Masters Historic Racing

Retro: Winst in Spa Six Hours naar Von Oeynhausen/Verdonck

spasixhours2018-sat-39

Ze vertrokken als eerste en finishten als eerste, maar in de tussentijd gingen ze in de tussenstand op en neer: Markus Graf von Oeynhausen en zijn professionele teamgenoot Nico Verdonck schreven samen voor het Duitse team van Gotcha de Spa Six Hours van 2018 op hun naam. Het was de 13e GT40-overwinning in 26 edities en Verdonck pas de eerste winnende Belg sinds de equipe Jean Blaton/Willy Braillard/Pierre Dieudonné in 1994, ook met een GT40 trouwens. Intussen waren er zorgen om een zeer zwaar ongeval van Charles Gillett, die er in Blanchimont hard afging in zijn E-type, maar het lijkt – wel met een lange herstelperiode – goed af te lopen voor de Brit.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Maar liefst 17 Ford GT40's stonden er deze keer op de inschrijvingslijst, nadat er oorspronkelijk zelfs 23 waren aangemeld. Enkele originele exemplaren werden uiteindelijk teruggetrokken, waardoor op een enkele uitzondering na alleen replica's aan de start verschenen voor hun 'GT40 Cup' aan de kop van het veld. Outsiders om het ze lastig te maken waren E-types en Cobra's, maar de eer van aanjager ging uiteindelijk naar de lichtvoetige en zuinige Elan 26R van Graham Wilson, met het ultrasnelle trio David Pittard/Shaun Balfe/Robbie Stirling aan het stuur, die zevende werden nadat ze aanvankelijk zelfs vijfde lagen.

spasixhours2018-sat-28

De Duits-Belgische equipe werd tot aan de finish opgejaagd door de GT40 van het Britse drietal Craig Davies/John Young/Andy Newall, met Newall aan het slot aan het stuur. Het scheelde uiteindelijk 2,5 seconde. Zo was het eigenlijk dubbel succes voor Rhea Sautter van Gotcha, want haar eigen auto won, maar haar teamgenoot uit onder meer het NK HTGT werd tweede. Derde werd de GT40 van Philip Walker/Miles Griffiths/Gordon Shedden.

Net buiten de prijzen viel de GT40 van DHG Racing, met de equipe David Hart/Nicky Pastorelli/Olivier Hart, maar DHG had het weekend genoeg te vieren – daarover later meer. De tweede 'Nederlandse' GT40 van Karsten Le Blanc/Alexander van der Lof/Hans Hugenholtz viel net buiten de top-tien, maar kwam wel aan de finish.

spasixhours2018-sat-49

Wél op het podium stond Christiaen van Lanschot, tweede bij de toerwagens in een Ford Mustang Notchback samen met Chris Milner en Nigel Greensall, terwijl ook MGB-coureurs Jasper Izaks, Sjoerd Peereboom en hun Britse teamgenoot Tom Smith dankzij hun knappe derde plaats in de GTS11-klasse de champagne mochten spuiten. Op de hoogste trede stonden echter Robert Hamilton, Donald Molenaar en hun Luxemburgse teamgenoot Philippe Vermast, die met hun Marcos 1800 GT de GTP-klasse onder 2 liter wonnen met hun 23e plaats algemeen. Minder geluk was er voor Mark Dols en diens nieuwe teamgenoot Timo Span, bekend van zijn Mini in het NK GTTC. Hun Marcos 1800 GT haalde de eindstreep niet.

Dat gold weer wel voor Armand Adriaans en Ad Verkuijlen, hoewel het voor hun Chevrolet Corvette C2 niet vanzelfsprekend ging. Ze eindigden als 26e. Jaap Sinke, Bart-Jan Deenik en hun Deense teamgenoot Nils-Fredrik Nyblaeus kwamen als derde van de Healeys over de finish. Pascal Pandelaar – gestart in de 911 van Michiel van Duijvendijk – kwam maar één keer aan de beurt, hoewel hij voor twee Porsches stond ingeschreven. De 911 van Steve Jones en Robert Barrie was echter al kapot voordat Pandelaar erin kon plaatsnemen.

spasixhours2018-sat-22

Het laatste kwartier was een zinderende sprint naar de finish, nadat het veld lange tijd achter de safety car had gecirculeerd - de laatste in een recordaantal wedstrijdneutralisaties. Oorzaak was een ernstig ongeval met de E-type van Charles Gillett, een Britse coureur die we vooral uit de Pre-War Sports Cars kennen, waar hij regelmatig schittert met een Frazer Nash. De Jaguar ging er zonder contact met een andere auto hard op bij het uitkomen van Blanchimont, naar alle waarschijnlijk door een technisch defect. Er wordt gesproken van een afgebroken wielnaaf. De rechtsgestuurde auto ging rechts naast de baan hard de vangrail in.

Het duurde lang voordat Gillett veilig naar het ziekenhuis kon worden afgevoerd, waardoor de race geneutraliseerd bleef. Op de avond zelf waren er nog grote zorgen voor zijn leven: de coureur was in coma en er werd hersenschade vermoed. Een dag later kwam het relatief goede nieuws dat de MRI-scan er geruststellend uitzag. Gillett heeft wel bijna al zijn ribben gebroken en zodoende ook geperforeerde longen. Hij wordt voorlopig in coma gehouden en zal nog lange tijd in het ziekenhuis van Luik moeten verblijven voordat hij terug naar Engeland kan worden getransporteerd. Daar wacht hem een lange herstelperiode.

spasixhours2018-sat-12

Morgen op Autosport.nl een blik op de andere races in het weekend van de Spa Six Hours, terwijl we woensdag de groeten doen uit Spa, met een blik achter de schermen bij vooral de Nederlandse deelnemers.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet