Liveblogs

F3/GT/WTCR: Liveblog Suncity Group 65th Macau Grand Prix

181115 Macau liveblog opening

Dit weekeinde wordt op het roemruchte Guia-circuit in Macau de 65e editie gehouden van wat officieel de 'Suncity Group Macau Grand Prix' heet. Opnieuw staan er drie categoriën met FIA-predikaat aan de start, met de FIA F3 World Cup als het onbetwiste hoogtepunt van het evenement. Wellicht voor het laatst, want niemand weet nog hoe in het licht van de internationale ontwikkelingen rond de F3 de toekomst van de klasse in Macau eruit ziet. Van Amersfoort Racing zorgt voor de Nederlandse F3-inbreng in Macau met Sophia Flörsch, Keyvan Soori Andres en Frederik Vesti. De tweede FIA-klasse is de FIA GT World Cup, waarin het veld getalsmatig kleiner is dan in voorgaande jaren, maar met vijf merken de kwaliteit wel enorm hoog is. Hier vertegenwoordigt Robin Frijns in zijn Audi, vorig jaar sterk tweede bij zijn Macau-debuut, de Nederlandse kleuren. De derde FIA-klasse is het WTCR, dat in Macau zijn finale beleeft. Hier komt uiteraard Tom Coronel in actie. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag via dit liveblog, met als altijd de meest recente bijdragen met tijdsaanduiding bovenaan. Vragen en opmerkingen zijn graag welkom via de commentaarfunctie onderaan deze bijdrage.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, Annette Laqua, PR

20.00 uur: Sophia Flörsch heeft inmiddels via Twitter gemeld, dat ze het goed maakt, maar dat ze morgen wel een operatie ondergaat. Via de organisatie van de Macau Grand Prix kwam de melding dat ze een gebroken ruggenwervel heeft. Dat valt in verhouding tot de zwaarte van het ongeval alleszins mee en dat mag toch wel als het beste nieuws van vandaag worden beschouwd. Daarmee sluiten we ooj de berichtgeving vanuit Macau via dit liveblog af. Later vandaag volgen nog nabeschouwingen op WTCR, GT's en de Formule 3 en ergens in de loop van de week, als we hopelijk weer veilig en wel op Europese bodem terug zijn, doen we natuurlijk ook nog de groeten uit Macau.

181118 Liveblog Ticktum

17.30 uur:
De Macau Grand Prix winnen is al iets bijzonders, maar twee keer de Formule 3-race winnen is helemaal een bijzonder feit. De enigen die dat tot nu toe in de Formule 3 deden, waren Edoardo Mortara (2009 en 2010), António Félix da Costa (2012 en 2016) en Felix Rosenqvist (2014 en 2015). De Brit Dan Ticktum behoort nu ook tot dit selecte gezelschap, want na zijn succes van vorig jaar schreef de Red Bull-junior van het Motopark-team ook de 65e editie van de prestigieze Macau Grand Prix op zijn naam. "Minder verrassend, maar mooier", vond Ticktum van zijn herhaalde succes.

181118 Liveblog F3 Start

Na twee ronden achter de safety-car werd de race met het begin van in totaal de zevende ronde vrijgegeven. Ticktum reed aan de leiding en liep direct enigszins op zijn achtervolgers uit. Bij het aanremmen van Lisboa passeerde Eriksson Fenestraz en nam daarmee de tweede plaats over. In de negende ronde crashte Enaam Ahmed bij Moorish. Zijn auto bleef op de baan staan, waarop eerst een 'full course yellow' en daarna een safety-car-fase volgde. Bij de start van de elfde ronde werd de race weer vrijgegeven, maar er waren in de voorste helft geen positiewisselingen meer. Zo won Ticktum voor Eriksson, Fenestraz, Hughes, Schumacher, Aron, Vips, Ilott, Armstrong en Shvartzman. Frederik Vesti was de enige Van Amersfoort-rijder aan de finish, hij werd geklasseerd als 16e.

16.42 uur: Via de beeldschermen van de wedstrijdleiding komt het bericht dat de race om 16.53 uur (9.53 uur in Nederland) wordt hervat.

16.30 uur: Oficiële informatie ontbreekt nog, maar het bericht doet de ronde dat Sophia Flörsch bij bewustzijn is en naar het ziekenhuis overgebracht is. Zo gauw we meer informatie hebben, zullen we dit uiteraard melden.

16.00 uur: De Formule 3-race is onderbroken na een zware crash van Van Amersfoort-rijdster Sophia Flörsch in de vierde ronde. De race was net weer vrijgegeven na een safety-car-fase na de gebruikelijke incidenten in Lisboa in de startronde, waarbij Sato, Paloz en Chio Leong betrokken waren. Ook Van Amersfoort-rijders Soori en Vesti vonden de baan voor zich geblokkeerd. Vesti kond de race weer voortzetten, Soori viel uit. Na de herstart ging het bij Lisboa mis, hoewel de exacte toedracht van het ongeval onduidelijk is. Zeker is dat de auto van Sophia Flörsch achterwaarts over de vangrail rechtdoor schoot in het verlengde van het rechte stuk, waar een steiger met fotografen staat. Over de toestand van de rijdster en eventuele andere betrokkenen is nog niets bekend. Een video van het ongeval delen we hier zeer bewust en expliciet niet.

181118 Liveblog Farfus

13.20 uur:
Gisteren won hij al de kwalificatierace en zei bij die gelegenheid: "Het zou natuurlijk prachtig zijn om bij het afscheid van Charly Lamm morgen ook de hoofdrace te winnen, maar dat wordt niet zo gemakkelijk." Niettemin kwam de Braziliaanse BMW-coureur ook na de hoofdwedstrijd van de FIA GT World Cup als winnaar over de eindstreep en zorgde zo voor het eerste succes voor BMW in de GT-race in Macau. De laatste overwinning van BMW op het stratencircuit dateerde uit 2009, toen nog in het FIA WTCC, en ook toen was Augusto Farfus de winnaar.

Na zijn winst van gisteren startte Farfus vanaf de pole-position en nam direct de leiding, gevolgd door de Mercedes-AMG GT3's van Raffaele Marciello, Maro Engel en Edoardo Mortara. Daarachter reed de Porsche van Earl Bamber, die op zijn beurt onze landgenoot Robin Frijns als beste Audi-rijder achter zich had. In de tweede ronde raakte Bamber met de rechter kant van zijn auto even de vangrail bij San Francisco, maar dat leidde niet tot positiewisselingen. Farfus had na twee ronden al een comfortabele voorsprong van 1,5 seconde, maar in de derde ronde kwam Marciello wat dichterbij. Het was duidelijk dat de BMW in de snelle eerste sectie in het voordeel was, terwijl de Mercedes in de beide secties in de stad sneller was.

De race bood als geheel opmerkelijk weinig actie. In de eerste zes ronden knabbelde Marciello steeds een tiende van Farfus' voorsprong af, maar vormde nimmer een echte bedreiging voor de Braziliaan. De kansen van Marciello waren voorgoed verkeken toen de Italiaan in de achtste ronde bij het aanremmen van Lisboa rechtdoor schoot en pas als tiende weer kon aansluiten. Engel was voortaan tweede, maar reed anderhalve seconde achter Farfus, die in de resterende tien ronden zonder al teveel problemen de eerste plaats kon verdedigen. Ook het knipperen met de koplampen van Engel bood geen soelaas...

Zo kwam Farfus na 18 ronden als winnaar over de eindstreep, voor de beide Mercedessen van Engel en Mortara. Earl Bamber zorgde als vierde voor het beste Porsche-resultaat, terwijl Frijns als vijfde de best geklasseerde Audi-rijder was. Het was echter duidelijk dat hij volop snelheid tekort kwam. "Ik moest echt trappen om erbij te blijven", verklaarde hij naderhand. "Toen Bamber de vangrail raakte, dacht ik dat ik een kans zou hebben. Ik zat er relatief dichtbij, maar kon hem niet bedreigen. Ik heb ook twee keer bijna de vangrails geraakt, zo erg reed ik op de limiet, en als je hier van de lijn raakt, duurt het zo'n twee ronden voordat je het zand weer van je banden hebt. Het is jammer, ik had hier wat meer verwacht. Nu maar gauw naar huis." Macau-debutant Christopher Haase eindigde met de Rutronik-Audi als zesde, voor Mathieu Jaminet (Porsche), Dries Vanthoor in de tweede WRT-Audi, Raffaele Marciello en Alexandre Imperatori in de beste van de drie KCMG-Nissans.

181118 Liveblog Tarq

12.00 uur: Gabriele Tarquini is de nieuwe wereldkampioen toerwagens. Voor de Italiaanse routinier had aan de tiende plaats genoeg om in ieder geval nog een kleine marge op Yvan Muller te behouden. De Fransman eindigde in de derde en laatste race van het weekeinde in Macau als derde achter winnaar Esteban Guerrieri en Macau-specialist Rob Huff en verkleinde daarmee de achterstand op Tarquini tot vier punten, maar uiteindelijk kon de Italiaan toch zijn vierde internationale toerwagentitel laten aantekenen na de BTCC-winst in 1994, zijn ETCC-titel in 2003 en de WTCC-kampioenstitel in 2009. Het Yvan Muller Racing-team van Muller en Thed Björk won de teamtitel met slechts drie punten verschil voor het BRC-team van Tarquini en Norbert Michelisz.

Rob Huff startte vanaf de pole-position voor de derde race en de kansen voor de tiende Macau-overwinning van de Engelsman leken daarmee goed, maar bij de start kwam Esteban Guerrieri beter weg en nam de leiding, voor Huff, Michelisz en Vernay. Bij het aanremmen van Lisboa in de openingsronde ging het mis tussen Timo Scheider en Aurélien Panis: de Audi-rijder verloor de controle over zijn auto, gleed rechtuit en nam Scheider mee. Tarquini was ondertussen al opgeklommen van de 15e naar de negende positie.

In de derde ronde crashte Aurélien Panis voor Paiol. Zijn auto bleef op de baan staan en dat leidde tot een safety-car-interventie tot aan het eind van de vijfde ronde. De herstart leverde geen problemen op voor Guerrieri als leider in de wedstrijd, hoewel Huff natuurlijk wel constant de druk erop hield. Guerrieri bleef echter koel, verdedigde zijn positie en stelde uiteindelijk de overwinning veilig. Rob Huff eindidge als tweede en zag daarmee zijn tiende Macau-zege aan zijn neus voorbij gaan. Norbert Michelisz erfde de derde plaats toen Jean-Karl Vernay bij het aanremmen van Lisboa in de elfde ronde in de banden belandde.

Allerwege werd nog een aanval van Rob Huff in de slotfase van de wedstrijd verwacht, maar daar kwam het niet meer van, omdat de Hongaar Zsolt Szábo in de Zengö Motorsport-Cupra in de elfde ronde crashte bij het uitkomen van de laatste bocht. De auto bleef midden op de baan staan en de achteropkomende rijders konden de Cupra maar tenauwernood ontwijken. Dat leidde tot de volgende safety-car-interventie en zo eindigde de laatste race van het seizoen met Guerrieri als winnaar voor Huff, Michelisz, Muller, Ehrlacher, Oriola, Ceccon, Björk, Berthon en Tarquini. Tom Coronel sloot de laatste race van het seizoen als 14e af.

181118 Liveblog WTCR Vervisch

8.45 uur: Een treurig moment voor de Belgische autosport als Thierry Neuville in Australië op de slotdag van de rally aldaar crasht en daarmee de wereldtitel definitief kan vergeten, maar er is in ieder geval kleiner succes met de eerste FIA WTCR-overwinningen voor zowel Frédéric Vervisch als het Belgische team Comtoyou tijdens de tweede race van de serie in de straten van Macau.

Timo Scheider nam vanaf de pole-position direct de leiding, voor Vervisch en Kevin Ceccon. Verderop in het veld ging het mis toen Pepe Oriola bij het aanremmen van Lisboa de Honda van Ehrlacher raakte. Laatstgenoemde kon wonderwel de race voortzetten en verloor zelfs nauwelijks terrein, maar Oriola betaalde de prijs voor zijn actie: hij ging in de rondte, belandde aan de andere kant van de baan achterstevoren in de bandenstapels en zorgde zo voor een klassieke Lisboa-opstopping, waarbij ook Jean-Karl Vernay, Gabriele Tarquini, Norbert Michelisz en Rob Huff schade opliepen. Allevier reden terug naar de pits en bleven zonder punten, wat voor Tarquini natuurlijk een lastige situatie was met het oog op zijn titelkansen.

De baan kon zonder safety-car worden vrijgemaakt, zodat de race regulier voortgang vond. In de vierde ronde profiteerde Vervisch van de slipstream van Scheider en wist de tweevoudig DTM-kampioen aan de buitenkant voor Mandarin te passeren. Daarmee nam de Belg de leiding in de wedstrijd over en wist vervolgens de overwinning naar huis te rijden. Daarmee werd Vervisch de 15e verschillende racewinnaar in het WTCR dit jaar. Scheider stond in de tweede racehelft zwaar onder druk van de aanvallend rijdende Yvan Muller, maar hield het hoofd koel en verdedigde de tweede plaats tot het vallen van de finishvlag. Muller eindigde als derde en verkleinde met dit resultaat de achterstand op kampioenschapsleider Tarquini tot 18 punten, met nog maximaal 30 punten te verdienen in de slotrace. Achter het trio op het podium eindidge Alfa-rijder Ceccon als vierde, voor de beide Honda's van Guerrieri en Ehrlacher en de Volkswagen van Bennani. Berthon, Ferrera en Panis completeerden de top tien, waarbij Panis zelfs eenmaal de bandenstapels in reed bij Police, maar niettemin als tiende wist te eindigen. Tom Coronel sloot de race als 16e af.

zondag, 8.00 uur: Alweer de laatste dag van dit altijd bijzondere, in sommige opzichten gekke, maar geweldige evenement. Met wellicht de laatste F3-race in de historie van Macau - al hopen we van niet, maar daarover later meer. Het programma voor vandaag luidt:

8.20-9.10 uur: race 2 FIA WTCR (8 ronden)
9.35-10.35 uur: race Lotus Cup (12 ronden)
11.00-12.00 uur: race 3 FIA WTCR (11 ronden)
12.25-13.40 uur: FIA GT World Cup (18 ronden)
15.30-16.30 uur: race Formule 3 (15 ronden)

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 15 november 2018 12:56

    Tsja, wie is Charles Leong en hoe komt hij in de Macau F3 terecht!? Is er al bekend wat Macau (en ook Japans F3) gaat doen met de nieuwe F3 regels?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 16 november 2018 01:28

    Charles Leong rijdt normaliter Aziatisch F3 en kwalificeerde zich voor Macau door mee te doen tijdens her EK-weekeinde op Silverstone met Hitech. Daar reed hij rond de 20e plaats, niveau Florescu. Japans F3 rijdt, evenals de geplande serie in het DTM-voorprogramma, volgend jaar door met de bestaande auto's, die nog tot eind 2019 gehomologeerd zijn. De nieuwe FIA F3 is qua pk-gewichtsverhouding te snel voor Macau (Grade 2-circuit), maar naar we begrepen wordt er nog wel gekeken naar mogelijkheden om deze klasse er niettemin volgend jaar te laten rijden. Het alternatief zou zijn een veld bestaande uit auto's vanuit het Japans kampioenschap en de serie in het DTM-programma.

    • 3
    • 0
     
    sven2199 16 november 2018 07:53

    Meneer de Boer, Kunnen ze (als in Euro F3 series) niet beter onderhandelen met Euro Formula Open, nu hun bezig zijn met de homologatie van Mercedes en Volkswagen motoren.

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 16 november 2018 08:25

    Theoretisch ja, praktisch niet. De Euro Formula Open is een product van Jesus Pareja en die wil zijn serie graag bij de GT Open houden. Bovendien is daar de basis de voor deze serie nominaal zwakkere Toyotamotor (tot dusver voor iedereen dezelfde), waaraan de organisatie de Mercedes- en Volkswagenmotoren per 'balance of performance' wil aanpassen. BOP is iets wat de Duitse organisatie nadrukkelijk niet wil, en gaat ook eigenlijk tegen de filosofie van F3 in.

    • 1
    • 0
     
    sven2199 16 november 2018 08:49

    Aha jammer, maar duidelijk verhaal. Bedankt voor uw reactie!

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 16 november 2018 09:40

    Daar ben ik voor! Hoe meer reacties, vragen en opmerkingen, hoe liever!

    • 1
    • 0
     
    Dirk 16 november 2018 10:33

    Ticktum, Schumacher en Habsburg hebben voor mij de gunfactor in de F3 Grand Prix. Keyvan Andres heeft voor mij ook de gunfactor, maar de kans dat hij wint is wel heel klein.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 16 november 2018 10:33

    Terwijl ik bovenstaande typte dacht ik aan de finale van vorig jaar! geweldig was dat!

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 16 november 2018 11:25

    Moet die Coronel niet gewoon stoppen met racen ?

    • 2
    • 1
     
    sven2199 16 november 2018 12:10

    Tom moet niet stoppen, maar misschien is het wel slim dat hij volgend jaar TCR Europe gaat rijden. Als hij daar nou wat podiums rijdt, krijgt hij ook meer vertrouwen. Ik heb nu het gevoel dat Tom het even kwijt is, is niet erg, maar doen dan een treetje naar beneden om weer vertrouwen te krijgen.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 16 november 2018 12:50

    Even kwijt ? Koekoek

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 16 november 2018 14:17

    Wat Tom betreft: let the driving do the talking i.o.v. andersom. Hij riep iets te snel dat hij dit jaar meer trofeeën naar huis zou slepen dan de afgelopen 5 jaar. Hoogmoed komt voor de val.

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 16 november 2018 18:12

    TCR Europe is inderdaad meer het niveau voor de huidige Coronel. Al moet ik zeggen dat het Boutsen-Ginion team volgens mij ook wel steken laat vallen.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 november 2018 14:25

    Het team van Boutsen is niet optimaal, maar het merendeel van de races werd Tom om de oren gereden door oa Lessennes (met een pak minder ervaring). Tom hoort niet (meer) thuis op dit niveau, erg jammer maar hij moet iets anders zoeken.

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 17 november 2018 15:49

    En zijn Chinese teamgenoot is, ondanks een gebrek aan ervaring in een TCR wagen, elke keer duidelijk sneller geweest. Dat is toch wel pijnlijk.

    • 1
    • 0
     
    ace1 18 november 2018 01:23

    Wat dachten jullie ook nog eens minimaal 10 kg aan overgewicht bij Coronel.?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2018 11:17

    Hoop dat alles goed komt met Florsch en de marshalls en fotografen, die crash zag er akelig uit.

    • 2
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2018 11:41

    VInd het trouwens al heel lang absurd dat er nog op Macau wordt gereden. Zeker als je naar de motoren kijkt. Dit soort stratencircuits was in de jaren 70/80 nog doodgewoon. Dit kan gewoon niet meer.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2018 13:27

    Voor de volledigheid! Behalve Sophia Flörsch hebben ook verwondingen opgelopen: de coureur Sho Tsuboi, de marshall Chan Cha In en de fotografen Chan Weng Wang en Minami Hiroyuki. De verwondingen vielen bij hen ook relatief mee. Ongelofelijk.

    • 3
    • 0
     
    Rob Petersen 18 november 2018 14:33

    Dank je wel René voor alle kundige, interessante en duidelijke info vanaf Macau. Super gedaan !

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2018 18:52

    De beelden staan inmiddels op alle sites behalve deze natuurlijk.

    • 2
    • 0
     
    Dirk 19 november 2018 11:57

    En terecht

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet