TCR International

TCR: Harald Prozyck wint TCR Germany titel,Niels Langeveld derde in titelstrijd

De 42-jarige Oostenrijker Harald Prozyck had gedurende het ADAC GT Masters slotweekend aan een eerste en een derde plek voldoende om de TCR Germany-titel veilig te stellen. Niels Langeveld eindigde als vierde en tweede in de races. In de eindstand van het kampioenschap moet de Nederlander met een derde plek genoegen nemen.

2018 Prozyck R1
Harald Prozyck op weg naar zijn allereerste autosporttitel.

Tekst en foto's: Willem J. Staat

Harald Prozyck wint TCR Germany titel. Niels Langeveld eindigt als derde in titelstrijd.
Tot aan de laatste wedstrijd lagen de kaarten voor Niels Langeveld open, alhoewel Harald Prozyck in feite over de beste papieren beschikte. Om de titel te behalen moest Langeveld per sé winnen. De Nederlander vertrok vanaf p3 en nam in de slotwedstrijd direct de leiding in een wedstrijd die door safetycarfases getergd zou worden.

Duel Halder Langeveld
Duel Halder Langeveld.

Direct na de start ging Langeveld aan de Zwitserse polesitter Oliver Holdener voorbij en greep de leiding. Maar na de eerste ronde moest er al vanwege een crash van de Fransman Theo Coicaud geneutraliseerd worden. Luca Engstler, die vanwege het overschrijden van de track limits na de wedstrijd op zaterdag naar de staart van het veld was teruggezet, was inmiddels al aan een flinke opmars begonnen en bevond zich in achtste positie.

Na de herstart nam Langeveld opnieuw de leiding, maar de safetycar moest al snel opnieuw in actie komen. Ditmaal gingen de Zwitser Pascal Eberle, Antti Buri en Benjamin Leuchter voor hetzelfde stukje asfalt waarbij de onfortuinlijke Zwitser een flinke koprol maakte. Eberle bleef ongedeerd, zijn auto niet.

Na de herstart nam Niels Langeveld opnieuw de leiding, maar moest uiteindelijk de Honda Civic van Mike Halder laten gaan. Ook Prozyck ging kortstondig aan de racing one Audi voorbij, maar werd door Langeveld in de laatste ronde weer naar de tweede plek terugverwezen. Prozyck eindigde als derde voor Engstler en Prozyck's protegée Luke Wankmuller.

2018 Engstler Wegens het overschrijden van de track limits werd Luca Engstler afgelopen zaterdag naar de staart van het veld teruggezet.

Prozyck wint R1
Met een overwinning in R1 nam Harald Prozyck eigenlijk definitief de leiding in de TCR Germany series. Direct na de start moest Prozyck kortstondig de leiding aan Luca Engstler afstaan. Vanaf een zesde startplek wist Langeveld zich naar een vierde plek op te werken. Vijftien minuten voor het einde kwam de safetycar voor de stilgevallen Opel Astra van Jasmin Preisig in de baan. Het speelde Prozyck volledig in de kaart. Na de herstart nam Proczyk opnieuw de leiding en wist zijn voorsprong te vergroten.

Harald Prozyck: "Het heeft perfect gefunctioneerd. Ik kon steeds weer afstand nemen en kwam nimmer in de gevarenzone van mijn concurrenten. Dit was erg belangrijk omdat zowel de Hyundai als de Honda bijzonder goed gingen.

Luca Engstler eindigde als derde, maar werd wegens het over schrijden van de tracklimits voor R2 naar de 19e plek teruggezet. Voor Niels Langeveld een bijna perfect seizoen in de TCR Germany. "Als ik de titel verloren heb, dan was het wel op de Sachsenring" verklaarde hij nog 14 dagen geleden. Daar lag Niels in leidende positie, maar door een klein foutje in de slotfase verspeelde hij daar de eerste plek en realistisch gezien ook zijn titelkansen.

Brand Leuchter
Rookschade voor Benjamin Leuchter na een aanrijding.

Prozyck is de terechte kampioen, die in zijn lange carriere Citroën Saxo Cup, Fiesta ST Cup, Mini Challenge, ADAC GT Masters, FIA GT en TCR Germany reed. In totaal eindigde Prozyck negenmaal als tweede in de diverse kampioenschappen waaraan hij in zijn lange carriere deelnam. Twee jaar geleden eindigde hij in de TCR Germany overigens ook als tweede en in 2017 als vierde.

Harald Prozyck: "In Hockenheim beschikten wij over de snelste auto van het veld. Hockenheim en Opel zijn enigszins met elkaar verbonden. Een coureur die met zijn 40e TCR rijdt, dat houdt een keer op. DTM zal ik niet meer rijden." Daarom heeft Prozyck zich ook toegelegd op de ontwikkeling van Junior rijders. Dat heeft voor mijn team zin."


Mooi gebaar Prozyck
Een kampioen waardig.Veteraan Harald Prozyck spreekt Niels Langeveld direct na de wedstrijd wat bemoedigende woorden toe. Wat een mooi en sportief gebaar.

Kampioen Prozyck keert in ieder geval in 2019 weer in de TCR Germany terug. Hoe het pakket eruit zal zien kon hij nog niet bevestigen Afwachten van wat Opel gaat doen. "Ik ga in ieder geval door met de autosport. Ik kan ook niets anders."

emotie
Harald Prozyck geeft zijn emoties de vrije loop.

Uitslag
Race 1
1 22 Harald Proczyk » HP Racing International » 33:31.130
2 7 Mike Halder » Team Honda ADAC Sachsen » + 2.387
3 8 Luca Engstler » Hyundai Team Engstler » + 5.505
4 14 Niels Langeveld » Racing One » + 6.101
5 10 Benjamin Leuchter » Max Kruse Racing » + 6.666
6 28 Pascal Eberle » Steibel Motorsport 2 » + 6.974
7 27 Theo Coicaud » Hyundai Team Engstler » + 7.242
8 42 Lukas Niedertscheider » Niedertscheider Motorsport » + 8.342
9 19 Max Hesse » Prosport Performance » + 8.890
10 47 Niko Kankkunen » Team Engstler Europe » + 9.510

2018 Niels Verwerken
Ook Niels moest het allemaal even verwerken.

Race 2
1 7 Mike Halder » Team Honda ADAC Sachsen » 33:19.027
2 14 Niels Langeveld » Racing One » + 0.576
3 22 Harald Proczyk » HP Racing International » + 1.289
4 8 Luca Engstler » Hyundai Team Engstler » + 2.618
5 11 Luke Wankmüller » HP Racing International » + 3.406
6 47 Niko Kankkunen » Team Engstler Europe » + 3.900
7 6 Oliver Holdener » Wolf-Power Racing » + 10.123
8 19 Max Hesse » Prosport Performance » + 10.465
9 34 Julien Apothéloz » Young Driver Challenge » + 11.149
10 53 Michelle Halder » Profi-Car Team Halder » + 11.450

IMG 2066
Afscheid van een boeiend TCR seizoen.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 24 september 2018 18:28

    Engstler ging wel erg wild te keer in race 2. Proczyk is de terechte kampioen. Het was een mooi seizoen, hopelijk keert Langeveld volgend jaar terug.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet