Formula E

Formule E: Start van nieuw tijdperk begint in Saudi Arabië a.s weekend

Dit weekend gaat in Saudi Arabië op het stratencircuit van Ad Dirijah het vijfde Formule E seizoen van start. Voor de Formule E het begin van een nieuw tijdperk want met de Gen2 auto behoeft er niet meer van auto gewisseld te worden zoals in de afgelopen vier seizoenen het geval was.

2018 Audi 2

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E/Audi/BMW/Mercedes

Start van tijdperk begint in Saudi Arabië a.s weekend
Het klinkt natuurlijk nogal vreemd dat de start van het vijfde Formule E seizoen in olieproducerend land als Saudi Arabië plaatsvindt. Zeker omdat er een tienjarig contract met de Arabieren gesloten is. Anderzijds kijken zij ook vooruit want het is een publiek geheim dat verschillende olieproducerende bedrijven inmiddels grote belangen in energiemaatschappijen hebben verworven. Hoe dat die toekomst er werkelijk uit gaat zien kan niemand voorspellen.

Wel dat er grote veranderingen in de autosport/automotive wereld gaande zijn. Je kunt het er mee eens zijn of niet maar de politiek of de fabrikanten bepalen het toekomstspel van deze sport. Vanwege dieselgate voelen sommige fabrikanten zich wel genoodzaakt om de bakens te veranderen, want de belangen gaan verder dan de sport. Wie niet meespeelt krijgt van de lokale overheid gewoon geen werkgelegenheidssubsidie meer. Dit is de keiharde realiteit van 2018.

Vanwege bepaalde recentelijke politieke ontwikkelingen hebben sommigen nogal gemengde gevoelens bij een seizoenstart in Saudi Arabië. Een toonaangevend Duits magazine sprak zich hierover recentelijk nogal negatief uit. De seizoenstart betekent ook het begin van een nieuw tijdperk met de Gen2 auto die de Gen1 aflost.

Audi Abt Wat gaat het dit weekend in de woestijn worden?


De veranderingen
Eén van de grootste veranderingen is natuurlijk dat er met de Gen2 auto niet meer van bolide gewisseld hoeft te worden. Sommigen vonden het niets, anderen vond het toch een bepaalde charme hebben. De lengte van de wedstrijd bedraagt nu 45 minuten plus één ronde. Het betekent een totaal andere strategie dan in het verleden en veel meer strategische variabelen.

Vanaf de tweede ronde beschikken de rijders over de z.g. Attack Mode. Dit betekent dat je het vermogen tijdelijk van 220kW naar 224 kW kunt verhogen. Afhankelijk van de track layout en configuratie bepaalt de FIA wanneer je hiervan gebruik kunt maken. De Attack Mode mag op een gedefinieerd punt geactiveerd worden dat zich niet op de racelijn bevindt. Telemetriedata en grafieken zullen dit exact aangeven.

Omdat de rijders tijdelijk van de racelijn moeten afwijken zullen ze ook posities verliezen. Maar omdat ze over een powervoordeel beschikken zal de verloren grond ook weer snel worden goedgemaakt.

De rijders kan in de Halo exact zien in welke mode hij zich bevindt. Niet alleen de Attack Mode maar ook de Fanboost is duidelijk zichtbaar.
Met de nieuwe Gen2 auto is het bodywork van de auto's universeel maar teams hebben de vrijheid om hun eigen technologieën te ontwikkelen. Aandrijving, schakelaars, achterwielophanging en software zijn vrij.

High power Mode: "Gedurende de trainingen, kwalificaties en wedstrijden varieert de powermode van 180 tot 200 kW en zelfs 250 kW.

De Fanboost is uiteraard gebleven. De LED verlichting is voor zowel de rijders als de fans zichtbaar in de HALO geïntegreerd.

Screenshot FE
Een screenshot van hoe de Attack Mode zou moeten fungeren.

Regerend kampioen Jean Eric Vergne over de Attack Mode: " Voor iemand die vanaf het begin bij de Formule E betrokken is geweest heb ik gezien hoe dat deze zich ontwikkeld heeft. Niet alleen met de performance van de auto maar ook met ideeën om het Close Racing te promoten. Als coureur wil je altijd hard racen en de fans willen dit ook. Tijdens de pre-season test in Valencia hadden we al een klein voorproefje voor wat de Attack Mode inhield. Maar het is nu nog moeilijk te zeggen wat het in werkelijkheid zal zijn vergeleken met de simulaties. Ik denk dat het voor ons allemaal nog al vrij curieus is om uit te vinden hoe dat werkelijk werkt. Het grootste vraagteken rondom de Attack Mode is natuurlijk wanneer je het gaat gebruiken en hoe dat je energie gaat besparen in vergelijking met diegenen die zich naast jouw bevinden. Een gokspelletje dat voor onvoorspelbare resultaten gaat leiden."

De teams
Jean Eric Vergne hoopt met het team van DS Virgen Techeetah zijn titel andermaal te prolongeren. Het zal dit jaar geen gemakkelijke klus zijn. André Lotterer is zijn teamgenoot.

Belangrijkste nieuwkomer is natuurlijk het team van HWA Racelab met Gary Paffett en Stoffel Vandoorne. Waar het team staat is moeilijk te beoordelen omdat regerend DTM kampioen Paffett en ex-F1 man Vandoorne nauwelijks ervaring met het elektrisch racen hebben.

Na vier moeizame jaren lijkt het team van BMW i Andretti Motorsport behoorlijk wat vooruitgang geboekt te hebben. Bij de tests op Valencia waren zij enorm snel. Rijders zijn Alexander Sims en Antonio Felix Da Costa.

BMW  1
BMW i Motorsport favoriet voor de titel? Op Valencia bleek men een behoorlijke inhaalslag met het verleden gemaakt te hebben. Houdt dit stand?

Voor het team van Venturi komen oud F1-coureur Felipe Massa en Edoardo Mortara uit. Interessant om te zien hoe dat het met de wedstrijdscherpte van Massa in dit competitieve veld gesteld is. Daar was in de F1 nog wel eens wat kritiek op.

Voor het team van Mahindra komen in Saudi Arabië onze zuiderbuur Jerome D'Ambrosio en Felix Rosenqvist uit. De Zweed vervangt Pascal Wehrlein die elders nog verplichtingen heeft.

BMW 2
Futuristisch? Maar is dit wel zo? Het design roept ook herinneringen op aan de Interserie/CanAm bolides die we begin negentiger jaren in Europa zagen.

Bij e.dams is Renault vervangen door Nissan maar in principe dezelfde technologieën. Als rijders staan oud kampioen Sebastien Buemi en de Brit Oliver Rowland onder contract. Laatstgenoemde vervangt Alexander Albon die naar Torro Rosso in de Formule 1 gaat. Wel blijft de deur voor hem open staan.

Bij Envision Virgin Racing staan onze landgenoot Robin Frijns en Sam Bird onder contract. Beide coureurs behoeven eigenlijk geen nadere introductie meer.

Voor Panasonic Jaguar Racing komen Nelson Piquet Jr. en de Nieuw Zeelander Mitch Evans aan de start.Geox Dragon Racing heeft Jose Maria Lopez en Maximilian Günther ingeschreven. De voormalige WTCC kampioen behoeft geen nadere introductie maar Günther blijft ondanks zijn prestaties in de F3 en F2 toch een beetje kleurloos.

Voor het NIO Team komen Formule E veteraan Oliver Turvey en Tom Dillmann uit. Het Abt Schaeffler Team dat onder leiding staat van oud sportscar coureur Alan McNish behoeft geen nadere introductie meer. Daniel Abt en de populaire Lucas di Grassi vormen hier de vaste waarden van het team.


HWA Test
Wat gaat HWA Racelab komend seizoen doen? Misschien wel het grootste vraagteken.

Eurosport 1 – zaterdag 15 december
09:00 – 10:00 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - kwalificatie (LIVE)
13:00 – 14:15 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - Race (LIVE)

Ziggo Sport Racing – zaterdag 15 december - (Betaal TV)
08:35 – 10:05 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - kwalificatie (LIVE)
12:00 – 14:30 FIA Formule E – Saoedi-Arabië - Race (LIVE)


Reacties

    • 9
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2018 12:56

    wat een lelijke autos in een lelijk land schande voor de autosport

    • 10
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2018 13:59

    Rijdende gokkasten op krappe stratencircuits, power- en fanboost, ook nog in een land als Saudi-Arabië. Kamal Khashoggi zou zich in zijn graf omdraaien. De FIA moet zich doodschamen.

    • 8
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2018 15:29

    Ach die hele Formula E is één grote poppenkast. Fans die kunnen meerijden op internet. Alles gericht op commercie. heeft niets te maken met autosport. Hé jouw fans op de tribune geven je een Fan boost. Belachelijk.

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2018 15:47

    Alleen Duitse inschrijvingen ? Enige pluspunt wat ik kan bedenken zijn de snelle coureurs die hier aan meedoen. Verder gaat hier geen hond naar kijken dus gewoon even wachten tot Maart en met zn allen genieten van Max.

    • 3
    • 0
     
    Willem J. Staat 11 december 2018 16:15

    @Anonieme Gebruiker 4. Alleen Duitse inschrijvingen staat nergens omschreven wel dat er kritiek van een toonaangevend magazine is. In mijn persoonlijke opinie is het niet verstandig om onder deze omstandigheden hier te racen, maar in 2012 waren er veel protesten tegen de F1 wedstrijd in Bahrein, die overigens gewoon doorging.

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2018 18:58

    Beste Willem het was maar een vraag. Zit nu op Eurosport jaaroverzicht 2018 te bekijken maar eigenlijk gebeurt er in 1 Race meer dan in een compleet formule 1 seizoen. Close Racing is hier wel aan de orde en helemaal geen geluk over durty air.

    • 6
    • 0
     
    Willem J. Staat 11 december 2018 23:19

    @Anonieme Gebruiker 4. Gezien bovenstaande opmerkingen had ik je bijdrage een klein beetje verkeerd geïnterpreteerd. No hard Feelings hoor!!! Je kunt de elektrische autosport niet met de traditionele autosport vergelijken. Het is een totaal andere materie. De autosport heeft geen probleem, deze hardkloot helaas wel. Of we het accepteren of niet maar we bevinden ons in een tijd van grote veranderingen. En die zijn nodig om deze sport te laten overleven. Over 40 jaar ziet het automotive platform er totaal anders uit. De politiek en de industrie bepalen de ontwikkeling van deze sport. Daarmee kun je het wel of niet mee eens zijn, maar anders geen autosport meer. Je ziet nu bijv. al dat WRX volledig elektrisch gaat. Iemand schreef rijdende gokkasten, maar de ontwikkeling is de afgelopen 25 jaar enorm snel gegaan. Als je de Benettons van Jos/Schumacher nu met de Red Bulls vergelijkt zijn dit ook rijdende flipperkasten met hun DRS, Denk daarbij aan het stuurwiel met één feite één computer is. De meeste fans vallen over gebrek aan geluid,alhoewel dit ook maar betrekkelijk is want ze werden Battersea in Londen uitgejaagd omdat ze teveel geluid produceerden....Je kunt natuurlijk ongefundeerde en ongenuanceerde kritiek hebben, maar vergeet niet dat dit voor de ingenieurs die hier allemaal bij betrokken zijn een volledig nieuwe en enorme uitdaging is.

    • 8
    • 1
     
    Dirk 12 december 2018 10:29

    Geweldig hoe Formule E zich evolueert en duidelijk geen aansluiting (of concurrentie) zoekt met de F1. Bijna alles is anders dan in F1, de races zijn ook hartstikke leuk en het oogt laagdrempeliger voor publiek. Duidelijk een publiek wat anders niet snel naar autosport zou kijken, top! Een race in Saoudi Arabië, tsja...

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 12 december 2018 11:18

    WRX gaat (nog) niet elektrisch, daarom zijn Peugeot en Audi juist uitgestapt en zal alleen VW nog officieel actief zijn.

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2018 12:43

    Lijkt me leuk. Ik ga het zeker wat meer volgen. Het is de toekomst van de autosport en op wat langere termijn ook het dagelijkse leven. We kunnen vooruitgang niet tegenhouden omdat het vroeger zo vertrouwd was... Het is inderdaad wel wat experimenteel, wat verzinnen ze nu weer en gaat dat wel werken? Bij close racing hoop ik dat de menselijke factor belangrijker wordt, dat spreekt het publiek ook het meeste aan. De commercie misschien iets minder, de invloed van geld is dan kleiner dus instappen met veel geld minder aantrekkelijk. Ik heb er best vertrouwen in.

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2018 14:07

    Wat je er ook van mag vinden: elektrische autosport is de onafwendbare toekomst. Zie ze eigenlijk liever op echte circuits zonder trucs met boosts.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2018 15:04

    Ik heb het al vaker geroepen maar dit is met uitstek een klasse die probleemloos op zandvoort terecht kan. Gaat niet gebeuren maar toch...

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2018 16:29

    Vroeger reed men op paarden voor transport. Nu niet meer, maar er is nog steeds paardenSPORT. Ik hoop (ja weet dat de commercie, autofabrikanten gebruiken het racen vaak als laboratorium, belangrijk is) dat er toch plek blijft voor autoSPORT. Sport hoeft toch niet relevant te zijn....? Wanneer je bv naar onboard beelden van Senna op Monaco of Suzuka kijkt, wordt je daar toch blij van? Bruut, herrie, uitdagend.... zonder pwr steering, zonder flappy paddles etc. Waarschijnlijk zal het wel een leeftijdsdingetje zijn :) Long live Goodwood, FF1600 etc Gr. Jaap Blijleven

    • 4
    • 1
     
    TheNextGeneration 12 december 2018 16:46

    Een van de leukere kampioenschappen van dit moment! Close racing, spektakel, relatief gelijkwaardige auto's én technologisch vooruitstrevende ontwikkelingen. Voor mij is dit dan ook een hele mooie vorm van autosport. Kijk uit naar het nieuwe seizoen!

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2018 19:06

    Vreemde kalender dat wel. Wat een ongelooflijke afstand wordt er afgelegd in de lucht. Op jawel fossiele brandstoffen haha.

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 13 december 2018 11:42

    elektrisch rijden word zo over gewaardeerd.... zowel op het circuit als op de weg. Nog geen 8% van onze stroom is groen. Je uitlaatgassen komen gewoon uit een andere uitlaat .Namelijk bij een bruinkool of steenkool centrale. Als bv. heel groot Brittannië morgen allemaal elektrisch gaat rijden, hebben ze ongeveer 15 kerncentrales erbij nodig, plus 2 in Londen. De hype van elektrisch rijden draait alleen maar om commercie.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 december 2018 07:40

    Wil hier niet meteen een discussie over elektrisch vervoer starten. Maar een brandstofmotor heeft een efficiëntie van ongeveer 30%, in F1 50%, maar dat heeft met de complexe technologie te maken en de beperkte eisen (vooral snelheid, geen drivability te maken). Dit is minder efficiënt dan elektrisch vervoer, naast minder uitstoot van schadelijke stoffen in bijvoorbeeld steden. Het is een hype, maar wel een gefundeerde hype.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 december 2018 09:13

    De laatste jaren waren de F1 races echt niet om aan te zien , er zijn steeds minder toeschouwers , er word met twee maten en gewichten met beslissingen omgegaan . Met de start had je alles gezien . En de verbrandingsmotoren zijn voor de geschiedenis . Dus beter investeren in de toekomst .

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 december 2018 10:19

    Zou een mooie race in het centrum van Amsterdam of Rotterdam op kunnen leveren.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 december 2018 12:07

    niks electrisch in amsterdam met die waardeloze burgemeester die moeten ze aan electrisch koken zetten en niks meer

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 december 2018 12:54

    Hoor net dat Jesse Klaver in een Volvo V70 Diesel rijdt. Hoezo Groen Links ?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 december 2018 16:31

    Het is een geinig kampioenschap. Echter als de toekomst van de autosport 100% elektrisch word zullen veel fans, waaronder ik zelf, afhaken. Het geluid speelt een belangrijke factor in de beleving van een toeschouwer, zeker als je naast de baan staat. Zonder dat geluid is het allemaal een stuk minder spectaculair.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet