DTM

DTM: Erik Weijers "Financiële voorwaarden DTM ver bij onze mogelijkheden vandaan"

181012 DTM Zandvoort
De DTM op Circuit Zandvoort, in juli van dit jaar dus (voorlopig) voor het laatst.

Na de bekendmaking dat het TT-Circuit in Assen de plaats inneemt van Circuit Zandvoort op de kalender van de DTM, vroegen we natuurlijk om een reactie aan Erik Weijers, COO van Circuit Zandvoort. Die stuurde de volgende verklaring: "Uiteraard kijken we met veel plezier terug op 18 jaar DTM op Circuit Zandvoort, met de overwinning van Christijan Albers voor eigen publiek in 2003 als een van de hoogtepunten uit die periode. De afgelopen periode hebben wij met DTM-organisator ITR onderhandeld over een nieuw contract. Immers wilde DTM graag weer op Zandvoort rijden. De financiële voorwaarden die door ITR werden gesteld lagen echter ver bij onze mogelijkheden vandaan. Uit het feit dat ook Red Bull Ring en Hungaroring niet meer op de kalender staan, maken we op dat men ook daar niet met ITR tot overeenstemming heeft kunnen komen."

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar Automotive Productions

Een terugkeer van de serie behoort echter nog steeds tot de mogelijkheden, zo benadrukt Weijers: "Vrijwel alle DTM-coureurs beschouwen Zandvoort als hun favoriete circuit. We sluiten een terugkeer van de serie naar Zandvoort in de toekomst dan ook zeker niet uit." Voor de DTM werden drie van de twaalf UBO-dagen ('geluidsdagen') die Circuit Zandvoor ieder jaar tot zijn beschikking heeft, gebruikt. "Deze zullen we nu zeker voor een ander mooi internationaal evenement gaan gebruiken", kondigt Weijers aan.


Reacties

    • 11
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 10:17

    Afscheid nemen dat hebben we veel gedaan op circuit park zandvoort. Zelf het woordje park moest weg uit de benaming van het circuit. Dutch power pack weg. Formule 3 weg. DTM weg. Dutch gt4 weg. En zo kan je nog wel even doorgaan. Dat ook een zekere van Oranje niets maar dan ook echt niets toevoegt aan de racebaan met zo'n prachtige historie is bijzonder triest. In Assen lijkt de boel echter wel prima op orde. Het wachten is op de Heineken grand prix van Nederland op Assen. En dat duurt waarschijnlijk niet lang meer.

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 10:25

    Bernhard was toch zo tuk op de DTM? Die zou toch makkelijk aan de financiële voorwaarden van de ITR moeten kunnen voldoen? Ben benieuwd naar zijn eigen commentaar.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 10:32

    Met andere woorden, DTM vroeg meer geld, wat waarschijnlijk niet te compenseren was met ticket verkoop. Anders had het circuit wel een nieuw contract getekend. Assen wilde er wel aan, zeker omdat men daar meer autosport aan wil trekken om ook aan de FIA te laten zien hoe capabel ze daarin zijn. Ik ga het persoonlijk niet echt missen, ik vind de DTM een behoorlijk saaie klasse, een waar men te dol is op de techniek en niet op het racen. Men had al jaren de richting van V8 Supercars in moeten gaan.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 10:55

    De DTM krijgt er volgend jaar de nu al omstreden Formule W (ladies only) in het voorprogramma bij. Een dubbel circusnummer.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 11:34

    Vreemd verhaal mbt ''financiële voorwaarden'' Circuit Zolder met veel minder middelen krijgt het wel voor elkaar. Dit is een groot verlies voor circuit Zandvoort. Als ze de DTM al niet binnen kunnen houden/halen hoe willen ze dan überhaupt de F1 binnen halen.

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 11:47

    Dat laatste: volledig eens! Zolder zit ook niet ruim in de financiële middelen. Misschien kunnen Weijers en Bernhard hun besluit toelichten? Is hier geen schone taak voor autosport.nl weggelegd?

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 13:38

    Niets aan verloren, DTM is een aflopende zaak. Spanning is er al helemaal niet meer. Bezoekersaantallen lopen sterk terug, zelfs op de Hockenheimring zie je het aantal bezoekers teruglopen. Het wordt tijd dat de geluidsdagen een andere invulling krijgen.

    • 2
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 16:26

    Het management in Zandvoort is werkelijk niet te omschrijven. Buiten het gemis van DTM met F3 en restant programma verliest Zandvoort aanzien en de regio een enorme derving aan inkomsten. Formule W ook gemist en aston Martin ziet Zandvoort dus ook niet. Het management houdt zich meer bezig met eigen lolletjes en onzin als een Junkyard race. Deze hele afgang is toch niet professioneel als je F1 plannen wil hebben en de verhoging van ITR niet wil betalen. Over en sluiten maar,

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 18:53

    We hebben het hier dus over hetzelfde management die het WTCR heeft binnengehaald. Maar toch krijgt men op het duinencircuit dit soort kritiek naar het hoofd gesmeten.. DTM is al jaren op retour, ook qua toeschouwersaantallen op alle circuits. F3 is volgend jaar een verouderde serie met oud materieel, het echte talent zal in het voorprogramma van de F1 rijden, niet in de Euroseries. Formule W moet zich ook nog maar bewijzen, niet alle vrouwen zijn fan van het concept. De bewering dat dit een afgang is, kan ik me niet vinden.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 20:57

    Ik kan heel goed begrijpen dat circuit Zandvoort niet de knip wilde trekken voor een klasse waar de toekomst allerminst zeker van was. Een risico dat Assen en Zolder wel wilden en konden nemen. De heer Weijers is natuurlijk niet onbevooroordeeld, dus zal ook niet snel aangeven dat er andere redenen ten grondslag liggen aan deze tegenvaller.

    • 7
    • 0
     
    Patrick84 12 oktober 2018 23:16

    Prachtig om te lezen dat iedere Anonieme gebruiker hier al weet wat het contract was...... En dat Zandvoort ten koste van ALLES de DTM moest bewaren! De laatste jaren hoorde je steeds meer mensen klagen over het feit dat de DTM aan charmes verloor.... En nu kiest Zandvoort er voor om de DTM te laten gaan en gaat de DTM naar Assen en is het ineens een oerdomme beslissing! Maar we weten toch allemaal dat het afkraken van Zandvoort een hobby is van de meeste mensen! (Y) Over het feit dat de ADAC GT Masters al heeft aangekondigd gewoon terug te keren naar Zandvoort hoor je niemand over! Als de DTM had aangekondigd wel terug te keren naar Zandvoort had je iedereen horen schreeuwen dat het zonde was en dom

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 oktober 2018 01:18

    Bernhard zei afgelopen zomer nog: "Het is prachtig dat we de DTM in huis hebben, want na de Formule 1 is dit toch wel de mooiste klasse."

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 oktober 2018 01:44

    Niets mis met zo'n beslissing, als de cijfers uitwijzen dat het project DTM niet (meer) haalbaar is. Laat andere circuits dan maar lekker de zeperd krijgen in hun gretigheid om slechts naar "status" van het DTM te kijken i.p.v. e.e.a. goed door te rekenen. Er zijn zal alternatieve race-evenementen - met gezondere financiele basis - mogelijk indien daar inderdaad 3 geluidsdagen voor beschikbaar zijn.

    • 3
    • 0
     
    sven2199 13 oktober 2018 08:08

    Ik vind het niet zonde dat het DTM weggaat, maar je hebt wel een alternatief nodig. Nu de 24H series en international GT open hun kalender al bekend hebben gemaakt, wordt het lastig om een evenement te organiseren met waardige klasses voor een A-evenement. Wat denken jullie dat er in de plaats moet komen?

    • 3
    • 0
     
    Tijn67 13 oktober 2018 08:40

    Ik hoop alleen maar dat dit al ruime tijd bekend was zodat ze een ander event in huis kunnen halen, maar de meeste kalenders zijn al bekend. DTM vind ik geen verlies. Saaie boel.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 oktober 2018 22:23

    DTM toch geen groot gemis, leuk kampioenschap maar matig bijprogramma de laatste jaren. Erg benieuwd naar hoe deze UBO dagen vervangen gaan worden in 2019. ELMS, FIA WEC, GT Open, British GT, 24H Series etc. hebben allemaal al een kalender naar buiten gebracht zonder CZ. Het FFSA weekend uit Frankrijk zou ik erg mooi vinden, alleen zal het geen DTM aantallen aan bezoekers opleveren. We wachten het maar even af.... de Truck GP heeft nog btw nog een TBA! ;)

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2018 14:50

    Heel simpel vroeger zaten we te springen om geluidsdagen en tegenwoordig hebben we ze gewoon over bij gebrek aan autosport.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet