Liveblogs

F3/GT/WTCR: Liveblog Suncity Group 65th Macau Grand Prix

181117 Liveblog Vernay


15.25 uur: Jean-Karl Vernay is ondanks het maximale ballastgewicht van 60 kilogram de winnaar van de eerste FIA WTCR-race op het stratencircuit van Macau. Na de herstart achter de safety-car en de vrijgave van de race in ronde zeven bleef Vernay aan de leiding en reed zonder problemen de overwinning naar huis, voor Yvan Muller in de YMR-Hyundai en Rob Huff in de SLR-Volkswagen. Daarmee was Muller de best geklasseerde rijder van de WTCR-titelpretendenten, want Gabriele Tarquini eindigde in de BRC-Hyundai als vierde. Niettemin heeft de Italiaanse routinier nog 33 punten voorsprong op de Elzasser, terwijl Vernay met nog twee wedstrijden te gaan definitief uit de race om de titel is. Tom Coronel verdedigde zijn twaalfe plaats met verve, maar moest uiteindelijk toch de Belgische Audi-rijder Vervisch voor zich dulden en werd zo als 13e geklasseerd.

181117 Liveblog WTCC shedden

15.00 uur: Vanmorgen ging het bij de Macanese toerwagens al een keer mis, maar nu is het ook bij het FIA WTCR zover: de race is onderbroken vanwege een opstopping op de baan. De oorzaak was de Schotse Audi-rijder Gordon Shedden, die, op de 15e plaats rijdend, in de vijfde ronde geheel zelfstandig bij Police in de rondte ging. Daarop kwam zijn Audi dwars op de baan te staan, die daarop geblokkeerd was. De navolgende rijders, ondermeer Berthon, Couto, Comte en Bennani, konden er niet meer door en daarop werd de rode vlag getood.

In de eerste ronde was er al een incident bij Lisboa toen Ceccon en Bennani met elkaar in botsing raakte. Dat leidde tot een safety-car-interventie. In de derde ronde werd de race weer vrijgegeven. Bij de herstart passeerde Jean-Karl Vernay vanuit de slipstream de Hyundai van de tot dan toe leidende Muller. Even verderop ging het weer mis bij Lisboa tussen Ma en Philippi, maar ditmaal kon de race gewoon worden voortgezet. Vernay leidde voor Muller, Huff, Tarquini, Michelisz, Guerrieri en Oriola. Tom Coronel wiust ook uit de narigheid te blijven en reed op het moment van de rode vlag op de twaalfde plaats.

181117 Liveblog Farfus

13.45 uur: Augusto Farfus is de enige BMW-vertegenwoordiger in de FIA GT World Cup in Macau, nadat het Beierse merk de oorspronkelijk geplande drie auto's voor het evenement terugbracht naar één. Maar in ieder geval in de kwalificatierace maakten rijder en het Schnitzer-team er het beste van, want Farfus schreef zeer overtuigend de wedstrijd over twaalf ronden op zijn naam. Uiteindelijk kwam de Braziliaan met bijna vier seconden voorsprong over de eindstreep. Pole-sitter Raffaele Marciello, die de leiding in de wedstrijd al op de eerste meters na de start moest prijsgeven aan de uitstekend weggekomen Farfus, kwam als tweede over de eindstreep. Daarmee voerde Marciello een trio van Mercedes-rijders aan, want merkgenoten Maro Engel en Edoardo Mortara eindigden op de plaatsen drie en vier.

Mortara was het ook die betrokken was in het enige serieuze incident in de wedstrijd. Op het stuk tussen de eerste linkerbocht en de knik bij Mandarin ging het mis toen Earl Bamber geheel aan de buitenkant van de baan vanuit rijersperspectief een beetje naar rechts bewoog, waar Mortara en Laurens Vanthoor reden. Mortara raakte de Porsche van Vanthoor, die vervolgens op hoge snelheid in de rondte ging en met de rechter zijkant bij Mandarin hard in de vangrails belandde. Dat was voor de Belg het einde van de wedstrijd, op het punt waar hij twee jaar geleden met de Audi ook hard het decor in ging. De safety-car voerde het veld voor twee ronden aan, in de derde ronde werd het veld weer vrijgegeven. Daarna waren er in een vrij saaie race geen positiewisselingen meer.

Robin Frijns was achter Farfus, de Mercedes-brigade met Marciello, Engel en Mortara en Porsche-rijder Bamber met zijn zesde plaats de best geklasseerde Audi-coureur. Vanuit het Audi-kamp vielen voorafgaand aan de wedstrijd geluiden te horen dat het na aanpassingen aan het onderstel nu beter zou moeten gaan dan in de kwalificatie, maar in de race kwam dat er nog niet echt uit. Achter Frijns eindigden zijn merkgenoten Christopher Haase en Dries Vanthoor. Mathieu Jaminet met de Porsche en Alexandre Imperatori in de Nissan completeerden de top tien. Voor KCMG-Nissan-rijder Tsugio Matsuda was de wedstrijd al over voordat die begonnen was: zijn auto werd met hevige rookontwikkeling van onder de motorkap van de grid af geduwd.

11.00 uur: Nieuws van het GT-front: na de erbarmelijk slechte prestaties van de drie Nissans in het GT-veld mogen ze alledrie met 20 kg minder gewicht aan boord rijden. Dat is het resultaat van een nieuwe BOP, die door de FIA na een analyse van de resultaten uit de trainingen werd uitgevaardigd.

Inmiddels is ook bekend wat het probleem van Robin Frijns gisteren in de kwalificatie was: "Het ventiel van de rechter voorband was gebroken, waardoor er maar 1,5 bar spanning in zat", verklaarde Frijns.

181117 Liveblog Ticktum F3 qualirace

10.10 uur: Daniel Ticktum is de winnaar van de F3-kwalificatierace in Macau. De Britse rijder eindigde met zijn Motopark-Dallara-Volkswagen voor zijn Zweedse teamgenoot Joel Eriksson en Carlin-coureur Callum Ilott, zodat het gehele podium in handen was van rijders met Volkswagen-motoren. Ook de rijder op de vierde plaats, Sacha Fenestraz, rijdt met de Volkswagen-Spiess-tweeliter. Beste Mercedes-coureur was Hitech-coureur Jake Hughes op de vijfde plaats.

Het duurde tergend lang voordat de wedstrijdleider het rode licht uitdoofde. Daardoor leek het er even op alsof Ilott en Zhou te vlot weg waren, maar uiteindelijk kwam vanuit race control de melding dat hun start in orde bevonden werd. Ilott nam op de passage tussen Mandarin en Lisboa de leiding door pole-sitter Ticktum te passeren. Sakaguchi crashte bij Maternity en voegde daarmee weer een rijder toe aan de lange lijst van Japanse coureurs die dit weekeinde problemen beleven. In de tweede ronde plaatste Ticktum een aanval op Ilott bij het aanremmen van Lisboa en nam zo de leiding over.

In de derde ronde was er een 'full course yellow' omdat er een hond de baan overstak. Leider Ticktum miste het dier maar net, even later was er een safety.car, die duurde tot het eind van ronde vier. Bij de herstart liep Ticktum direct weg bij de concurrentie, terwijl Eriksson voor Lisboa Fenestraz passeerde en daarmee derde was. Een ronde later herhaalde de Zweed het trucje nog een keer bij Ilott, maar ditmaal aan de binnenkant, waar er nog slechts millimeters ruimte waren. Wonderwel ging het allemaal goed en zo was Eriksson voortaan tweede, voor Ilott en Fenestraz.

In de zevende ronde crashte de Japanner (jawel!) Miyata bij Lisboa, terwijl Van Amersfoort-rijder Frederik Vesti bij dezelfde bocht de nooduitgang moest nemen en daarmee uit de wedstrijd was. Veel meer actie was er niet, behalve een crash van de Chinees Zhou in de laatste ronde, die daarmee ziujn zevende plaats verspeelde. Ticktum won onbedreigd voor Eriksson, Ilott, Fenestraz, Hughes, Schumacher, Vips, Armstrong, Aron en Shvartzman. Sophia Flörsch was de beste VAR-rijder (m/v) op de 19e plaats, een plek voor Keyvan Andres Soori.


zaterdag 8.00 uur: De eerste van twee racedagen in Macau, en na flinke regenbuien in de nacht is het inmiddels wel weer droog, maar uiteraard is de luchtvochtigheid naar astronomische hoogten gestegen en is de baan nog relatief vochtig. Het programma voor vandaag:

9.00-10.00 uur: kwalificatierace F3 (10 ronden)
10.25-11.25 uur: race Macau Touring Car Cup (12 ronden)
11.50-12.10 uur: warm-up Motorcycle Grand Prix
13.05-14.05 uur: kwalificatierace FIA GT World Cup (12 ronden)
14.25-15.15 uur: race 1 FIA WTCR (8 ronden)
15.55-16.55 uur: Motorcycle Grand Prix (12 ronden)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet