Diversen

Div: Interview met Robin Frijns: "Tracklimits en BOP mogen ze van mij meteen afschaffen!"

181028 Frijns opening
Robin Frijns nam in Laguna Seca de tijd voor een uitgebreid gesprek met AUTOSPORT.NL

De 8-uursrace van de Intercontinental GT Challenge op het circuit van Laguna Seca in Californië kende een redelijk ontspannen tijdschema, zodat we ruimschoots de gelegenheid hadden om eens in alle rust bij te praten met Audi-fabriekscoureur Robin Frijns, waarvoor de tijd tijdens de altijd volgepakte DTM-weekeinden in de regel ontbreekt. Frijns beleefde zijn eerste seizoen voor Audi in de DTM, reed daarnaast in tal van GT-wedstrijden voor het merk de vier ringen en bracht ook nog eens heel veel tijd in de simulator door ter voorbereiding op het komende seizoen in de Formule E, waarin hij uitkomt voor het Audi-klantenteam Virgin. Volop stof tot gesprek derhalve met de 27-jarige Maastrichtenaar, die zich van zijn openhartige kant toont.

Tekst: René de Boer (vanuit Laguna Seca, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Audi (Bodo Kräling, Michael Kunkel)

AUTOSPORT.NL: Robin, je staat bijna aan het einde van een heel druk seizoen met races in DTM en GT's en tests in Formule E. Enig idee hoeveel races je gereden hebt?
Frijns: "Pff, da's een goeie vraag. 24, 25? Ik weet het zelf niet eens, maar zoiets denk ik."

Moe?
Frijns: "Het gaat. Ik ben de laatste drie weken niet thuis geweest. DTM-finale, direct daarna door naar de Formule E-test in Valencia, nu dus hier in Laguna Seca en dan ga ik door naar Macau, dus ik ben wel blij dat ik tussendoor nu eerst een week thuis kan zijn."

Hoe ontspan je als je thuis bent?
Frijns: "Ik ben net verhuisd naar een ander huis, mijn moeder heeft vorige week alles voor me verhuisd, dus als ik thuis ben, heb ik genoeg rotzooi om op te ruimen! Ik woonde al eerder op mezelf, maar heb nu wel voor het eerst een wat groter huis, echt met een tuin en zo. Maar als ik gewoon zelf thuis ben, dan loop ik lekker de stad in, doe alles echt op mijn gemak."

Hoe ziet een ideale vrije dag voor jou eruit?
Frijns: "Ik heb altijd dezelfde plek waar ik ontbijt, bij Van Wijck in Maastricht, daar zit ik altijd 's morgens als ik thuis ben. Nou ja, 's morgens, een uur of half elf kom ik daar eens aan. En daarna ga ik of naar mijn ouders toe, of ik ga wat met vrienden doen in de stad. Maar ik wil wel mijn privéleven scheiden van het rijden. Het is niet zo dat ik thuis kom, wat heel veel jongens doen, dan in de simulator zitten, met die en die rijden, dat is niks voor mij."

181028 Frijns lezen
Lezen doet Frijns naar eigen zeggen nooit, behalve op zijn telefoon

Je kijkt dan ook geen races of leest autosportbladen of -sites? En muziek?
Frijns: "Lezen doe ik helemaal nooit, dus dat is makkelijk. En qua muziek een beetje van alles wat, van oudere dingen zoals de Rolling Stones tot dance, wat op de radio komt. Hangt ook een beetje af van de stemming waarin ik ben."


181028 Frijns Bathurst podium
Robin Frijns als winnaar op het podium in Bathurst

Als je terugkijkt op het afgelopen seizoen, welke races springen er dan uit?
Frijns: "Qua resultaat toch wel Bathurst, dat was een heel mooi begin met de overwinning daar, iets wat we helemaal niet verwacht hadden. Dat zag er aanvankelijk ook helemaal niet zo bijzonder voor ons uit, maar in de race was het prima. En in de DTM toch wel Zandvoort, waar ik in de eerste race vijfde werd, maar in de tweede race uitviel, toen de auto er opeens mee ophield. Dat was in de Audi-S-bocht, en toen ik uitstapte, begonnen mensen spontaan voor me te applaudisseren. Dat deed wel wat met me, dat had ik nog nooit eerder meegemaakt. Dat was wel heel bijzonder."

181029 Frijns uitval Zandvoort
Frijns krijgt morele ondersteuning van fans na zijn voortijdige uitval op zondag in Zandvoort

Reacties

    • 3
    • 26
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 18:36

    Dit lijkt een beetje op Nyck de Vries. Het komt er gewoon NIET uit.

    • 27
    • 2
     
    René de Boer 29 oktober 2018 18:42

    Kampioen Formule BMW. Kampioen Formule Renault 2.0 Eurocup. Kampioen Formule Renault 3.5. Kampioen Blancpain Sprint Cup. Winnaar 12H Bathurst. Twee keer podium in debuutseizoen DTM. Wat komt er precies niet uit?

    • 20
    • 1
     
    René de Boer 29 oktober 2018 19:03

    Oh ja, en een keurig betaald fabriekscontract bij een gerenommeerde fabrikant.

    • 1
    • 15
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 19:06

    Dat volgende maand ten einde loopt.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 19:11

    Wat een azijnpisser ...

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 19:13

    Die vorige anonieme gebruiker bedoel ik dan ;-)

    • 6
    • 0
     
    sven2199 29 oktober 2018 19:25

    Echt een geweldige coureur. Frijns vind ik naast Verstappen het beste nog racende talent van Nederland.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 21:20

    Prima coureur die overal inzetbaar is. Ben het volledig met hem eens wat betreft tracklimits en BOP. Vroeger werden kerbstones zo aangelegd dat je bij overschrijding vanzelf gestraft werd. Daar heb je geen stewards voor nodig. BOP is een kunstmatige ramp die altijd tot verhitte discussies leidt. Overregulering!

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 30 oktober 2018 09:40

    Leuk interview. BoP is niet ideaal maar een open technische reglement is dat helaas ook niet omdat kosten dan enorm de hoogte ingaan en fabrikanten afhaken.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 oktober 2018 09:54

    Fantastisch coureur. Staat niet voor niets op het Nationaal Autosport MOnuMENT. Hoop dat hij ook volgend jaar weer in het DTM rijdt?

    • 4
    • 0
     
    Dirk 30 oktober 2018 11:00

    Heerlijke vent, hart op de tong, geen blad voor de mond, top karakter, geen politiek correct geneuzel

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 oktober 2018 14:49

    Qua baangrenzen: helemaal mee eens, Frijns' oplossing is volkomen reëel. Maar BvP: tijdens het rijden natuurlijk een onding. Maar technisch geeft het goede rijders in mindere wagens een eerlijker kans, én het schrikt idiote investeringen door teams en merken af, en dát is de grootste permanente bedreiging voor elke racecategorie.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 01 november 2018 09:45

    Tsja, ik zie BOP als een noodzakelijk kwaad, er is op dit moment geen beter alternatief

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet