Sportscars

Sportscars: FIA World Council stemt voor 'hypercars' in FIA WEC vanaf najaar 2020

ACO Regs


De FIA World Motor Sport Council keurde tijdens zijn vergadering in St. Petersburg gisteren het nieuwe reglement voor de hoogste prototype-klasse in het FIA World Endurance Championship voor de periode 2020-2025 goed. Dat betekent dat de huidige LMP1-prototypes vanaf het seizoen 2020-2021, dat begint na de 24 Uur van Le Mans in juni 2020 verleden tijd zijn. In plaats daarvan komt, zoals in juni van dit jaar al door de Automobile Club de l'Ouest als promotor van het WEC en de 24 Uur van Le Mans voorgesteld, een reglement dat is gebaseerd op zogeheten 'hypercars'. De ACO houdt daarbij vast aan hybride-technologie, die ook voor privéteams bereikbaar moet zijn. Daarmee vervliegt tevens de laatste hoop die sommigen misschien nog koesterden ten aanzien van een eventuele gelijkschakeling met de prototype-klasse in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. De ACO gaat uit van een budget van 20 miljoen Euro voor het runnen van twee auto's.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

'Welcome to the era of the hypercar!', toetert de ACO triomfantelijk in een persbericht dat gisteravond net na het bekend worden van de besluitenlijst van de FIA World Motor Sport Council de wereld in werd gestuurd. 'Spectaculair, technologisch, competitief en betaalbaar' zijn volgens de West-Franse club de belangrijkste kenmerken van de nieuwe divisie, die de huidige LMP1-klasse als hoogste categorie in het FIA WEC gaat opvolgen. De naam van de nieuwe klasse, voorlopig nog aangeduid als 'hypercars', zal naar aanleiding van een stemming onder fans in januari volgend jaar gekozen worden.

Terwijl de organisatie van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap de toepassing van hybride-technologie blijft afwijzen als te kostbaar, houdt de ACO vast aan één hybridesysteem, dat deelnemers zelf ontwikkeld kunnen hebben of kunnen leasen van een externe aanbieder. Voor die laatste optie spreekt de ACO over operationele kosten van drie miljoen Euro voor twee auto's gedurende een WEC-seizoen. Dat is ook de prijs waarvoor fabrikanten hun hybridesysteem aan privéteams moeten aanbieden. "In plaats van de tientallen miljoenen die het in de eerste jaren van de hybridetechnologie kostte, is het nu veel betaalbaarder geworden", stelt de ACO. Voorzien is één hybridesysteem op de vooras, dat 200 kW moet leveren, in combinatie met een gewicht van 70 kg voor de accu en 50 kg voor de motor. Voor de verbrandingsmotor wordt een vermogen van 520 kW in combinatie met een motorgewicht van 180 kg aangegeven. Om te dure ontwikkelingen te voorkomen wordt tevens een maximaal toegestane hoeveelheid brandstof bepaald.

Voor de auto's gaat een minimumgewicht van 1040 kg gelden. Met het oog op kostenbeheersing wordt is aerodynamische ontwikkeling slechts binnen strikt gedefinieerde grenzen toegestaan. Auto's worden gehomologeerd voor een periode van vijf jaar, waarbinnen ook slechts zeer beperkte technische ontwikkeling nodig is. Om dominantie van een bepaald merk te voorkomen, wordt ook een systeem met handicapgewichten ingevoerd: per behaald kampioenschapspunt komt er 0,5 kg bij, met een maximum van 50 kg. Dit gewicht blijft dan gehandhaafd tot aan de 24 Uur van Le Mans als laatste race van het seizoen, voor Le Mans staan alle gewichten weer op nul. De ACO streeft naar rondetijden van 3:22 minuten tijdens de kwalificatie en 3:27 minuten tijdens de race in Le Mans. Ter vergelijking: dit jaar was de pole-winnende tijd in Le Mans 3:15,377 minuten, de snelste raceronde was 3:17,658 minuten.

De ACO spreekt van 'kenmerkende designelementen' van fabrikanten voor de nieuwe raceauto's, waarbij de aandrijflijn gebaseerd moet zijn op een productieversie, waarvan er in het eerste jaar minimaal 25 en in een periode van twee jaar minimaal 100 stuks moeten worden gebouwd. Toyota toonde al een studiemodel van een mogelijke 'hypercar' voor het nieuwe reglement, terwijl ook Aston Martin naar verluidt serieuze belangstelling heeft.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet