend DTM kampioen Paffett en ex-F1 man Vandoorne nauwelijks ervaring met het elektrisch racen hebben.

Na vier moeizame jaren lijkt het team van BMW i Andretti Motorsport behoorlijk wat vooruitgang geboekt te hebben. Bij de tests op Valencia waren zij enorm snel. Rijders zijn Alexander Sims en Antonio Felix Da Costa.

BMW  1
BMW i Motorsport favoriet voor de titel? Op Valencia bleek men een behoorlijke inhaalslag met het verleden gemaakt te hebben. Houdt dit stand?

Voor het team van Venturi komen oud F1-coureur Felipe Massa en Edoardo Mortara uit. Interessant om te zien hoe dat het met de wedstrijdscherpte van Massa in dit competitieve veld gesteld is. Daar was in de F1 nog wel eens wat kritiek op.

Voor het team van Mahindra komen in Saudi Arabië onze zuiderbuur Jerome D'Ambrosio en Felix Rosenqvist uit. De Zweed vervangt Pascal Wehrlein die elders nog verplichtingen heeft.

BMW 2
Futuristisch? Maar is dit wel zo? Het design roept ook herinneringen op aan de Interserie/CanAm bolides die we begin negentiger jaren in Europa zagen.

Bij e.dams is Renault vervangen door Nissan maar in principe dezelfde technologieën. Als rijders staan oud kampioen Sebastien Buemi en de Brit Oliver Rowland onder contract. Laatstgenoemde vervangt Alexander Albon die naar Torro Rosso in de Formule 1 gaat. Wel blijft de deur voor hem open staan.

Bij Envision Virgin Racing staan onze landgenoot Robin Frijns en Sam Bird onder contract. Beide coureurs behoeven eigenlijk geen nadere introductie meer.

Voor Panasonic Jaguar Racing komen Nelson Piquet Jr. en de Nieuw Zeelander Mitch Evans aan de start.Geox Dragon Racing heeft Jose Maria Lopez en Maximilian Günther ingeschreven. De voormalige WTCC kampioen behoeft geen nadere introductie maar Günther blijft ondanks zijn prestaties in de F3 en F2 toch een beetje kleurloos.

Voor het NIO Team komen Formule E veteraan Oliver Turvey en Tom Dillmann uit. Het Abt Schaeffler Team dat onder leiding staat van oud sportscar coureur Alan McNish behoeft geen nadere introductie meer. Daniel Abt en de populaire Lucas di Grassi vormen hier de vaste waarden van het team.


HWA Test
Wat gaat HWA Racelab komend seizoen doen? Misschien wel het grootste vraagteken.

Eurosport 1 – zaterdag 15 december
09:00 – 10:00 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - kwalificatie (LIVE)
13:00 – 14:15 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - Race (LIVE)

Ziggo Sport Racing – zaterdag 15 december - (Betaal TV)
08:35 – 10:05 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - kwalificatie (LIVE)
12:00 – 14:30 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - Race (LIVE)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet