Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Glorieuze overwinning Verstappen door de neus geboord door Ocon

Verstappen

Max Verstappen heeft in Brazilië bijna op glorieuze wijze zijn tweede overwinning op rij geboekt. De Nederlander presteerde op de baan het onverwachte door beide Ferrari's en Mercedessen te passeren. Net op het moment dat die strijd gestreden leek en Verstappen de leiding in handen had, gebeurde het onmogelijk. Achterblijven Esteban Ocon, buiten de punten, probeerde zich van een ronde achterstand te ontdoen, maar ramde in plaats daarvan de leider van de baan. Een beschamende actie – ironisch genoeg op dezelfde baan als waar Jos Verstappen in 2001 hetzelfde deed bij Juan Pablo Montoya. Verstappen kon wel door, behield de tweede plek, maar kon met een behoorlijk beschadigde Red Bull de leiding niet nog een keer pakken. Met de zege van Hamilton is de constructeurstitel voor Mercedes. Met Verstappen staat er een ziedende nummer 2 op het podium, die achter de schermen ruzie zoekt met Ocon en hem bijna te lijf gaat. 

Tekst: Daan Jeuken.

5 op rij
De rijderstitel is vergeven, die voor de constructeurs nog niet. Ferrari moet vandaag 13 punten meer halen dan Mercedes om de strijd levend te houden. Lukt dat niet, dan behalen de Duitsers hun vijfde constructeurstitel op rij – een prestatie die alleen Ferrari hen voor heeft gedaan, toen het tussen 1999 en 2004 zelfs zes titels haalde.

Het rechte stukje naar de Senna S is kort, en Hamilton is goed genoeg weg Sebastian Vettel van zich af te houden. Vettel is niet zo geweldig weg en ziet buitenom ook Valtteri Bottas voorbijkomen. Het maakt de missie voor Ferrari alleen maar moeilijker.

Geweldige openingsfase Verstappen
Max Verstappen sluit aan als vijfde, maar blijft agressief achter Räikkönen zitten. Aan het eind van de eerste ronde zit hij op de staart van de Ferrari, hij kruipt in de slipstream en pakt in de binnenbocht van de Senna S p4. De volgende ronde doet hij hetzelfde bij Vettel. De Nederlander komt van ver, remt laat en krijgt van Vettel de ruimte om p3 te pakken. Als de Duitser een paar bochten later nog een foutje maakt, gaat ook zijn teamgenoot hem voorbij.

Op de derde positie houdt Verstappen niet op, want hij haakt ook aan bij Bottas. De eerste de beste keer zet Verstappen direct weer de aanval in, maar Bottas gooit iets harder de deur dicht dan Vettel eerder deed. Een rondje later komt Verstappen van iets minder ver weg en nu kan Bottas de deur niet dichtgooien. Hij verdedigt zich een beetje half, maar Verstappen heeft de binnenkant en pakt p2.

Lekker voor Verstappen is dat Räikkönen vervolgens ook aanvalt bij Bottas, die moet gaan verdedigen en hierdoor de aansluiting bij de Red Bull meteen verliest. Achter Räikkönen zit Vettel en daarachter zit alweer Ricciardo; zoals al het hele jaar is het middenveld geen partij voor de drie topteams en is de gridstraf razendsnel tenietgedaan.

Mercedes stopt
Bottas houdt lang stand voor zijn landgenoot en dat geeft Verstappen lucht. Na 18 ronden heeft hij zes tellen voorsprong. Dan komt Bottas binnen en hebben de Ferrari's eindelijk vrij baan. Die rijden op de softs, terwijl de andere toppers op supersofts zitten. De Ferrari's kunnen dus langer door. De ronde erna komt Hamilton.

Hoe lang kan Verstappen door? Hij rijdt met vrij baan direct de snelste raceronde, terwijl Hamilton op p7 nog Grosjean en Leclerc voorbij moet. Dat is geen groot probleem, maar kost wel tijd. De ronde erna stelt Hamilton echter alweer orde op zaken, door met zijn nieuwe banden de snelste ronde te rijden.

Verstappen stopt maar niet
Verstappen gaat zelfs zo lang door, dat Vettel na 28 ronden al eerder komt. Hij komt ruimschoots achter Bottas weer de baan op. Räikkönen komt enkele ronden later, en verliest nipt de plek aan zijn teamgenoot. De twee zitten weer vlak achter Bottas – ze zijn dus niets opgeschoten met de stops.

Verstappen blijft echter maar op de baan. Hij lijkt zelfs zoveel controle te hebben, dat hij niet voluit hoeft en toch uitloopt op Hamilton. Terwijl de wereldkampioen zich steeds meer zorgen begint te maken, roept Verstappen dat zijn banden wel beter lijken te worden. Het wordt spannend, Hamilton wordt eerst verteld dat Verstappen nog op +3.3 zit, wat betekent dat hij bij een pitstop achter Hamilton terecht zou komen. Enkele ronden later is het nog maar +0.7.

Naar de leiding
Net als het lijkt dat Verstappen bij de stop die plek gaat pakken, komt hij in druk verkeer en verliest hij weer tijd. Als Red Bull hem dan eindelijk binnenroept, komt Verstappen op 2,5 seconde achter Hamilton de baan op. Zijn banden zijn echter veel nieuwer en bovendien heeft Verstappen softs en Hamilton mediums. Die 2,5 tel zijn in een mum van tijd dichtgereden en Verstappen haakt perfect aan om op start/finish te slipstreamen met DRS. Die combinatie is effectief genoeg en Hamilton kan niets uitrichten. Verstappen pakt de leiding, nadat hij alle Ferrari's en Mercedessen op de baan heeft geklopt.

Ricciardo stopt dan ook pas en valt terug naar p6, maar heeft ook veel nieuwere banden dan

Ocon ramt Verstappen eraf
Op het moment dat je denkt dat Verstappen deze race weer eenvoudig gaat uitrijden en de overwinning gaat pakken, gaat het fout. De Nederlander komt zijn oude nemesis Ocon tegen en die doet iets onbegrijpelijks. De Fransman ligt ver buiten de punten, maar wil zich ontdoen van de ronde achterstand en valt Verstappen aan in de eerste bocht. Hij pakt de buitenkant, heeft geen ruimte en ramt dan Verstappen van de baan. Een onbegrijpelijke actie van een achterblijver, nota bene bij de leider van de wedstrijd.

Verstappen spint, kan door, maar de leiding is weer in handen van Hamilton. Bovendien heeft Verstappen nu een zwaar beschadigde bodemplaat.

Esteban Ocon probeert zijn schuld nog vrij te pleiten, door te stellen dat Verstappen hem geen ruimte gaf. Zijn teamgenoot staat hem bij: "Verstappen moet de deur niet dichtgooien." De wedstrijdleiding is echter onverbiddelijk: tien seconden stop-and-go-penalty voor de Force India-coureur.

Achter Verstappen is Kimi Räikkönen inmiddels Valtteri Bottas voorbijgegaan. En Räikkönen zit slechts anderhalve seconde achter Verstappen. Wordt dat een grote dreiging? Dat lijkt mee te vallen. Verstappen kan ondanks zijn beschadigde Red Bull nog een vrij aardig tempo rijden. Hij is zelfs sneller dan Hamilton, al hoeft die niet voluit te gaan.

Ricciardo gaat lekker
Ook Daniel Ricciardo gaat lekker. Hij gaat eerst Vettel voorbij, en die besluit vervolgens een vrije pitstop te maken. Valtteri Bottas houdt de Australiër daarna lang achter zich, maar houdt dat ook niet vol. Het brengt Ricciardo met nog tien ronden te gaan op 3 seconden van Räikkönen.

Met nog vijf ronden te gaan, zit Ricciardo op een halve seconde. Het lijkt een kwestie van tijd voor de aanval komt, maar Räikkönen weet elke ronde op het rechte stuk het gat groot genoeg te houden.

Constructeurstitel
Max Verstappen gaat met zijn beschadigde auto stiekem toch nog lekker. Met nog drie ronden te gaan zit Verstappen bijna op een seconde van de leider, maar achterblijvers brengen het weer naar 2 seconden. Komt hij nog tot aanvallen? Nee, ook niet. Hamilton laat zich niet twee keer passeren en zorgt met de overwinning dat Mercedes de vijfde constructeurstitel op rij behaalt.

Verstappen bloedlink
Max Verstappen is nog goed link als hij over de finish komt. "Ik hoop niet dat ik hem in de pits tegenkom." Eenmaal uit de auto: "Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik deed alles goed. Ik had een goede auto, kreeg de perfecte strategie en ging lekker door het veld. Maar dan word je er door zo'n idioot vanaf gereden, terwijl hij op een ronde lag. Tweede is niet slecht, maar ik had hier moeten winnen."

En dat tegenkomen? Dat zoekt Verstappen zelf. Hij zoekt Ocon op, geeft hem een paar flinke duwen en laat duidelijk merken hoe hij denkt over deze actie van zijn oude concurrent.

Lewis Hamilton als leermeester
Achter de schermen doet Verstappen nog zijn beklag bij de andere podiumklanten. Die tonen begrip, maar vijfvoudig wereldkampioen Hamilton heeft nog wel goed advies voor de jongeling: "Jij had meer te verliezen ..."

Dat is waar. Voor Hamilton is de overwinning de bekroning op de vijfde constructeurstitel van Mercedes op rij. "Deze mensen hebben de afgelopen zes jaar zo hard gewerkt, het was een geweldige reis samen. Hier werk je het hele jaar voor, hier komt iedereen elke dag voor naar het werk. Het is een eer om voor dit team te rijden, vandaag hebben we het in stijl kunnen bekronen. We hadden problemen met de banden en de motor, Max kwam me zo voorbij, maar zijn fout bracht me terug. Ik zag ze racen en je weet dat Max hard vecht. En dat bijt hem soms."

Uitslag Grand Prix Brazilië
1. Lewis Hamilton, 71 ronden
2. Max Verstappen, op 1.469
3. Kimi Räikkönen, op 4.764
4. Daniel Ricciardo, op 5.193
5. Valtteri Bottas, op 22.943
6. Sebastian Vettel, op 26.997
7. Charles Leclerc, op 44.199
8. Romain Grosjean, op 51.230
9. Kevin Magnussen, op 52.857
10. Sergio Perez, op 1 ronde

11. Brendon Hartley, op 1 ronde
12. Carlos Sainz, op 1 ronde
13. Pierre Gasly, op 1 ronde
14. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
15. Esteban Ocon, op 1 ronde
16. Fernando Alonso, op 2 ronden
17. Sergey Sirotkin, op 2 ronden
18. Lance Stroll, op 2 ronden

Nico Hülkenberg
Marcus Ericsson
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet