Liveblogs

DTM/F3: Liveblog vanaf de Red Bull Ring

180921 DTM RBR Liveblog opening

Dit weekeinde zijn de DTM en het FIA EK F3 op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg te gast voor het negende en voorlaatste raceweekeinde van het seizoen. Met zijn ligging in de bergen van de Oostenrijkse deelstaat Steiermark is de Red Bull Ring een van de mooiste circuits van Europa, het groen in de omgeving en de geweldige faciliteiten op het circuit dragen eveneens bij tot de positieve beleving. Het enige dat dit weekeinde een beetje roet in het eten kan gooien is het weer, want terwijl het gisteren nog heerlijk zonnig en na-zomers-warm was, is er voor zaterdag langdurige regenval voorspeld. Zondag zou het weer droog moeten zijn, maar wel een stuk frisser. Hoe dan ook, AUTOSPORT.NL is ter plekke om ondermeer ook verslag te doen via dit liveblog, met de meest recente bijdragen als altijd bovenaan met tijdsaanduiding. Vragen en opmerking zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR

18.00 uur: Van de wedstrijdleiding kwam nog het bericht dat Robin Frijns na afloop van de tweede DTM-race van het weekeinde uit de uitslag gehaald is, omdat hij naderhand niet kwam opdagen voor de reglementair verplichte weging. Voor de rest zijn alle procedures afgesloten. Daarmee ronden we ook onze berichtgeving van dit weekeinde via dit liveblog af.

180923 F3 Prema

17.00 uur: Max Verstappens record van zes overwinningen op rij in het FIA EK Formule 3 blijft staan. Mick Schumacher had vanaf pole-position voor de derde race op de Red Bull Ring weliswaar de beste kaarten in handen om zijn zesde zege op rij te behalen, maar bij de start trok hij in het onderlinge teamduel tegen zijn Prema-teamgenoot Robert Shvwartzman aan het kortste eind. De Rus nam de leiding en hield deze vast tot aan het einde van de 25 ronden lange race, die verder weinig actie te bieden had. Voor Shvartzman was het na vijf opeenvolgende podiumplaatsen zijn eerste algehele overwinning in het FIA EK F3. Uiteraard was hij ook de beste rookie in de race. Schumacher eindigde als tweede en dankzij de successen van de Rus en de Duitser kon het Prema Theodore Racing-team met nog drie races te gaan alvast het binnenhalen van het teamkampioenschap vieren (foto boven). De Zuid-Afrikaan Jonathan Aberdein (Motopark) kwam als derde over de eindstreep, voor teamgenoot Daniel Ticktum, die als vierde zijn rivaal Mick Schumacher nog verder zag uitlopen als leider in de tussenstand van het rijderskampioenschap. Keyvan Andres Soori was als 13e de best geklasseerde rijder van Van Amersfoort Racing. Artem Petrov werd 14e, Sophia Flörsch eindigde op de 15e plaats.

180923 Gerstl

16.00 uur: Ingo Gerstl (foto) was met zijn Toro Tosso STR1 natuurlijk geen partij voor de rest van het BOSS GP-veld en won met overmacht ook de tweede race van de klasse op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. Aan het begin maakte hij er nog een showtje van met de Amerikaan Phil Stratford in diens Benetton B197, maar vervolgens liep Gerstl met speels gemak weg bij de overige deelnemers en won zo met overmacht. Achter Strafford eindigde Salvatore De Plano als derde en was daarmee de best geklasseerde rijder met een GP2-auto. De Plano was de enige die nog in dezelfde ronde als Gerstl en Stratford eindigde, de rest van de twaalf deelnemers eindigde op een ronde. Twee rijders startten zelfs helemaal niet. 

180923 DTM Liveblog R2 RAS pitstop

14.45 uur: Hij kwam in de kwalificatie niet verder dan de achtste plaats, dus nog een overwinning voor Audi-coureur René Rast na zijn succes van gisteren leek niet echt waarschijnlijk. Maar zoals zovaak in de DTM liep het toch weer anders dan verwacht. Terwijl het Mercedes-team bij de pitstop van met name Paffett tijd liet liggen, reed Rast een probleemloze race. Bij de start stoomde hij gelijk op van de achtste naar de vierde plaats, kwam na zijn stop in de 16e ronde achter Di Resta weer de baan op, passeerde de Schot zonder al teveel plichtplegingen en reed ook voor Paffett, nadat de Brit bij zijn stop zoals gemeld tijd verloren had. Vervolgens bevond Rast zich achter zijn Zwitserse merkgenoot Nico Müller en het was duidelijk dat die de Duitser niet al teveel in de weg zou leggen. In de 28e ronde passeerde Rast Müller en werd aan het eind van de 40e ronde als winnaar afgevlagd. Daarmee behaalde Rast zijn vierde zege op rij en zijn vijfde van het seizoen. Voor Audi was het de 100e DTM-winst. Vier overwinningen op rij kwam in de 'nieuwe' DTM ook nog niet eerder voor, de laatste die dit voor elkaar kreeg, was Alessandro Nannini voor Alfa Romeo in de ITC 1996.

Achter Rast eindigde Nico Müller als tweede, voor de beide Mercedes-AMG-coureurs Gary Paffett en Paul Di Resta. Laatstgenoemde blijft daarmee met 229 punten aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, vier punten voor Paffett (225) en 30 punten voor Rast (199). Best geklasseerde BMW-rijder in de race was Joel Eriksson als vijfde. Robin Frijns eindigde op de 13e plaats.

180923 Liveblog grid

13.00 uur: Een nieuw element op de Red Bull Ring is dat iedereen met een paddock-ticket ook toegang krijgt tot de startgrid voor de DTM-race, iets waarvan op grote schaal gebruik gemaakt wordt.

180923 Liveblog F3 R2

12.15 uur: En dat is vijf op een rij voor Mick Schumacher. Vanaf pole-position won de Duitser ook de tweede FIA EK F3-race van het weekeinde op de Red Bull Ring. Het Prema Theodore Racing-team domineerde met een 'clean sweep' van de top drie: Marcus Armstrong eindigde als best geklasseerde rookie op de tweede plaats, Robert Shvartzman werd derde. Daarachter volgde Jüri Vips als beste-niet-Prema-rijder. De race werd gekenmerkt door een drietal safety-car-fases. De eerste na een crash van Fernandez in de openingsronde, waarin ook Van Amersfoort-rijder Soori betrokken raakte. De herstart volgde in ronde zes. In ronde 17 botste VAR-coureur Petrov met Alex Palou, waarop beide met schade uitvielen. Dat leidde tot de tweede safety-car-interventie met herstart in ronde 20. Een ronde later ging het mis tussen Fenestraz, Daruvala en Ticktum, waarop wederom de safety-car in actie kwam. Zo eindigde de race ook, waarmee VAR-rijdster Sophia Flörsch als tiende haar eerste kampioenschapspunt scoorde. Omdat Ticktum na zijn uitval geen punten behaalde, heeft Mick Schumacher met nog vier races te gaan een voorsprong van 43 punten als leider in de tussenstand.

180923 Liveblog DTM Quali 2

11.15 uur: Mercedes heeft met de drie punten voor de pole-position van Gary Paffett (foto) en het ene punt voor Paul Di Resta voor de derde trainingstijd de merkentitel in de DTM gewonnen. Paffett was in de kwalificatie met een tijd van 1:23,404 minuten het snelst, voor Audi-rijder Müller (1:23.432 minuten) en Di Resta (1:23,632 minuten). Daarmee staan twee van de drie titelkandidaten in de top drie. Beste BMW-rijder in de kwalificatie voor de tweede race was Joel Eriksson met de zesde tijd. De andere titelkandidaat, René Rast, start na zijn geschonken overwinning van gisteren vanmiddag vanaf de achtste plaats. Merkgenoot Robin Frijns kwalificeerde zich als elfde.

9.20 uur: Nico Müller was het snelst in de vrije training van de DTM. Op een nog vochtige baan kwam de Audi-rijder tot een tijd van 1:33,797 minuten en was daarmee bijna een halve seconde sneller dan Mercedes-rijder Mortara. Robin Frijns sloot de sessie als derde af.

zondag 8.00 uur: Goedemorgen vanaf de Red Bull Ring, waar vandaag de derde en laatste dag van het DTM en F3-weekeinde op het programma staat. Hoewel het nu nog wat fris en vochtig is, blijft het volgens de weersverwachting vandaag droog en kunnen de temperaturen in de middag oplopen tot boven de twintig graden. Het programma voor vandaag:

08.30-09.00 uur: vrije training DTM
10.35-10.55 uur: kwalificatie DTM
11.25-12.00 uur: race 2 FIA EK F3
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.10-15.30 uur: race 2 BOSS GO
16.00-16.35 uur: race 3 FIA EK F3

180922 Liveblog Boss

17.20 uur: De Oostenrijker Ingo Gerstl heeft de eerste BOSS GP-race gewonnen. Met zijn Toro Rosso was hij veel te sterk voor de verzamelde concurrentie en zo had hij na 14 ronden, waarvan de eerste helft achter de safety-car, meer dan een minuut voorsprong op de als tweede geklasseerde Zwitser Alain Valente, die een viertal GP2-auto's aanvoerde. Sommigen gingen al in de formatieronde in de rondte, anderen crashten of botsten in de openingsronde van de wedstrijd, zodat er uiteindelijk slechts tien auto's geklasseerd werden.

15.45 uur: Ook voor de tweede en derde race van dit weekeinde in het FIA EK Formule 3 start Mick Schumacher vanaf de pole-position. Daarmee heeft hij alle kansen om zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap flink te vergroten, omdat zijn naaste rivaal, de Brit Dan Ticktum, in de beide races slechts als achtste, respectievelijk als zevende vertrekt. Achter Schumacher eindigde zijn Prema-teamgenoten Marcus Armstrong en Robert Shvartzman op de tweede en derde plaats, voor Motopark-coureurs Jüri Vips en Jonathan Aberdein. In de rangorde van de op één na snelste rondetijden, bepalend voor de startplaatsen in de derde race, eindigden Shvartzman en Aberdein op de tweede en derde plaats achter Schumacher. Tot een minuut of tien voor het einde van de sessie stonden Van Amersfoort-rijders Soori Andres en Petrov in de top tien, maar uiteindelijk moesten ze genoegen nemen met de 17e plaats voor Petrov en de 18e plaats voor Soori. Sophia Flörsch sloot de kwalificatie als 20e af. Op de grid voor de derde race start Soori als 16e, Petrov als 18e en Flörsch als 20e.


180922 Liveblog DTM R1

14.45 uur: Na Mick Schumacher in de Formule 3 zet ook René Rast in de DTM zijn zegereeks voort. De titelverdediger voerde een trio van Audi-rijders aan, waartoe ook Mike Rockenfeller en Nico Müller behoorden. De beslissing in de race viel door een safety-car-fase met nog zo'n zes minuten te gaan, doordat Timo Glock zijn BMW naast de baan geparkeerd had. Bij de herstart ging Daniel Juncadella, tot dan toe redelijk onbedreigd aan de leiding in de wedstrijd, tot twee keer toe te vroeg op het gas. Dat bestrafte de wedstrijdleiding met een drive-through, die werd omgezet in een tijdstraf van 30 seconden. Juncadella kwam als eerste over de eindstreep, maar werd door de straf als 14e geklasseerd.

180922 DTM Liveblog DTM Rast

Dat Rast vervolgens in de laatste ronde door merkgenoten Müller en Rockenfeller naar voren werd geholpen, was niet echt verwonderlijk en zo won Rast voor Rockenfeller en Müller. Di Resta was de best geklasseerde Mercedes-rijder op de vierde plaats, voor Green, Auer, Wittmann en Eng. Robin Frijns werd in de eerste ronde in de rondte getikt door Eng, moest eenmaal extera de pits in, moest vervolgens ook nog eens een positie afgeven aan Wehrlein, maar werd uiteindelijk toch nog als elfde geklasseerd, één plek achter Gary Paffett.

180922 Liveblog F3 R1

12.15 uur: Nat of droog, het maakt Mick Schumacher blijkbaar allemaal niet uit, want hij blijft gewoon winnen in het FIA EK F3. Op een door regen flink natte baan startte de Duitser vanaf de pole-position en nam direct de leiding. In de beginfase moest hij zijn plek wel flink verdedigen tegen zijn fors aanvallende teamgenoot Robert Shvartzman, maar die moest inzien dat de lijn aan de buitenkant door de eerste drie bochten niet sneller was, dus zo kon Schumacher uiteindelijk zijn vierde overwinning op rij en zijn zevende zege van het seizoen naar huis rijden. Shvartzman nam genoegen met de tweede plaats en was daarmee de beste rookie. Interessanter was de strijd om de derde plaats. De sterk gestarte Ferdinand Habsburg leek aanvankelijk op weg naar het podium, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Alex Palou en Marcus Armstrong, die respectievelijk als derde en vierde over de eindstreep kwamen. De Van Amersfoort-rijders eindigden in de achterhoede. Weliswaar kwam Artem Petrov na de eerste ronde als elfde door, maar in de volgende ronde viel hij terug naar de 23e plaats. Hij werd uiteindelijk als 21e geklasseerd. Sophia Flörsch werd 17e, Keyvan Soori Andres kwam als 18e over de eindstreep.

180922 DTM Liveblog Juncadella

11.15 uur: Voor de derde keer dit seizoen na Norisring en Misano start de Spaanse Mercedes-AMG-rijder Dani Juncadella (foto) vanaf de pole-position voor een DTM-race. In een natte kwalificatie op de Red Bull Ring kwam de Spanjaard uiteindelijk tot een tijd van 1:36,071 minuten, waarmee hij 0,071 seconde sneller was dan de Duitse BMW-coureur Timo Glock. Mike Rockenfeller eindigde als derde, waarmee er opnieuw rijders van drie merken op de eerste drie plaatsen stonden. Robin Frijns sloot de sessie als achtste en op een na beste Audi-rijder af.

Na vijf minuten werd de sessie onderbroken, omdat de rijders te kennen hadden gegeven dat de omstandigheden met aquaplaning te gevaarlijk waren om te kunnen rijden. Na elf minuten werd de training hervat en konden de resterende 14 minuten en 57 seconden volgens plan worden afgewerkt. 

10.25 uur: Twee keer moest de kwalificatie van de BOSS GP worden onderbroken met rode vlaggen, want met zoveel power (en bij sommige rijders enigszins beperkte capaciteiten) op een nat circuit is het natuurlijk niet eenvoudig. Opmerkelijk genoeg was het twee keer dezelfde rijder die voor een rode vlag zorgde, namelijk de Duitser Walter Steding met zijn GP2-auto. Na de tweede onderbreking, met nog een kleine drie minuten te gaan, besloot de wedstrijdleiding er een punt achter te zetten. De snelste tijd kwam op naam van de Italiaan Luca Martucci met een GP2, voor zijn landgenoten Sergio en Marco Ghiotto.

180922 Liveblog Wittmann FT2

9.05 uur: Marco Wittmann (foto) en Robin Frijns bepaalden het tempo in de volledig verregende vrije training van de DTM. De twee wisselden elkaar regelmatig af aan de kop van de tijdenlijst. Uiteindelijk was het BMW-rijder Wittmann die met een tijd van 1:35,072 minuten de 30 minuten durende sessie als snelste afsloot, op 22 duizendste van een seconde gevolgd door onze landgenoot in zijn Audi. "Het is voor mij de eerste keer hier in de regen. Ik ben tevreden met de auto. De laatste keer dat ik in de regen reed, had ik wat problemen, maar nu lijkt alles weer op het juiste spoor", aldus Frijns.

Achter Wittmann en Frijns volgden Timo Glock, René Rast en Mike Rockenfeller op de plaatsen drie tot en met vijf. Gary Paffett, die in de slotfase eenmaal van de baan gleed, was op de zesde plaats de best geklasseerde Mercedes-rijder. Ook zijn merkgenoot Mortara raakte eenmaal het spoor bijster, maar in tegenstelling tot Paffett, die zelfstandig weer kon doorrijden, moest Mortara afwachten totdat zijn auto uit de grindbak was getakeld. Vijfvoudig wereldkampioen rally Sébastien Ogier, die dit weekeinde als gastrijder voor Mercedes-AMG in actie komt, eidigde met een achterstand van bijna twee seconden op Wittmann als 19e en laatste.

180922 Liveblog zatmorgen

8.10 uur: Het verschil tussen het grauwe en regenachtige herfstweer met nauwelijks tien graden en de  blauwe hemel met zon en lekkere 25 graden van gisteren is wel heel groot, zoals bovenstaande foto bewijst.

180921 Liveblog Rockenfeller

zaterdag 8.00 uur: Gisteravond was het voorlopig waarschijnlijk de laatste avond waarop je nog lekker buiten kon zitten, en Audi maakte daarvan gebruik door op de Red Bull Ring een 'Pre-Oktoberfest' te organiseren, voordat vanmiddag om 12.00 uur in München het echte Oktoberfest van start gaat. Coureur Mike Rockenfeller bewees dat hij ook een biervat kan aanslaan en zo bleef het nog lang onrustig in de paddock. Maar ook weer niet te lang, want vandaag moeten de DTM-coureurs alweer vroeg aan de bak, en ook uw verslaggever is alweer in het perscentrum. Het programma voor vandaag is als volgt:

08.30-09.00 uur: vrije training DTM
09.45-10.15 uur: kwalificatie BOSS GP
10.35-10.55 uur: kwalificatie DTM
11.25-12.00 uur: race 1 FIA EK F3
13.30-14.30 uur: race 1 DTM
15.15-15.35 uur: kwalificatie 2 FIA EK F3
16.00-16.20 uur: race 1 BOSS GP


Reacties

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2018 15:06

    Bah, DTM blijft een naar spelletje. Rast aan een overwinning helpen zo duidelijk. "Der Rocky"ging vol in de remmen. Nog link ook. Jammer dat dit soort verlakkerij niet bestraft wordt. Autoracen moet racen zijn en geen Merk estafette zoals bij wielrennen.

    • 1
    • 0
     
    sven2199 22 september 2018 15:27

    Jammer van Frijns, had hem echt een goed resultaat gegund. BOSS GP hoort niet thuis bij het DTM, al vind ik het een genot om de 'oude' GP2 motoren te horen. Eigenlijk zouden ze er samen met de 'oude' 3.5 een serieuze klasse van moeten maken. Maar hoe? En met wie? Ik heb geen idee. Maar ja, om ze nou ergens achterin een garage te laten staan is ook zo zonde.

    • 1
    • 0
     
    TheNextGeneration 22 september 2018 19:32

    Teamorders blijven nu eenmaal een ding in DTM. Is het leuk? Nee, maar het hoort er inmiddels wel bij. Uiteindelijk blijft het als een feestje van de fabrikanten voelen. Overigens was het qua race zeker geen slechte vandaag!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2018 10:22

    Dat Audi-spelletje is niet nieuw. Gebeurde vroeger ook. Kan me nog herinneren dat een handvol Mercedes-coureurs op de Ring in de laatste ronde in de remmen gingen om Ludwig voorbij te laten. Een vertoning die een striemend fluitconcert opleverde. En terecht. De straf voor Juncadella was veel te zwaar, hebben ze bij de DTM stewards die de weg kwijt zijn?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2018 14:13

    Opvallend is het toenemend gebruik van de SC. Wordt het niet teveel overdreven, m.n. in de tweede F3 race?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 23 september 2018 14:39

    Zonder iets te willen afdoen aan de wedstrijdleiding of op hun stoel te willen gaan zitten, ik vind ook dat de wedstrijdleiding dit weekeinde wel heel erg actief is met safety cars, investigations, straffen etc. Overigens zijn de wedstrijdleiders in de Formule 3 (Tamasz Zettner) en de DTM (Sven Stoppe) twee verschillende personen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2018 16:23

    Je moet in de geest van de wedstrijd fluiten om in voetbaltermen te spreken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet