Formule 3

F3: F3-klasse in DTM-programma verder als 'Formula European Masters'

181205 FEM Norisring

'Formula European Masters' is de nieuwe naam voor de geplande eenzitterklasse met auto's volgens het tot en met dit jaar geldende Formule 3-reglement in het voorprogramma van de DTM. Nu de FIA de GP3 tot Formule 3 heeft omgedoopt en in het voorprogramma van de Formule 1 laat rijden, zet DTM-promotor ITR, die via dochteronderneming Formel 3 Vermarktungs GmbH het FIA EK Formule 3 van 2013 tot en met dit jaar organiseerde, de traditie van Formule 3-auto's in het voorprogramma van de DTM voort. Een riante hoeveelheid 'track time' inclusief drie races per weekeinde, een beproefd platform met volop publiek en media-aandacht en een auto die zijn kwaliteiten in de afgelopen jaren meer dan voldoende bewezen heeft zijn de belangrijkste troeven van de nieuwe serie. Het Nederlandse team Van Amersfoort Racing en het Duitse Motopark zijn de belangrijkste pijlers onder de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Wie de nogal houterige naam Formula European Masters bedacht heeft, is niet bekend. European Formula Masters zou eigenlijk logischer geweest zijn, maar goed, er zullen wel allerlei politieke overwegingen aan de naamgeving ten grondslag gelegen hebben. In de praktijk zal 'FEM' wel de meest gebruikte aanduiding worden, en de ervaring leert dat alles went.

Belangrijker is dat er eindelijk wat beweging op het formulewagenfront komt, want sinds de seizoensfinale van het EK op Hockenheim, medio oktober, bleef het bij gebrek aan een officiële naam voor de geplande serie angstvallig stil. Inmiddels is de inschrijving echter geopend en kunnen dus de volgende stappen worden gezet voor een Formule-3-achtige eenzitterserie in het voorprogramma van de DTM. Daarmee wordt een lange traditie voortgezet, want voordat het EK in 2013 een feit werd, reed sinds 2003 de Formule 3 Euro Serie in het DTM-pakket en daarvoor de Deutsche Formel-3-Meisterschaft.

181205 FEM Autograph
Genoeg publieke belangstelling voor de jonge formulewagenrijders tijdens de DTM-evenementen

Latere F1-wereldkampioenen als Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Nico Rosberg deden ervaring op in de Formule 3 Euro Serie, de huidige F1-coureurs Max Verstappen, Esteban Ocon, Charles Leclerc en Lance Stroll raceten in het EK F3. Andere rijders maakten vanuit de Formule 3 de stap naar de DTM, zoals Marco Wittmann, Paul Di Resta, Jamie Green, Joel Eriksson en Lucas Auer. "De jonge rijders vinden in onze premiumserie op het uiterst professionele evenementplatform van de DTM de beste omstandigheden en kunnen zich presenteren voor belangrijke merken als Aston Martin, Audi en BMW", zegt Walter Mertes, CEO van de Formel-3-Vermarktungs GmbH.

Met twee vrije trainingen, twee kwalificaties en drie wedstrijden per weekeinde krijgen de rijders een aanzienlijke hoeveelheid rijtijd om in samenwerking met de teams het maximale uit zichzelf en de auto te halen. Die auto is de actuele F3-chassisgeneratie van Dallara, volgens velen de beste Formule 3-auto aller tijden. "De Formule 3-bolides zijn top ontwikkeld, beproefd en veilig", stelt Mertes. "Zowel technisch als sportief heeft het reglement zich sinds jaar en dag bewezen. Bovendien profiteert de Formula European Masters nationaal en internationaal van de professionele marketing en hoogwaardige TV-partners."

181205 FEM Veld

In 2019 komt de Formula European Masters bij alle DTM-evenementen in actie. Het seizoen start tijdens het eerste weekeinde van mei op Hockenheim (3-5 mei). Daarna volgen met Zolder (17-19 mei) en Misano (7-9 juni) twee optredens buiten Duitsland. Begin juli rijdt de serie op de Norisring, het stratencircuit in Neurenberg (5-7 juli). Van 19-21 juli is de klasse te gast op het TT Circuit in Assen. In augustus volgen evenementen op Brands Hatch (10-11 augustus) en de Lausitzring (23-25 augustus). De voorlaatste ronde wordt verreden op de Nürburgring (13-15 september), het seizoen wordt afgesloten op Hockenheim (4-6 oktober).

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 december 2018 09:06

    @Rene is er al bekend hoe de licentie punten verdeling is bij de FEM? Immers daar zal veel van het succes van afhangen. Van Amersfoort en Motopark doen 8 auto's samen. Wie gaat de rest doen?

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 05 december 2018 09:15

    Verwacht wordt dat de FIA World Council daar vandaag in St. Petersburg een uitspraak over doet, maar in de wandelgangen hoor ik dat er 25 punten te verdienen zouden zijn. Voor wat betreft de teams: Motopark wil wel zelfs wel zes auto's doen (Timo Rumpfkeil is en blijft optimistisch), voor de rest zijn er naast Motopark en VAR ook nog Fortec, Hitech, Carlin, Prema, Macon, Neuhauser, Mücke... Gesproken wordt er ongetwijfeld met iedereen.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 december 2018 10:21

    Bedankt René

    • 0
    • 0
     
    Dirk 05 december 2018 21:44

    Dus dit in één programma met de W Series? Daar zullen veel dames niet blij mee zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet