Diversen

Div: Porsche legt ook in 2019 nadruk op GT-racerij

181210 Porsche 911s
Na de successen op de Nürburgring (vooraan) en in Le Mans richt Porsche zich in 2019 opnieuw op de GT's

Voor het tweede jaar in successie is de aandacht bij Porsche in 2019 volledig gericht op de GT-racerij, alvorens het merk in het seizoen 2019-2020 met een eigen fabrieksteam zijn opwachting maakt in de Formule E. Het nieuws rondom dat programma, inclusief een foto van de auto die afgelopen zaterdag tijdens de 'Night of Champions' in Weissach voor het eerst werd getoond, publiceerden we gisteren al. Nu een overzicht van de activiteiten op het GT-front die Porsche voor 2019 in petto heeft.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, PR

Na het succes van dit jaar, waarin Porsche zowel de GTE-Pro- als de GTE-Am-klasse won, is het merk uit Stuttgart ook volgend jaar weer met vier fabrieksauto's van de partij tijdens de 24 Uur van Le Mans. Daarbij wordt de inzet van de vier 911 RSR's opnieuw verdeeld tussen de teams Manthey Racing en CORE Autosport, die de fabrieksprogramma's van Porsche in respectievelijk het FIA WEC en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship voor hun rekening nemen. Met het startnummer 91 rijden Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki. Onder het nummer 92 rijden de klassewinnaars van dit jaar, Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor. Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber rijden met het nummer 93 en Sven Müller, Mathieu Jaminet en Dennis Olsen komen onder het nummer 94 in actie. Ook de deelname aan het FIA WEC wordt uiteraard voortgezet.

181210 Porsche 911 LM
In totaal vier fabrieks-Porsches voor de GTE-Pro-klasse tijdens de 24 Uur van Le Mans 2019

In het Amerikaanse IMSA-kampioenschap werd het contract met CORE Autosport voor nog eens drie jaar verlengd. Nick Tandy en Patrick Pilet blijven de coureurs van de auto met het nummer 911, bij de lange-afstandsraces ondersteund door Fred Makowiecki. Ook de combinatie met het startnummer 912, bestaande uit Earl Bamber en Laurens Vanthoor, blijft ongewijzigd. Zij krijgen Mathieu Jaminet als partner voor de enduranceraces.

In de GT3-racerij intensiveert Porsche de ondersteuning van klantenteams. Voor 2019 maakt de nieuwe 911 GT3 R zijn opwachting, waarvan er al 45 zijn besteld. Porsche zet twee trios van fabrieksrijders in voor zowel de Intercontinental GT Challenge als de Blancpain GT Series Endurance Cup, bestaande uit respectievelijk Romain Dumas, Sven Müller en Mathieu Jaminet en Dirk Werner, Dennis Olsen en Matt Campbell. Ook in de Blancpain GT World Challenge America (voorheen Pirelli World Challenge) en de Duitse ADAC GT Masters ondersteunt Porsche elk tenminste twee auto's van klantenteams in de Pro-klasse. In de ADAC GT Masters gaat het om het KÜS Team 75 Bernhard, waarin Timo Bernhard een auto deelt met oud-fabrieksrijder Klaus Bachler en de Italiaanse Porsche Young Professional Matteo Cairoli samen rijdt met de Belg Adrien de Leener.

Ruim vertegenwoordigd in 24 Uur Nürburgring
Vanzelfsprekend is Porsche ook weer ruim vertegenwoordigd in de 24-uursrace op de Nürburgring, waar het merk dit jaar de overwinning behaalde. Het team Manthey Racing brengt met ondersteuning vanuit de fabriek twee nieuwe 911 GT3 R's aan der start. Daarbij blijft het winnende team van dit jaar met Richard Lietz, Fred Makowiecki, Patrick Pilet en Nick Tandy ongewijzigd. Rijders van de andere auto bij Manthey zijn Le Mans-winnaars Michael Christensen, Kévin Estre en Laurens Vanthoor, aangevuld door Earl Bamber.

181210 Porsche Kader
Het indrukwekkende kader van Porsche-fabrieksrijders voor 2019

Nieuw in het kader van de Porsche-rijders is Jaxon Evans, die na een selectie vorige maand op het circuit van Paul Ricard werd gekozen tot Porsche-Junior naast Julien Andlauer. Voor de rest werden alle bestaande rijders gehandhaafd: Matteo Cairoli, Matt Campbell, Mathieu Jaminet en Dennis Olsen als Young Professionals en in alfabetische volgorde Earl Bamber, Jörg Bergmeister, Timo Bernhard, Gianmaria Bruni, Michael Christensen, Romain Dumas, Kévin Estre, Brendon Hartley, Neel Jani, Richard Lietz, Patrick Long, André Lotterer, Frédéric Makowiecki, Sven Müller, Patrick Pilet, Nick Tandy, Laurens Vanthoor en Dirk Werner als reguliere rijders.

181210 Porsche Enzinger
Fritz Enzinger (r.) met Porsche Formule E-woordvoerster Victoria Wohlrapp en oud-communicatiedirecteur Hans-Gerd Bode

Na het vertrek van Andreas Seidl, die volgens de meest recente geruchten naar McLaren gaat, en de positiewisseling dr. Frank-Steffen Walliser, die verantwoordelijk wordt voor de sportwagenmodellen 911 en 718, heeft Fritz Enzinger de leiding over de volledige autosportactiviteiten van Porsche overgenomen. Voorheen was Enzinger hoofd van het LMP1-project bij Porsche en sinds februari van dit jaar ook verantwoordelijk voor alle autosportactiviteiten binnen het Volkswagenconcern. De laatstgenoemde functie behoudt de Oostenrijker.

Nieuwe 718 Cayman GT4 beleeft debuut in Daytona
Op basis van de 718 Cayman heeft Porsche een nieuwe GT4-auto ontwikkeld, die op 3 januari in Daytona tijdens de 'Roar before the Rolex 24' wordt gepresenteerd. Eind januari beleeft de auto tijdens de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge (voorheen bekend als Continental Tire SportsCar Challenge) in Daytona zijn racedebuut. Samen met de 911 GT2 RS Clubsport en de 935 vormt de 718 Cayman GT4 Clubsport de Clubsport-familie van Porsche.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet