TCR International

WTCR: Honda-coureur Tom Coronel weliswaar zonder punten maar tevreden terug uit zijn geliefde Japan

181028 TC 1

Voor de een-na-laatste ronde van het FIA WTCR 2018 presented by Oscaro was de internationale raceklasse te gast op de 5,8 kilometer lange Suzuka International Racing Course in Japan. Een voor Tom Coronel meer dan bekende racepiste, waar hij meerdere jaren in diverse klassen van Japanse autosportkampioenschappen uitkwam. Nu dus in het FIA WTCR 2018 met de Honda Civic Type R TCR van het Belgische Boutsen Ginion Racing Team. Een klasse waarin ook dit keer de onderlinge tijdverschillen miniem waren. Zo pakte de Nederlander in de twee vrije training een veertiende plaats en was in de navolgende sessies aanzienlijk sneller. Met een goede slipstream leek hij zelfs naar een zekere Top 10 klassering te rijden, maar een rode vlag beëindigde die ronde voortijdig. Dat verklaarde de 23estartpositie in alle drie de races. Die hij overigens wist om te zetten naar een 17e, 19e en een 14e plaats.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's en video: PR

Na afloop verklaarde Tom Coronel: "Dit is natuurlijk bij uitstek een Honda-circuit en ik moet zeggen dat zeker in de bochten de Civic ijzersterk was. Alleen aan het eind van de rechte stukken kwam ik net wat tekort. Ik heb het al vaker gezegd en je ziet het ook in de resultaten, de onderlinge verschillen in deze klasse zijn echt uiterst miniem. Alles moet precies op zijn plaats vallen tijdens die ene superronde. Heel eerlijk leek dat ook het geval. Vooraf besloten we om twee van drie sessies te rijden om zo voor de race nog een set nieuwe banden over te houden. Die strategie leek goed uit te pakken. Ik reed in een mooie slipstream van een Audi naar een supertijd toen tegen het einde van dit ronde de rode vlag werd uitgehangen. Dat was echt balen, want daarmee was die 23e tijd mijn beste. Met die nieuwe banden had ik niet alleen een goede start, maar kon de strijd met Gordon Shedden in Audi goed aan. Echt lekker geracet en waar het kon geprofiteerd van foutjes bij anderen. Op de finishlijn zat ik net voor Shedden, maar ook nu waren de verschillen klein.



Bij de start van de tweede race was ik ook goed weg en ging weer de strijd aan met Shedden en Filippi. En hoewel je dan wat verder naar achteren in het veld rijdt, gebeurt er toch nog genoeg om je heen. Ook nu waren de bochten de punten waar we sterk waren, maar moesten het op de rechte stukken wat laten lopen. Dat heeft ook alles met de Balance of Performance van de auto's te maken. Je merkt gewoon dat anderen soms echt bij je vandaan rijden, terwijl jij het maximale uit je eigen auto haalt. Natuurlijk frustreert dat! Als coureur wil je altijd harder en wanneer je dan aan de max zit is dat vervelend. Die race eindigde ik als 19e en daarmee moest alles uit de derde race komen. Mijn start was bij deze race de minst van alle races dit weekend. In die beginfase nam ik ook een bocht wat wijder dan normaal, waardoor ik goed zicht kreeg op de dingen die voor mij gebeurden. Zelf zat ik klem achter Homola en Filippi, maar wist zeker dat er nog kansen zouden komen. Door de onderlinge strijd verloor het middenveld tijd en sloten wij aan. Daarna raakten meerdere rijders elkaar, er schoof een bandenstapel door het veld en door op die momenten de goede lijn te kiezen reed ik verder naar voren. Een veertiende plek! Er had met wat meer geluk tijdens de kwalificaties zeker meer ingezeten, maar aan de andere kant is mijn Honda onbeschadigd en dat is wel weer plezierig. De volgende (slot)race is op het stratencircuit van Macau. Daar stond ik vorig jaar nog op het podium en laten we hopen dat we dit seizoen op die manier kunnen afsluiten. Topsnelheden tellen daar minder en je moet het met name van de prestaties in het infield-gedeelte hebben. Verder liggen stratencircuit mij over het algemeen goed, zeker wanneer je wat geluk hebt. Iets dat zeker in en voor Macau geldt!"

181028 TC 2

181028 TC 3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet