Formule 1

Formule 1: Charles Leclerc warmt zich op voor Ferrari

16 oktober 1997 in Monaco geboren, Charles Leclerc. Zijn image: piepjong, groot talent, is bij het Formule 1 team Alfa Romeo Sauber zijn teammaat, de ervaren Marcus Ericsson, de baas. Ferrari, het droomteam van elke coureur, heeft Leclerc binnengehaald. In 2019 zal hij naast Sebastian Vettel aantonen wat hij voor hen waard is. Overigens stamt Charles uit het Junior programma van Ferrari.

Door Anjès Verhey
Foto's: PR

Charles Leclerc 01
Charles Leclerc is klaar voor het avontuur bij Ferrari in 2019

Autosport.nl: Charles, een droomcarrière?
Charles: Absoluut. Ferrari is, hoe ze ook presteren, de droom van elke Formule 1 coureur. Mijn debuut dit voorjaar bij Alfa Romeo Sauber (Ferrari-power) was al te gek. Maar om met betrekkelijk weinig ervaring en zo jong al bij Ferrari in te kunnen stappen had ik nooit durven dromen.

Autosport.nl: Kun je de zware druk en de verantwoording om Kimi Räikkönen, nog steeds 100%, op te volgen wel aan?
Charles: Tegen druk ben ik goed bestand en mijn verantwoording tegenover Ferrari besef ik en kan ik ook aan. Bovendien rij ik al met de Ferrari-motor en bouw daar dit jaar elke race meer ervaring mee op. Of ik net zo of misschien wel beter dan Kimi zal zijn..... daar zal ik wel alles voor doen!

Autosport.nl: Heb je eraan gedacht dat je, net als Kimi momenteel, misschien als knechtje voor Sebastian moet rijden?
Charles: Wel over gedacht maar dat gaat niet gebeuren. Zonder op te scheppen durf ik te zeggen dat ik volgend jaar echt voor mijn eerste wereldtitel ga. Hoe het zal lopen blijkt wel tijdens het seizoen. Wie er dan 'geholpen' moet worden?! Dan pas kun je als team eventueel zo'n beslissing nemen, lijkt mij.

Charles Leclerc 02
Charles Leclerc in actie tijdens de Grand Prix van Italië

Autosport.nl: Dus toch?
Charles: Nee, niet toch! Maar als een van ons twee duidelijk op de titel afrijdt moet de ander in het belang van het team daar wel begrip voor hebben. Is mijn mening.

Autosport.nl: Stel dat jouw huidige opgaande lijn doorzet en je Sebastian voorbij gaat?
Charles: Zover zijn we nog niet. Tenslotte is Sebastian vier keer wereldkampioen geworden en kom ik pas kijken. Wat niet wegneemt dat ik alles op alles zal zetten om de beste te zijn.

Autosport.nl: Hoe onderga je deze supersnelle wending in je jonge F1 carrière?
Charles: Ik ben Ferrari zeer dankbaar en ik wil aan hun verwachtingen voldoen. Dat is mijn persoonlijke opgave waar ik alleen voorsta. In mijn achterhoofd spelen al die mensen die me geholpen hebben om het tot hier te brengen en mij door dik en dun hebben gesteund. Mijn dank gaat ook uit naar Jules Bianchi die helaas niet meer leeft maar mij veel heeft geleerd. Hij bereidde me destijds voor op werkelijk alles waar je als coureur in de Formule 1 mee te maken krijgt. Dat blijkt veel waard te zijn.

Charles Leclerc 03
Charles in gesprek met een engineer van het team

Autosport.nl: Hebben de goede resultaten met de Sauber je verrast?
Charles: Ja. Iedereen dacht dat ik met de Sauber wagen net als mijn voorgangers kansloos zou zijn. Echter de auto en vooral de motor (Ferrari) zijn niet slechter dan de andere motoren van de middenklasse-teams. Of de wagen en motor liggen mij bijzonder?! Ja, het heeft ook mij echt wel verrast.

Autosport.nl: Sauber zal je wel gaan missen....
Charles: De resterende races van dit seizoen wil ik voor hen top presteren en zoveel mogelijk punten scoren.

Charles Leclerc 04
Charles Leclers waar hij zich het meest thuis voelt en dat is in de wagen. Nu nog een Alfa Romeo Sauber, volgend jaar een Ferrari.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet