Retro

Retro: Vier dagen historisch genieten op Porsche Rennsport Reunion

181001 RRVI 8
De tractor van John Oates, compleet met vleugels

Het andere uiterste was de wedstrijd met Porsche-tractoren, aangedreven door dieselmotoren die in kracht uiteenlopen van één tot 50 pk. In de vijftiger jaren werden er in totaal zo'n 120.000 van gebouwd en ook nu kom je er in Zuid-Duisland of Oostenrijk nog wel eens een op een boerderij tegen. Op Porsche-clubevenementen zijn de tractoren een vertrouwde verschijning, maar bij de Rennsport Reunion waren ze voor het eerst. Een eigenaar had het wel heel bont gemaakt, letterlijk: niet alleen had John Oats, zanger van het duo 'Hall and Oates' zijn tractor roze geschilderd, zoals de 917-20 van destijds en de GT-klassewinnende 911 RSR uit de 24 Uur van Le Mans van dit jaar, hij had ook een enorme achtervleugel laten monteren.

181001 RRVI 31
Le Mans-start voor Jeroen Bleekemolen, maar met 1 pk kwam hij niet erg ver

Op het circuit legden de tractoren een halve ronde af, wat al genoeg tijd kostte, want hard ging het allemaal niet. Tijdens de 'race', compleet met 'Le Mans-start' op zondag kwam Jeroen Bleekemolen zelfs niet verder dan een paar honderd meter. "Gisteren had ik die Master, die grote met 50 pk, maar nu had ik de allerkleinste met één pk, die komt niet eens de heuvel op", lachte hij. "Maar leuk is het wel!"

181001 RRVI 34
Jeroen Bleekemolen reed met de ex-Horag-RS Spyder

Leuk was voor Bleekemolen natuurlijk ook het rijden met de RS Spyder, waarmee hij in 2008 de klasse in Le Mans won. "Al die herinneringen komen weer boven", zei hij. In de race voor de 'Stuttgart Cup', waarin RS Spyders uitkwamen tegen de Groep C-modellen 956 en 962, reed Bleekemolen met de RS Spyder die in 2008 als reserveauto werd gebruikt door het Zwitserse Horag-team. Het was de auto waarmee ondermeer Jan Lammers in dat jaar in Sebring reed. "Ook wel bijzonder om in Jans auto te rijden", vond Bleekemolen. In de race moest hij zijn meerdere erkennen in de Amerikaan Gunnar Jeanette in de Essex-RS Spyder, die duidelijk wat sneller liep.

181001 RRVI 40
Altfrid Heger was (te) snel en mocht na protest van een concurrent niet starten

Hoewel de races sportief gezien niet zo heel veel voorstelden, waren sommigen wel erg fanatiek. Zo werd er tegen de Duitse oud-DTM-coureur Altfrid Heger een protest ingediend, omdat hij met zijn 935 te snel zou zijn. De Amerikaanse wedstrijdleiding verzocht Heger daarop vriendelijk, maar met klem, toch maar van deelname af te zien. "Belachelijk, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Echt een teleurstelling, want ik had gewoon graag lekker willen rijden op dit prachtige circuit."

181001 RRVI 21
Dr. Wolfgang Porsche reed met 'Nummer 1'

Het was feitelijk de enige wanklank tijdens het evenement, dat verder voor iedereen wel wat te bieden had. Dr. Wolfgang Porsche reed enkele ronden met de 'Nummer 1', de 356 Roadster die in 1948 als eerste auto onder de merknaam Porsche op kenteken werd gezet. Tennisster Maria Sjarapova, ambassadeur van het merk, was aanwezig, evenals zanger Seal, die op vrijdagavond een concert verzorgde.

181001 RRVI 11
Seal verzorgde een concert op vrijdagavond

Vrijwel alle types Porsche waren wel te vinden op de speciale parkeerplaatsen rondom het circuit. Talloze stands met onderdelen, boeken, modelauto's, kleding, merchandise en nog veel meer zorgden voor een rijk aanbod. Legendarische coureurs waren er natuurlijk ook volop: naast Gijs van Lennep en Brian Redman en vrijwel alle actuele Porsche-fabrieksrijders ook Jacky Ickx, Derek Bell, Hurley Haywood, Vern Schuppan, Richard Attwood, Gérard Larrousse, Jackie Oliver, Rudi Lins, Manfred Schurti, Jochen Mass, Vic Elford, Willi Kauhsen, Kees Nierop en Arie Luyendijk.

181001 RRVI 29
Drie Nederlandse 'Porsche Legends': Arie Luyendijk, Kees Nierop en Gijs van Lennep

"Eigenlijk heb ik maar een keer echt met Porsche geracet, maar ik ben blij dat ze me uitgenodigd hebben", zei Luyendijk. "Ik heb enorm genoten van al die prachtige auto's, die mensen en die mooie verhalen. Dit is echt zo'n evenement waarvan ik na vier dagen op zondagmiddag zeg: 'Jammer dat het voorbij is'." Dat gevoel onderschrijven we van harte.

181001 RRVI 13

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 oktober 2018 09:32

    Ik hoop dat Jasper Koek inmiddels de gegevens van Kees Nierop heeft genoteerd voor de HGP van 2019. Kees en zijn oude Porsche van Le Mans. Zou toch moeten kunnen.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 oktober 2018 09:47

    Prachtige verhalen en foto's!

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 02 oktober 2018 15:18

    Kees Nierop heeft zowel met Paul van Splunteren, directeur Pon Porsche Import, als met PR-manager Jasper Koek gesproken. Het contact is gelegd, dus dat komt zeker goed!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 oktober 2018 09:58

    Heerlijk veld met wagens. Jammer dat Porsche eigenlijk niet zoiets heeft in Europa.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 03 oktober 2018 10:34

    Dat is een onderwerp waarover ik het afgelopen weekeinde met diverse mensen gesproken heb: coureurs, verzamelaars en mensen van Porsche. En uiteindelijk kwamen we vrijwel allemaal tot de conclusie, dat zo'n evenement in Europa lastiger te realiseren zou zijn. Er zijn in Europa ook heel veel mooie Porsches, maar veel Europese verzamelaars - de goeden niet te na gesproken - laten hun auto's liever ergens in de garage staan dan ze in het openbaar te tonen, laat staan ermee te rijden. Amerikanen laten niet alleen graag hun auto's zien, ze rijden er ook nog eens mee, en flink ook, en vertellen bovendien maar wat graag de verhalen over waar ze de auto's gevonden hebben, wat ze eraan hebben gedaan en veelal ook nog wat het heeft gekost. Bovendien waren de meeste auto's ook nog eens zo opgesteld, dat je er prima omheen kon lopen en foto's kon maken, zonder afzetlintjes of andere belemmeringen. "Als je dat in Europa zou doen, gaan mensen er meteen op of in zitten", vertelde één van de mensen van het Porsche-museum. "Amerikanen hebben veel meer respect voor de auto's." Het zal een mentaliteitskwestie zijn. Plus dat er in Amerika, en zeker in Californië, gewoon ook heel veel Porsches zijn, het weer is er in deze tijd van het jaar lekker en er is veel geld om een leuk feestje te organiseren. Deze combinatie van factoren verklaart wellicht het succes van het evenement aldaar.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet