Formule 3

F3: Formule 3 door het oog van de naald, Ticktum op herhaling in Macau

181118 F3 startveld
Fomule 3 is onlosmakelijk verbonden met de rijke traditie van Macau

Na zijn succes van vorig jaar won Dan Ticktum voor de tweede maal in successie de FIA Formula 3 World Cup, zoals de officiële status van de Formule 3-race, de eigenlijke 'Macau Grand Prix', sinds een aantal jaren luidt. Een prachtig succes voor de Britse rijder van het Duitse Motopark-team, die door zijn zege in Macau nu voldoende punten heeft vergaard voor de zo felbegeerde superlicentie, die hem in staat stelt om Formule 1 te rijden. Mogelijk test Ticktum komend weekeinde zelfs al in Abu Dhabi. De Zweed Joel Eriksson, na een seizoen als BMW-fabrieksrijder teruggekeerd in de Formule 3, completeerde het Motopark-succes door als tweede te eindigen. De Fransman Sacha Fenestraz, rijdend in de kleuren van stripheld Michel Vaillant, behaalde de derde plaats. Maar nog veel belangrijker is het feit dat Van Amersfoort-rijdster Sophia Flörsch het naar omstandigheden goed maakt na een misselijkmakende crash, waarvan de gevolgen nog veel groter hadden kunnen zijn.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In een flits was er in de linker bovenhoek van het beeldscherm te zien dat er iets gebeurde, maar het bleef lang onduidelijk wat precies, omdat de regie alweer overschakelde naar een ander cameraperspectief. Even later werd de wit-gele auto van de Japanner Sho Tsuboi getoond, die in de bandenstapels bij Lisboa was gestrand. Normale gang van zaken in Macau, niks bijzonders. Totdat er werd ingezoomd op een veiligheidshek, waarachter normaal gesproken baanposten staan, en zich verder naar achteren een stellage voor fotografen bevindt. Het duurde even voordat duidelijk werd wat daar precies te zien was: een Formule 3-auto achter de vangrails. Meteen werd het beeld weggeschakeld, maar het was direct duidelijk dat hier iets grondig mis was.

Wachten op meer duidelijkheid
Daarmee begon een periode van wachten op meer duidelijkheid. De race was inmiddels gestaakt, de auto's reden een voor een de pitstraat in. Aan de hand van missende sectortijden kun je dan al snel determineren wie de betrokkene bij het ongeval is, in dit geval Van Amersfoort-rijdster Sophia Flörsch. Chinese journalisten in het mediacentrum zoeken naar filmpjes via Wechat en Weibo en hadden al snel beet: toeschouwers op de grote tribune bij Lisboa hadden direct hun beelden geupload. Eigenlijk beelden die we liever niet zouden zien. Het exacte ontstaan van het ongeval hebben we niet gezien, maar het moet zo geweest zijn dat de auto van Flörsch in contact kwam met die van Jehan Daruvala, vervolgens achterstevoren spinde, achter de kerbstones aan de binnenkant van de bocht terechtkwam en daarop naar de overkant van de baan werd gelanceerd. Daarbij trof Flörsch de auto van Tsuboi en raakte achterwaarts in het FIA-veilgheidshek en de steigerachtige constructie voor fotografen.

181118 F3 Floersch
Voor Sophia Flörsch was haar Macau-debuut hoopgevend begonnen

Prema-rijder Guanyu Zhou meldde naderhand dat in de vierde ronde, waarin het ongeval plaatsvond, voor Lisboa de gele waarschuwingslichten voor een safety-car-fase nog waren ingeschakeld, terwijl de race aan het eind van de ronde ervoor alweer was vrijgegeven. Mogelijk heeft Daruvala daarom geremd en kon Flörsch de botsing met de vertragende auto van de Indiër niet meer vermijden. Direct deden de ernstigste vermoedens de ronde, maar al relatief snel werd duidelijk dat het allemaal in verhouding nogal meeviel. Flörsch, Tsuboi, twee fotografen en een baanpost waren allen bij bewustzijn en werden naar het ziekenhuis overgebracht voor verdere behandeling. Bij Flörsch bleek er sprake te zijn van een gebroken ruggenwervel. Als dat het enige letsel is, mag ze absoluut van geluk spreken. Tsuboi had pijn in de lendenen, wat nader wordt onderzocht. De betroffen baanpost heeft een verwonding aan het gezicht en een gebroken kaak, de beide fotografen kwamen er vanaf met respectievelijk een gescheurde lever en een hersenschudding.

181118 Ticktum actie
Dan Ticktum kende een foutloos weekeinde

Het belang van een race wordt op zo'n moment natuurlijk wel heel relatief, maar toen er wat meer duidelijkheid was omtrent de situatie van de betrokkenen, werd de wedstrijd weer hervat. Echt veel spectaculaire actie was er niet: Dan Ticktum, die op zaterdag in de kwalificatierace al vrij duidelijk had gewonnen, demonstreerde opnieuw zijn kunnen en het potentieel van de Volkswagenmotor, die bij het laatste optreden in Macau een klasse apart was. In aanwezigheid van Volkswagen-sportdirecteur Sven Smeets behaalde het merk, dat na Macau zijn betrokkenheid bij de Formule 3 als motorenleverancier beëindigt, de zesde zege op het stratencircuit sinds 2009 en de elfde in het Formule 3-tijdperk in Macau, dat in 1983 begon.

181118 F3 Ticktum portret
Ticktum won voor het tweede jaar op rij in Macau

Met Ticktums Motopark-teamgenoot Joel Eriksson op de tweede plaats en Carlin-rijder Sacha Fenestraz als derde was het volledige podium zelfs voor rijders met Volkswagenmotoren. Voor Ticktum was de herhaling van zijn winst in Macau een genoegdoening voor een toch wat frustrerend EK-seizoen, waarin hij sterk begon, maar uiteindelijk toch zijn meerdere moest erkennen in Mick Schumacher. "Vooral een andere 'batch' banden in de tweede helft van het seizoen heeft ons veel problemen opgeleverd. Daardoor waren de prestaties minder", verklaarde Ticktum. "Deze overwinning in Macau is echter een geweldige bekroning van het seizoen. Het hele weekeinde ging het lekker en heb ik geen fout gemaakt. Vorig jaar was mijn overwinning natuurlijk verrassend na die waanzinnige slotfase, nu heb ik er echt naartoe gewerkt en kan ik er ook meer van genieten." Volgend jaar komt Ticktum naar alle waarschijnlijkheid uit in de Japanse Super Formula-serie, maar hij sluit niet uit dat hij voor Macau weer een terugkeer naar de Formule 3 beleeft, net zoals teamgenoot Eriksson dat dit weekeinde deed. "Nog niemand heeft Macau drie keer op rij gewonnen, dat is een mooie uitdaging", zei de Brit.

181118 F3 Fenestraz
In de kleuren van Michel Vailliant eindigde Sacha Fenestraz als derde

Michel Vaillant
De genoemde Eriksson genoot ervan om weer eens in een Formule 3-auto te zitten en leverde een belangrijke bijdrage aan het succes van het team van Timo Rumpfkeil, dat na winst in de Masters op Zandvoort met Max Verstappen in 2014 nu de klassieker in Macau al twee keer gewonnen heeft. Voor de als derde geklasseerde Sacha Fenestraz is het podium een goede comeback na een lastig EK-seizoen, waarin hij goed begon met winst voor eigen publiek in Pau, maar vervolgens net als de rest van het Carlin-team niet uit de verf kwam. "Vorig jaar debuteerde ik hier, het verhaal van mijn race toen staat centraal in het net verschenen Michel Vailliant-boek 'Macau', de eerste Michel Vaillant die ook in het Chinees uitkomt. Dat ik nu op het podium eindig, past daar goed bij en is een mooie afsluiting", aldus de Fransman.

181118 F3 Schumacher
Europees kampioen Mick Schumacher had weinig in te brengen in Macau, waar vader Michael en oom Ralf eerder wel wonnen

De Prema-rijders, die in eerdere jaren in Macau wonnen met Felix Rosenqvist, Alex Lynn en Daniel Juncadella, speelden ditmaal geen rol van betekenis. Ook Europees kampioen Mick Schumacher kon geen weerwoord bieden tegen de overmacht van het Motopark-team. Dat van de Van Amersfoort-rijders, alledrie zonder Macau-ervaring, geen wonderen mochten worden verwacht, was van tevoren al duidelijk. In de trainingen deed Sophia Flörsch het best verdienstelijk, maar in de kwalificatie raakte ze een keer de vangrail en dat hielp uiteraard niet echt. Voor Keyvan Andres was de hoofdrace al in de eerste ronde over toen hij schade opliep in de kettingbotsing bij Lisboa. Het verhaal van Flörsch is elders al belicht, zodat Frederik Vesti als enige van de drie aan de finish kwam, hij sloot zijn Macau-debuut als 16e af.

181118 F3 rijders
'Class of 2018', de toekomst van de Formule 3 in Macau is nog uitermate onzeker

Toekomst onbekend
Hoe de toekomst van de Formule 3 in Macau eruit ziet, staat nog in de sterren. De auto's die de FIA volgend jaar als Formule 3 laat rijden, maar eigenlijk de GP3-klasse opvolgen, zijn te snel voor wat er in Macau is toegestaan. Het Japans kampioenschap houdt ook volgend jaar nog de bestaande auto's, die nog tot en met 2019 gehomologeerd zijn, en dat is ook de weg die de organisatoren van de geplande Europese serie in het voorprogramma van de DTM wil bewandelen. Daarmee zou dan theoretisch ook een startveld voor Macau te realiseren moeten zijn, maar of dat in de praktijk ook lukt, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 november 2018 10:43

    Naar mijn weten heeft Ticktum nog steeds niet voldoende punten (hij mist er nog 3?) voor de superlicentie.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 19 november 2018 11:58

    Beetje tamme race na de rode vlag, Ticktum terechte winnaar

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 19 november 2018 12:19

    Aan de anonieme gebruiker: u heeft gelijk, voor wat betreft het feit dat hij nog niet voldoende heeft. De FIA heeft vandaag iets meer helderheid verschaft in dit verhaal en daaruit blijkt dat hij met de vijf van zijn Macau-zege vorig jaar, de 25 voor zijn tweede plaats in het EK en de vijf voor zijn Macau-zege van dit jaar op 35 staat, vier minder dan de 40 die nodig zijn voor een superlicentie om in F1 te mogen racen. De vijf punten die door zijn ASN (nationale autosportfederatie) zijn toegekend, mogen hier niet in worden meegeteld. Met het oog op een licentie voor 2019 tellen ook de twee punten uit het MSA-F4-kampioenschap van 2015 niet meer mee. Voor een testlicentie (voor de deelname aan tests en vrije trainingen op vrijdag) heeft hij al wel voldoende.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 november 2018 12:59

    Ze zouden met de toekenning van de punten er ook rekening mee kunnen houden dat Ticktum in zijn eerste volle GP3 seizoen tweede in het EK werd. Het is me allemaal iets te boekhoudkundig.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet