GT

GT: Audi onthult evolutieversie R8 LMS GT3 in Parijs

181002 Audi R8 1

Ruim drie weken nadat zustermerk Lamborghini bij de finale van de Blancpain GT Series Sprint Cup op de Nürburgring de evolutieversie van de Huracán GT3 presenteerde, onthulde Audi vanmiddag tijdens de eerste persdag van de Autosalon van Parijs de nieuwe variant van zijn R8 LMS. Bij de update heeft Audi Sport customer racing vooral de nadruk gelegd op betere handling voor amateurrijders en reductie van de kosten. De aflevering begint volgende maand, na homologatie door de FIA kan er vanaf januari mee worden geracet. Het wedstrijddebuut tijdens de Hankook 24H DUBAI ligt daarmee voor de hand.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Met de GT3-versie op basis van de eerste generatie van de Audi R8 zette Audi de eerste schreden op het pad van de klantensport, een activiteit die zich, gelijke tred houdend met de wereldwijde groei van de GT-racerij, bijzonder positief ontwikkelde. In 2015 lanceerde Audi Sport customer racing de GT3-versie op basis van de tweede R8-generatie, zodat het in het kader van de reglementair door SRO vastgelegde cyclus van drie jaar logisch is dat nu de evolutieversie verschijnt. Audi zelf spreekt van de vierde nieuwe klantensportauto binnen vier jaar, na de huidige R8 LMS GT3 in 2015, de RS 3 LMS voor de TCR-toerwagenklasse in 2016 en de R8 LMS GT4 van vorig jaar.

181002 Audi R8 2

Bij de ontwikkeling van de nieuwe evo-versie is vooral aandacht besteed aan de wensen van amateurrijders, zo verklaarde Chris Reinke, hoofd van Audi Sport customer racing. "We hebben ons vooral gericht op aspecten die voor klanten een verschil uitmaken. Het primaire doel was niet om snellere rondetijden mogelijk te maken. De 'balance of performance' nivelleert de prestaties van de diverse auto's toch weer. De auto is onder diverse omstandigheden constanter te rijden. We hebben de aerodynamica zo uitgevoerd dat het rijgedrag in een breder bereik zeer eenduidig blijft. Ook onze veranderingen met het oog op een constantere bandentemperatuur dragen daartoe bij. Ook de duurzaamheid van de aandrijflijn is verder verbeterd. Dat zorgt voor meer betrouwbaarheid, langere onderhoudsintervallen voor de koppeling en de versnellingsbak en spaart zo kosten." De verkoopprijs voor de nieuwe evolutieversie van de Audi R8 LMS bedraagt 398.000 Euro exclusief BTW. Klantenteams met een bestaande auto kunnen voor 28.000 Euro een update-kit aanschaffen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet