Formule 1

Formule 1: In 2020 mogelijk weer Formule 1 op Zandvoort

01-Drie-Formule-1-autos-voor-het-eerst-op-Nederlandse-racebaan-tijdens-Jumbo-Racedagen

Da's leuk wakker worden. 'Formule 1 kiest voor Zandvoort', luidt de melding op de voorpagina van 'De Telegraaf' van vanmorgen, met een grote foto van Chris Schotanus erbij, die twee Red Bull-Formule 1-bolides op het Zandvoortse circuit laat zien. Eigenaar Bernhard van Oranje heeft aan 'De Telegraaf' bevestigd dat er een contractvoorstel van Formula One Management Ltd voor het houden van een Grand Prix op tafel ligt. In 2020 zou het zover kunnen zijn, mits de benodigde 20 miljoen Euro wordt gevonden die Formule 1-promotor Liberty verlangt in ruil voor het mogen organiseren van een WK-wedstrijd, plus de extra gelden die nodig zijn voor de aanpassingen aan de infrastructuur om een Formule 1-race te kunnen doorvoeren.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Zoals bekend stond Nederland in 1985 voor de laatste keer op de kalender van het wereldkampioenschap Formule 1. Niki Lauda, destijds regerend wereldkampioen, won er toen, voor zijn McLaren-teamgenoot Alain Prost. Het succes voor Lauda zou, naar later bleek, zijn laatste Grand Prix-zege zijn, want aan het eind van dat seizoen beëindigde hij zijn actieve carrière in de Formule 1. Sindsdien waren er diverse Formule 1-demonstraties op het Zandvoortse circuit, de laatste jaren natuurlijk in het kader van de enorm populaire Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen.

Als de benodigde financiering wordt gevonden, zou er in 2020 dus voor het eerst in 35 jaar weer sprake kunnen zijn van een 'Grote Prijs van Nederland voor Formule 1-wagens', zoals het evenement vroeger vaak werd betiteld. Niet langer historie, maar een mooi toekomstperspectief dat in het verschiet ligt. De eerste stap is gezet, het wachten is nu op geïnteresseerde partijen die de handen ineenslaan om de visie realiteit te laten worden. Daarnaar wordt uiteraard al lange tijd naarstig gezocht.

Reacties

    • 11
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 08:22

    Fantastisch nieuws! FOM kiest voor historie en sfeer. Blij dat de schreeuwers van Assen het afleggen tegen de stilte van Zandvoort. Fingers crossed dat het benodigde budget te vinden is. Ik ben erbij!

    • 6
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 08:50

    Storm in een glas water.

    • 6
    • 3
     
    Dirk 02 november 2018 09:49

    € 40 miljoen tot en met 2020, daarna € 20 miljoen per jaar? Gaan ze nooit terugverdienen, kijk maar hoeveel moeite Spa en Nurburgring hebben om kiet te draaien.

    • 4
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 10:08

    1 april ?

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 10:43

    Wat is er mogelijk in het land van Heineken, Randstad, Akzo, ING, Philips en Shell? En Jumbo. Duimen!

    • 2
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 12:16

    Laatste stuiptrekkingen van een zogenaamde prins.

    • 5
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 13:08

    Slechte marketing truc of zoals je wilt advertentie. Begrijp niet dat dit zo gebracht wordt. Het artikel zegt niets en er is geen enkele communicatie vanaf FOM. Geen stap verder dus.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 13:30

    Ik denk dat de Prins een stuk verder is dan er overal geschreven word. Het is en blijft een zakenman. Blijft ondertussen afwachten

    • 9
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 13:42

    Sik dacht dat er op de internetpagina vooral autosportliefhebbers zaten , maar ik denk dat ik het mis heb . Er zijn nu ver gevorderde plannen om de formule weer terug naar Zandvoort te krijgen sinds 38 jaar , er in de reactiesxlees ik allen maar negatieve gerichtjes . Laten we hier trots op zijn dat Zandvoort überhaupt is uitgekozen . Nu hopen dat het Nederlandse bedrijfsleven het geld bij elkaar gaat krijgen . Ik ben al aan het duimen en zal er zeker bij zijn als het doorgaat !

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 16:47

    Ik hoop dat het lukt de F1 naar Nederland te halen, maar hoewel het circuit zelf prachtig is maak ik me echt zorgen over de verouderde en gebrekkige voorzieningen (tribunes, pitsgebouw, horeca etc.) en de infrastructuur bij Zandvoort. Echt een wereld van verschil met Assen waar alle voorzieningen en infrastructuur gewoon van wereld klasse zijn.

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 19:00

    Hele slechts reclame dit. Ook geen toeval nu Max net een race gewonnen heeft. Mark Rutte : ik ga het niet betalen...

    • 0
    • 0
     
    ace1 02 november 2018 20:25

    René de Boer jouw collega Louis Dekker bij de NOS noemt het een smeekbede. Citaat Volgens Dekker wordt hiermee eerder een signaal afgegeven in de trant van: als we het nu niet doen, dan gebeurt het nooit. "Dit is een smeekbede aan iedereen; jongens het kan, laten we het nu mogelijk gaan maken. Een verzoek om er met zijn allen de schouders onder te zetten", aldus Dekker. https://nos.nl/artikel/2257507-zandvoort-is-heel-ver-met-terugkeer-maar-dit-is-meer-een-smeekbede.html

    • 2
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 02 november 2018 20:46

    Laatste nieuws. Assen heeft even gebeld met de FOM maar er is geen enkele spreken van wat voor toezeggingen dan ook aan zandvoort. Wat een eikel die Bernard

    • 5
    • 2
     
    Dark_Axel 02 november 2018 23:37

    Leuke poging van Bernard, maar met blufpoker kom je niet ver als iedereen je kaarten kan zien. Iedereen met verstand weet dat Zandvoort dit niet aan kan. Alhoewel ik het Zandvoort van harte gun, omdat het de autohistorie heeft en de baan voor formulewagens een betere race opleverd dan Assen. Het is simpelweg veiligheidstechnisch, logistiek en facilitair niet geschikt met de huidige stand van zaken, dat is ook niet binnen een jaar geregeld. En de FOM zal echt niet voor Zandvoort kiezen uit historische waarde, alleen Monaco heeft dit en dat komt door alle socializing eromheen en zo sociaal is 'kartclub' Zandvoort niet.

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 00:14

    Typische 'pro-Zandvoort' Telegraaf-journalistiek, er is nog niets beslist. Bernhsrd heeft het 'grote nieuws' al afgezwakt.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 01:51

    Laat de F1 met hun megalomane hospitalydorpen s.v.p. ver weg blijven. Die laten een spoor van financiële ellende achter. Dat je voor de entry fee alleen al 20M betaalt is absurd. Coronel meldde dat Zandvoort helemaal niets hoeft aan te passen om de F1 in huis te halen. Die is de weg kwijt.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 03:40

    Ben blij dat ik nog geen officiele reactie heb gezien. Persoonlijk zie ik liever geen F1 op Zandvoort of Assen. Voor mij komt het een beetje over als snel inhaken op het Verstappen effect maar niet nadenken over de langere termijn. Er zijn wel een aantal landen/circuits te bedenken die er maar een paar jaar waren. We hebben al de eenvoudig te bereiken en 'betaalbare' GP's van Belgie, Oostenrijk, Duitsland, Hongarije en volgend jaar Silverstone met een 'Verstappen'tribune'. Moet er niet aan denken dat Spa zou verdwijnen omdat wij hier mee willen liften op het succes van Max. Eric

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 09:10

    Als je luistert naar wat Bernhard zei op Radio 1, dan is hij een stuk conservatiever dan de Telegraaf, de krant die de naam van goedkope sensatiezoeker weer waarmaakt. Nog niks aan de hand, mensen, we kunnen gewoon doorlopen.

    • 2
    • 1
     
    sven2199 03 november 2018 10:27

    Kunnen we niet gewoon blij zijn voor Nederland, of het nou Zandvoort of Assen wordt, het gaat hier om dat het er komt! Desnoods wisselen ze het ieder jaar, telkens die verwijten heen en weer, kunnen wij als Nederlanders niet gewoon blij zijn voor deze stap in de goede richting als Grand Prix voor Nederland.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 10:30

    Ik vind Zandvoort een ontzettende mooie baan (en om eerlijk te zijn misschien wel leuker om te rijden dan Assen). Maar een F1 race organiseren? De langste DRS zone zal 1,5 seconden worden? Een rondje duurt ongeveer een halve minuut? Waar moet er ingehaald worden?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 12:46

    Er wordt nergens ingehaald, hooguit bij de start en als iemand een stevige fout maakt. Wie de laatste 10 à 20 jaar de F3 en DTM heeft gezien weet op welke optocht we getrakteerd gaan worden. Als er een GP komt.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 12:52

    De Telegraaf heeft wederom aangetoond dat hun krant eigenlijk alleen maar geschikt is als inpakpapier.

    • 0
    • 0
     
    ace1 03 november 2018 14:44

    Formule 1-management reageert: geen deal met Zandvoort https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/140435/Formule-1-management-reageert-geen-deal-met-Zandvoort

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 15:03

    Zou graag zien dat het FOM zelf met een officiële reactie komt, dit zijn uitspraken uit de tweede hand. Mijn verwachting is dat FOM en Bernhard voorlopig niets concreets naar buiten brengen. "We zijn in gesprek." Jan Lammers weet te vertellen dat de F1 als het er op aan komt zich wel 'schikt naar de faciliteiten van het circuit' en dat de GP ons '80 miljoen oplevert'. Tja ......

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 15:34

    Kamphues en Plooy beweren inzage te hebben gehad in de brief van FOM aan Circuit Zandvoort. Er werden op een NL F1 site citaten gepubliceerd waar o.a. de woorden 'prefferred' en 'darefor' in voor kwamen. Het lijkt volledig uit de duim gezogen.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 16:24

    Het zou me niet verbazen dat de pro-Zandvoort media (Telegraaf/Ziggo) bewust dit 'nieuws' naar buiten brengt om Assen de wind uit de zeilen te nemen. Althans een poging daartoe.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2018 16:54

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Wordt 100 procent Assen of we blijven gewoon naar spa gaan. Ook prima.

    • 3
    • 1
     
    driftje 04 november 2018 09:14

    In de brief van de fom naar Zandvoort die ziggo inderdaad in handen heeft staat dat de fom graag met het Zandvoort team will samenwerken in de komende periode om tot een overeenkomst te komen. Er vanuit gaande dat deze brief authentiek is, klinkt het inderdaad alsof men nu in de fase is dat het geld op tafel moet komen. Vrij kort door de bocht om dan nu Bernhard, de telegraaf etc. te bestempelen als leugenaars en goedkope publiciteitszoekers. Dat dit nu lekt komt niet slecht uit voor team Zandvoort, maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat het allemaal onzin is!

    • 0
    • 1
     
    ace1 04 november 2018 14:21

    @driftje zo'n van het FOM brief zegt nog niets ook het TT Circuit van Assen heeft zo'n brief van het FOM. En daarnaast komt er een delegatie van het Formula One Management naar Assen om de faciliteiten van het Drentse circuit nader onder de loep te nemen. We weten allemaal hoe goed de faciliteiten van TT Circuit van Assen zijn en hoe goed de infrastructuur naar het TT Circuit van Assen is en een delegatie van het FOM gaat ook de faciliteiten van Zandvoort en de infrastructuur naar het circuit van Zandvoort bekijken.

    • 1
    • 2
     
    ace1 04 november 2018 14:25

    Als men voor Zandvoort kiest krijgt men dezelfde problemen als bij Paul Ricard. Ook ik heb na afloop van de Masters of Formula 3 een keer 5 uur in de file gestaan richting Haarlem.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 november 2018 16:37

    De Telegraaf en Circuit Zandvoort onderhouden warme contacten is mijn sterke vermoeden. Men wil potentiële investeerders doen geloven dat FOM definitief voor Zandvoort heeft gekozen. Dit nieuws is niet zomaar naar buiten gekomen via de wakkere krant.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 november 2018 16:37

    De Telegraaf en Circuit Zandvoort onderhouden warme contacten is mijn sterke vermoeden. Men wil potentiële investeerders doen geloven dat FOM definitief voor Zandvoort heeft gekozen. Dit nieuws is niet zomaar naar buiten gekomen via de wakkere krant.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 november 2018 23:11

    Stast Jan Lammers ook op de payroll bij Circuit Zandvoort? Hij is er 100% van overtuigd dat de GP op Zandvoort plaats gaat vinden. Over de te verwachten verkeerschaos zegt Jan: "Die verhalen over enorme files zijn onzin, want tegenwoordig reizen mensen reizen door middel van Google Maps (.......) en openbaar vervoer."

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 05 november 2018 19:50

    De emotie wint het hier van het verstand. Maar iedereen snapt dat die verlaten en vervallen racebaan in zandvoort geen formule 1 race gaat organiseren.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 05 november 2018 20:07

    Hij zit nu te jokken bij peptolk.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 05 november 2018 20:16

    Ik krijg echt medelijden met die man.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 november 2018 09:19

    Krijg ook in toenemende mate medelijden met Bennie's sidekick Jan Lammers die steeds meer doelbewuste onzin uitkraamt om Zandvoort (krampachtig) te promoten. "Files in Zandvoort een achterhaald verhaal."

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 november 2018 09:25

    Jan noemde het stuk voor het Scheivlak 'het Eau Rouge van Zandvoort'. Nog even en Zandvoort is de Nordschleife van Nederland.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 november 2018 12:46

    Toch wel grappig dat men over eventuele investeringen in Zandvoort valt..... Terwijl het TT circuit in Assen jarenlang subsidies heeft ontvangen van de gemeente Assen of provincie Drenthe! En daar hoor je helemaal niemand over ;)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 november 2018 15:32

    Dat is toch geen geheim? Afgelopen jaar 2 miljoen als bijdrage voor een opknapbeurt die omstreeks 5 miljoen heeft gekost. Bij het verwaarloosde Zandvoort gaat het om veel forsere bedragen (die ze bij lange na niet van de overheid hoeven te verwachten). Heeft Zandvoort zélf een vermogen die aangesproken kan worden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 november 2018 15:47

    Mocht Zandvoort door Liberty een contract worden voorgelegd voor een termijn van 5 jaar dan betalen ze jaarlijks steeds een hogere fee (5% verhoging per jaar meer meen ik). Dat is niets minder dan een wurgcontract. Dan kom je toch gauw in de richting van 100 miljoen euro totaal. Dat zijn alleen de rechten om te mogen organiseren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet