Racing Shows

Racing Shows: Prodrive met serieuze boodschap op PMW Keulen. Europees debuut MARC in Belcar.

Van 7 t/m 9 november vindt in Keulen de Professional Motorsports Expo plaats. Een technische beurs specifiek gericht op de autosport en nu ook een heel klein beetje op de motorsport. Nieuwe technologieën en producten worden onder de aandacht van de branche gebracht. En gedurende deze drie dagen zijn er een groot aantal workshops op diverse terreinen variërend van Set-ups, milieu, toekomst technologieën tot aan Nordschleife Permits. Tevens werden er ook op de openingsdag een aantal Awards toegekend.


2018 MARC 3
Mooie primeur in de Belcar in 2019 de Marc 2 V8 Mustang

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Prodrive met serieuze boodschap op PMW Keulen. Europees debuut MARC in Belcar.
De Motorsport Technologie Award werd dit jaar toegekend aan Volkswagen met de VW ID R die tijdens de befaamde Pikes Peak Heuvelklim in de VS niet alleen het record voor elektrische aangedreven auto's verbeterde maar ook het officiële record van Sebastien Loeb enkele jaren geleden ook nog eens verpletterde. Ingenieur Arnaud Martin van Integral Powertrain legde tijdens een boeiende presentatie uit hoe dit project richting "Race tot the Clouds" in een relatief korte periode tot stand kwam.


2018 MARC 2 V8 Spectaculaire aanwinst voor de Belcar.

Andere Awards werden toegekend Donington(Motorsport Facility of the Year), West Surrey Racing(European Race Series Team of the Year), BMW met de M4 GT4(International Racecar of the Year), Dr. Jonathan Palmer(Outstanding contribution to Motorsport) en Rob Cotton( de jongste rallyrijder in GB). Naast deze Awards natuurlijk ook de introductie van nieuwe technologieën zoals B Comp. Een product dat nog lichter is dan carbonfire en dat al in diverse raceproducten wordt gebruikt.

Ook viel er nog een kleine première te bewonderen. In de Belgische Belcar series zal het team van VR Racing by Quick Motors in de Belcar Klasse 3 een Marc 2 Ford Mustang inzetten. De auto is uitgerust met een 5.2L Ford V8 Motor die bij 7000 t.p.m. ongeveer 615 BHP levert. De auto viel op de stand van Rimstock velgen(Matthew Neal) te bewonderen.


2018 Lamborghini
Een bijzondere Lamborghini....

Een ander boeiend project viel bij Garrett Turbo's te zien. Een straat Lamborghini die tot dragster wordt omgebouwd en ongeveer 2500 pk moet leveren.

2018 Lamborghini achterkant 1
waarvan de achterkant wat is veranderd om 2500 pk onder de kap te brengen.....

De firma van der Lee, hofleverancier van Turbochargers in de autosport is ervan overtuigd dat deze techniek vanwege de emissieregulering alleen nog verder zal groeien. Van der Lee levert zoals bekend turbochargers voor zowel het FIA F2 kampioenschap als diverse LMP klasses.

2018 Van der lee Turbo
De F2 motor voorzien met Van der Lee turbochargers.

Bij de firma ZF heeft men een nieuw ophangingssysteem voor de TCR ontwikkeld en dan met name voor de V.A.G producten, Audi Volkswagen en Seat. Oliver Lardon van ZF bevestigde dat het product eigenlijk alle verwachtingen overtroffen had en is eigenlijk al zo goed als uitverkocht.

2018 B Comp
Bccomp nog lichter dan Carbonfire.

De groene toekomst van de autosport.
Onze belangstelling ging natuurlijk uit naar de groene toekomst van de autosport die op de tweede bezoekers dag in diverse workshops uitvoerig besproken werd. Doug Campling van Williams Advanced Engineering legde uit waarom FIA World Rallycross van 2020 overschakelt naar elektrisch. De ervaringen uit de Formule E zullen in de WRX geïmplanteerd worden. De batterijen/accu's die in WRX gebruikt gaan worden hebben een levensduur van ruim drie jaar.

2018 Caron FIA
Benjamin Caron van de FIA gelooft in de toekomst van de Formule E

De verwachting is dat men ongeveer 20 races hiervan gebruik kan maken. Vervolgens kwam Benjamin Caron van de FIA aan het woord die uitlegde hoe snel de Formule E geëvolueerd is. Dit seizoen behoeft er zoals bekend niet meer van auto gewisseld te worden. De topsnelheid van de huidige FE bolides bedraagt inmiddels al 280 km/u. Bij de FIA en de fabrikanten zet men volledig in op de elektrische autosport.

2018 Boodschap 1
Als autosportman wil je niet met de klimaatveranderingen geconfronteerd worden. Helaas onontkoombaar. Rechts Jason Hill van Prodrive.

Jason Hill van Prodrive is echter een andere mening toegedaan. Hij gelooft dat de autosport in het CO2 neutraal maken van onze planeet een belangrijke rol kan spelen. Hill is bij Prodrive verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe aandrijfbronnen en is ervan overtuigd dat synthetische brandstoffen benzine- en klimaatneutraal kunnen maken.

2018 Boodschap 3
De conclusie van Prodrive voor de toekomst.

En deelt daarmee de overtuiging van Bosch CEO Volkmar Denner. Bij Prodrive wordt hier serieus naar gekeken zodat de klimaatdoelstelling uit het akkoord van Parijs in 2050 gehaald kunnen worden. Daarbij zijn 28 landen betrokken waarbij één land overigens is uitgestapt. Hill gelooft noch in elektrisch noch in waterstof aangedreven bolides. Volgens Hill gaat het opzetten van een consumenten leveringsnet voor waterstof triljoenen dollars kosten. Ter afsluiting noemde Hill de huidige klimaatontwikkeling niet alleen zorgelijk maar zelfs alarmerend. Woorden die indruk maakten. In ieder geval wordt er in deze sport aan gewerkt. Maar wat op de lange termijn de juiste oplossing is kan niemand beoordelen. Wel dat we ons in een nieuwe tijdperk bevinden waarin deze sport technologisch gezien een enorme bijdrage kan leveren.

2018 Boodschap 2
De redenen waarom de autosport mede kan bijdragen tot veranderingen in ons maatschappelijk welzijn.


Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 09 november 2018 12:28

    Goed bezig Prodrive, zij begrijpen het

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 10 november 2018 14:28

    "Bij de firma ZF heeft men een nieuw ophangingssysteem voor de TCR ontwikkeld en dan met name voor de V.A.G producten, Audi Volkswagen en Seat. Oliver Lardon van ZF bevestigde dat het product eigenlijk alle verwachtingen overtroffen had en is eigenlijk al zo goed als uitverkocht." ===>>> TCR is toch een BoP serie waar je niet zo maar iets aan een auto kunt aanpassen?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet