Diversen

Tom Coronel wint Japans Formule Nippon Kampioenschap 1999!

podium

Tom Coronel (27 jaar) heeft het Japans Formule Nippon kampioenschap 1999 op zijn naam geschreven. Op het zeer bochtige, korte clubcircuit van Suzuka beslisten hij en zijn directe concurrent Motoyama de race en het kampioenschap in de allereerste bocht. Coronel sneed achter Motoyama de bocht aan en raakte het achterwiel van zijn rivaal. De impact daarvan was zo groot, dat beiden van de baan vlogen. Daarmee behield PIAA-Nakajima coureur Tom Coronel zijn voorsprong van 4 punten en luidde zijn Formule Nippon kampioenschap voor 1999 in. De dagzege ging naar Ralph Firman.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Chris Schotanus

  suzuka2
Spannend weekend

"Het was absoluut een spannend weekend. Tijdens de allereerste training op dit hele korte circuit (rondjes duurden nauwelijks 40 seconden-red.) lagen onze autos absoluut niet op de weg. En ook de eerste officiële training bracht daar geen verandering in. Ik stond rond op een achtste plaats. Vanaf dat moment ging het roer volledig om. Eigenlijk is de hele auto binnenste-buiten gekeerd. Caster, vering, rollbar, bandenspanning, wagenhoogte en nog veel meer hebben we veranderd. Het enige dat hetzelfde bleef, waren de voorveren. Het bleek wel de goede greep, want in de allesbeslissende en superspannende tweede training pakte ik uiteindelijk een tweede startplaats achter Ralph Firman.

famousThree famous drivers from Holland. Ook Tim Coronel, Dillon Koster en Joost Koenders moesten er aan geloven. Vele fans vroegen hun handtekeningen.

Motoyama stond derde en dus schuin achter mij", aldus een zichtbaar opgeluchte Coronel. Die achteraf verklaarde dat een deel van de problemen aan de auto werd veroorzaakt door de wisselende weersomstandigheden en het toch wel vreemde baantje, waar men nu op reed. Verder wees hij er nogmaals op, dat de onderlinge verschillen soms maar honderdsten van een seconde bedroegen. Er was dus nauwelijks verschil in de tijden.



De race op het bijna kartbaan-achtige Suzuka Clubcircuit zou bijzonder weinig inhaalmogelijkheden bieden. Verder vroeg die bochtenstructuur, het uiterste van coureur en bolide. Coronel startte zijn race vanaf het vuile gedeelte van de baan. Hij behield de rust: "Ik kwam goed weg. Maar bij het overschakelen naar de tweede versnelling, brak de achterkant iets weg. Naast mij reed op dat moment Michael Krumm aan de binnenkant en Motoyama aan de buitenkant.

crash1

Bij het insturen van de eerste bocht was er dus wel heel weinig ruimte over. De wielen van Motoyama en mijn wagen raakten elkaar, waarna we er samen behoorlijk spectaculair (de wagen kwam zeker een meter omhoog-red.) af spinden.


crash2

crash3

Voor ons beiden zat de race er op. Belangrijk voor mij was natuurlijk wel dat ik daarmee ook het kampioenschap in mijn voordeel had beslist. Super!! Alhoewel ik er nog graag een race-je voor gereden had!!", verklaarde de kersverse Formule Nippon kampioen na afloop.





2rijders

Voor Tom Coronel breken nu nieuwe tijden en mogelijkheden aan. Iedereen weet, dat hij voor het nieuwe millennium maar één doel heeft: Rijden in de Formule 1!! Dat doel streeft hij nu verder na. Samen met zijn zaakwaarnemer Willy Weber is hij serieus op zoek naar mogelijkheden om in een Formule 1 te stappen. Concreet is er nog niets. Zeker is wel, dat dit Formule Nippon kampioenschap kan bijdragen aan het vinden van opties. Immers, eerder eindigden de huidige Formule 1 coureurs Irvine en Frentzen als tweede in de Nippon strijd. En wonnen mannen als: Ralf Schumacher en Pedro de la Rosa de Formule Nippon titel. Rijders als: Herbert, Salo en Michael Schumacher vergaarden tijdens hun Formule Nippon races waardevolle ervaringen. Kortom de Formule Nippon geldt zeker als het voorportaal voor de F1 en Tom Coronel rekent daar ook op. Hij gaat er voor!!!

japanfans

De meegekomen Nederlandse fans hadden het prima naar hun zin.

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 24 november 2018 11:38

    Tom rijdt die auto er 100 procent met opzet af. Iets wat tegenwoordig niet meer kan gelukkig. Nou ja Ocon probeert dit soort dingen ook nog anno 2018. Tom is nooit in de formule 1 terecht gekomen wat denk ik ook veel te hoog gegrepen was. Ook op le mans was er eigenlijk altijd wel wat. Een mega klapper met Phil tijdens het DTCC was ook niet nodig. Een mislukte DTM test eindigde ook in een enorme crash. En nu Rijdt Tom laatste in het FIA WTCR. Een klein beetje zelfreflectie zou echt geen kwaad kunnen Tom. De man doet nog steeds vreemde uitspraken zoals Verstappen is Ricciardo fataal geworden of de terugkeer van Kubica slaat nergens op. Of aan Zandvoort hoeft echt niets veranderd te worden voor een GP. U begrijpt dat ik de loop van mijn leven en zeer bescheiden autosport avonturen geen fan ben geworden van onze Tom. Tim daar in tegen is de rust zelf en trek ik overigens uitstekend. Fijne weekend allemaal....

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet