Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Interview met Robin Frijns: "Tracklimits en BOP mogen ze van mij meteen afschaffen!"

181028 Frijns Abt
Frijns als lid van het Abt-team, waar hij in de DTM samen met Nico Müller rijdt

In de DTM reed je voor Abt, een echt familieteam uit Kempten in de Allgäu met een lange historie. Je hebt Duitsers, Beiers, en binnen die categorie zijn mensen uit de Allgäu nog eens een heel apart slag. Voel je je bij hen een beetje thuis?
Frijns: "Ja, zeker! We hebben hetzelfde gevoel voor humor, dat helpt natuurlijk wel, en ze houden ook wel van een feestje op z'n tijd. Ik spreek nog steeds geen Duits, maar ik versta het inmiddels best wel behoorlijk. We hebben vrij veel lastige momenten gehad in de DTM dit jaar, maar als het goed ging, dan vieren ze dat ook wel. Ik was heel vaak bij het team, het klikt goed en als het aan mij ligt, dan rijd ik daar ook de komende jaren nog wel."

181028 Frijns Vosse
In het WRT-team van Vincent Vosse (l.) is Frijns min of meer opgegroeid

Zelfs nu WRT ook als Audi-team in de DTM komt?
Frijns: "Ja, WRT, daar ben ik natuurlijk min of meer mee opgegroeid, daar rijd ik al een jaar of vier, vijf voor. Maar dat is meer in de GT's. Voor de DTM voel ik me bij Abt uitstekend thuis."

Je hebt binnen vrij korte tijd in de DTM een reputatie opgebouwd als iemand die er in duels vrij hard in gaat. In dat opzicht ben je wel een waardige opvolger van Mattias Ekström!
Frijns: "Nou ja, ik ben niet iemand die lang wacht of zo. Als ik er voorbij wil, dan doe ik dat. Ook als ik soms van wat verder moet komen. Ik heb dit jaar in de races heel veel ingehaald, misschien wel het meest van iedereen, en ze weten inmiddels wel dat als ze de neus van mijn auto in de spiegel zien, dat ik er langs wil."

181028 Frijns DTM podium
Frijns op het podium na de eerste DTM-race in Misano

Is er iets in de DTM wat in de praktijk voor jou lastiger is gebleken dan je van tevoren had verwacht?
Frijns: "Dat het allemaal zo dicht bij elkaar zit! Je hebt vaak vier, vijf auto's binnen een tiende van een seconde in de kwalificatie, en een tiende kan dan zomaar het verschil uitmaken of je zevende of 13e staat op de grid, en dan heb je opeens een heel ander verhaal voor wat betreft de strategie in de race. Maar dat maakt het natuurlijk ook wel spannend en mooi, daar doen we het tenslotte voor."

Is GT3-racen voor jou leuk?
Frijns: "Wat GT3-racen voor mij leuk maakt, is de kwaliteit van de rijders in het veld. Dat is de uitdaging, om het daarin goed te doen. Om te rijden is een GT3-auto voor mij geen uitdaging, dat is allemaal niet zo spannend. In vergelijking met de DTM is de bandbreedte waarin een GT3-auto goed functioneert, een heel stuk groter. Dat moet natuurlijk ook wel, want hij moet ook voor amateurrijders goed te rijden zijn, dat is de filosofie, terwijl die 'window' in de DTM veel kleiner is. Om die dan precies te treffen, zodat de auto daarin goed werkt, dat is wat ik leuk vind in de DTM, dus dat rijd ik dan inderdaad ook liever. En wat ik graag nog een keer zou willen rijden, zijn die GT1-auto's, zoals de Maserati of de Corvette. Dat was een mooie periode, dat was echt GT-racen."

181028 Frijns Laguna actie

En GT4?
Frijns: "Nee, da's niks voor mij. Ze hebben het een keer gevraagd, maar toen heb ik gezegd dat ik niet kon."

Is er eigenlijk een race of een klasse waarin je een keer zou willen rijden?
Frijns: "Ik zou heel graag een keer V8 Supercars willen rijden. Daar wordt ook heel hard gestreden, maar wel altijd fair, die auto's bewegen veel, de wegligging is niet super, maar je hebt wel heel veel power. Dat zou ik echt graag een keer willen rijden! Maar volgens mij is het niet zo makkelijk om daar binnen te komen."

En een circuit?
Frijns: "Philip Island, en dan gelijk maar met zo'n V8 Supercar."

181028 Frijns Bathurst actie
Frijns in actie in Bathurst. Philip Island staat nog op zijn verlanglijstje.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet