Formule 3

F3: 25 Superlicentiepunten voor Formula European Masters

181206 F3
De kampioen in de Formula European Masters kan rekenen op 25 Superlicentiepunten

De naam was eerder deze week al bekend, maar het hete hangijzer rondom de nieuwe Formula European Masters, de opvolger van het EK Formule 3 in het voorprogramma van de DTM, was nog het aantal Superlicentiepunten dat door de FIA zou worden toegekend. Ook die vraag is nu beantwoord: de kampioen in de serie, waarin met de tot eind volgend jaar gehomologeerde Formule 3-chassis gereden wordt, kan rekenen op 25 punten. Zoals bekend zijn er 40 punten uit een periode van twee jaar nodig om de Superlicentie voor de Formule 1 te bereiken. Met het aantal van 25 punten ligt de Formula European Masters op hetzelfde niveau als de (Italiaanse) regionale Formule 3 voor Europa en slechts vijf punten lager dan de tot Formule 3 omgedoopte GP3-serie in het voorprogramma van de Formule 1.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Kees van der Grint, die jarenlang nauw betrokken was bij de Formule 3, veegde in zijn bijdrage in de meest recente uitgave van het tijdschrift 'RTL GP Magazine' de vloer aan met de toekenning van de naam Formule 3 aan wat vroeger GP3 heette. De kop 'Verkwanseld' boven het artikel zegt wat dat betreft al genoeg. In hetzelfde artikel uit Van der Grint de vrees dat de FIA rijders in de serie met de bestaande F3-auto's in het voorprogramma van de DTM geen Superlicentiepunten zou laten verdienen, maar dat blijkt in de praktijk nu dus anders uit te pakken.

Van Amersfoort Racing, dat als enige Nederlandse team al sinds mensenheugenis in de Formule 3 actief is, uitte zich vanmorgen via Twitter uitermate tevreden over het door de FIA World Motor Sport Council genomen besluit. "Really happy the FIA World Council understands the true value of a proper Formula 3 series", schrijft het team. De Gooise renstal omschrijft de Formula European Masters als "the only real F3 championship of the world". Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want ook in Japan wordt er nog gewoon met de bestaande Formule 3-auto's gereden (en wel zonder 'balance of performance', in tegenstelling tot de Euroformula Open), maar het is goed om de passie te zien waarmee Frits van Amersfoort en zijn team de huidige Formule 3-generatie steunen.

De genoemde Euroformula Open kreeg slechts tien Superlicentiepunten toebedeeld, waarmee de status van de serie niet noemenswaardig verandert. Met tien punten bevindt de serie zich zelfs nog onder het niveau van Formule 4-kampioenschappen, waarin twaalf punten te verdienen zijn. Voor de nieuwe Formule Renault Eurocup, waarin met het regionale F3-chassis van Tatuus gereden gaat worden, zijn 18 punten te verdienen.

Reacties

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2018 13:00

    Hartstikke leuk allemaal maar op zandvoort gaan we dit niet zien neem ik aan ?

    • 3
    • 0
     
    TCRacing 07 december 2018 16:12

    Op Zandvoort niet, op Assen wel

    • 3
    • 0
     
    ace1 07 december 2018 20:14

    De Italiaanse chassisbouwer Dallara is door 3 drie verschillende kampioenschappen benaderd is om een nieuwe chassis inclusief halo te produceren voor 2020. De FIA-homologatie van de huidige F3-bolides verloopt eind 2019. Een van de partijen die in Italië heeft aangeklopt is F3V. Een ander is GT Sport, de promotor van de Euroformula Open. Ook het Japanse Formule 3-kampioenschap wil graag vasthouden aan de traditionele filosofie van de F3.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet