DTM

DTM: Kalender 2019: Assen en Zolder erin, Zandvoort eruit

181012 DTM Zolder 1984
In Zolder vond in 1984 de eerste DTM-race plaats, volgend jaar keert de serie er terug

Kort voor de seizoensfinale 2018, die komend weekeinde als altijd op de Hockenheimring Baden-Württemberg plaatsvindt, heeft de DTM-organisatie ITR de kalender voor het komende seizoen gepresenteerd. De grootste verrassingen daarbij betreffen circuits in de Benelux. Zoals gisteren al als gerucht gemeld neemt de DTM afscheid van Circuit Zandvoort. In plaats daarvan staat het TT-circuit in Assen op de kalender, en wel voor het weekeinde van 20 en 21 juli. Eerder al beleeft de DTM na 17 jaar een comeback in het Belgische Zolder, waar de serie op 18 en 19 mei in actie komt. In totaal zijn er negen weekeinden van elk twee races gepland: vijf in Duitsland en vier buiten de Duitse landsgrenzen. Dat is één evenement minder dan dit jaar. De Hungaroring in Mogyoród bij Boedapest en de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg verdwenen van de kalender.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Zelfs DTM-insiders hadden de overstap van Zandvoort naar Assen voor de Nederlandse DTM-ronde niet zien aankomen. Het was weliswaar bekend dat er onderhandelingen over een nieuw contract werden gevoerd, maar eigenlijk leek de verlenging van de bestaande en al jarenlang succesvolle samenwerking met Zandvoort een formaliteit. De aankondiging van Assen als nieuwe DTM-racelocatie in ons land komt daarom echt als een verrassing. Helemaal nieuw is Assen voor Duitse raceseries natuurlijk niet. Het Duitse STW-kampioenschap voor tweeliter-Supertoerwagens was in 1996 te gast in Drenthe, de ADAC GT Masters reden in 2011 in Assen.

De toevoeging van Zolder aan de kalender is een interessant feit. Al in de jaren negentig racete de DTM op het circuit in Belgisch Limburg, de 'Bergischer Löwe' was destijds bij vele raceliefhebbers, niet in de laatste plaats ook uit het nabijgelegen Roergebied, een begrip. Gratis toegang zorgde steevast voor volle tribunes, maar dat zal in het huidige organisatieklimaat wel niet meer tot de mogelijkheden behoren. In 2002 keerde de DTM al eens terug naar Zolder, maar dat bleef een eenmalige aangelegenheid. Drie dagen langdurige regenval maakten van het evenement toen bepaald geen succes. Nu de Blancpain Series in 2019 niet meer naar Zolder komen, heeft het circuit met de DTM een aantrekkelijk internationaal alternatief in huis.

2018 Start DTM Race 1

Afgezien van de overstap van Zandvoort naar Assen, de toevoeging van Zolder en het wegvallen van de Hungaroring en Red Bull Ring als racelocaties blijven de DTM-circuits voor 2019 ongewijzigd. Seizoensstart en -finale zijn zoals altijd op het circuit van Hockenheim, respectievelijk tijdens de weekeinden van 4 en 5 mei en 5 en 6 oktober. Na de start is er de ronde in Zolder op 18 en 19 mei. Op 8 en 9 juni keert de DTM terug naar Misano, bijna een maand later is er op 6 en 7 juli het traditionele raceweekeinde op de Norisring in Neurenberg. Twee weken daarna staat dan Assen op het programma. Op 10 en 11 augustus wordt er opnieuw op Brands Hatch gereden, op 24 en 25 augustus zijn er races op de Lausitzring. De voorlaatste ronde van het seizoen is op 14 en 15 september op de Nürburgring, drie weken daarna wordt het racejaar afgesloten op Hockenheim.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 09:28

    Jammer. Wordt de ADAC GT Masters dan het enige topevenement op Zandvoort in 2019..?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 09:38

    Nou, ADAC GT is toch ook niet echt een grote publiekstrekker?

    • 6
    • 1
     
    Tijn67 12 oktober 2018 10:17

    ADAC GT leuker dan de DTM marketingmachine

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 oktober 2018 11:42

    Hoe spijtig ook, de veel aantrekkelijker ADAC GT Masters trekt weinig publiek. Zandvoort stroomt alleen maar vol als 'Jumbo' Max zich vertoont, die fans zie je nauwelijks terug. Een nuchtere constatering.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet