GT

GT: Lamborghini presenteert nieuwe Huracán GT3 Evo op de Nürburgring

180916 Lamborghini opening
De Lamborghini Huracán GT3 Evo onderscheidt zich op diverse punten van zijn voorganger

Lamborghini maakte gebruik van het finaleweekeinde van de Blancpain GT Series Sprint Cup op de Nürburgring voor de introductie van zijn nieuwe GT3-auto, de Huracán GT3 Evo. Hiermee wil het merk met de stier uit Sant'Agata Bolognese vanaf het komende seizoen de concurrentie aangaan met de diverse andere nieuwe GT3-auto's en evolutiemodellen die inmiddels al zijn gepresenteerd (Porsche 911 GT3 R, Nissan GT3-R) of die nog op stapel staan (BMW M6 GT3, Audi R8 LMS). De GT3-regels van SRO laten uit kostenoverwegingen nog maar eenmaal per periode van drie jaar een evolutieversie toe, dus veel hangt er af van het succes van de auto.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

1809816 Lamborghini stilte
Stilte voor de storm voorafgaand aan de presentatie in de paddock van de Nürburgring

Andere constructeurs waren al veel langer op dit front actief, maar Lamborghini concentreerde zich jarenlang op de merkencups, alvorens in 2013 ook een eigen klantensportafdeling in het leven te roepen. Tot die tijd liet het merk de ontwikkeling en inzet van de GT-auto's over aan het Duitse Reiter Engineering. In 2015 verscheen de GT3-versie van de Huracán. Lamborghini-sportdirecteur Giorgio Sanna benadrukte het succes van het model: "We hebben sinds 2015 niet minder dan 75 auto's verkocht, waarmee twaalf kampioenstitels en 56 algehele race-overwinningen werden behaald", aldus de Italiaan.

180916 Lamborghini publiek
Onder flinke belangstelling...

180916 Lamborghini onthulling
...onthulden fabrieksrijders Christian Engelhart, Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Ezequiel Perez-Companq de nieuwe auto.

Een belangrijke vernieuwing bij de Evo ten opzichte van het voorgaande model zijn een nieuw ontworpen rolkooi volgens FIA-norm, die het instappen makkelijker maakt en ook meer hoofdruimte biedt, rekening houdend met gentlemen-drivers. De aerodynamica werd aangepast met het oog op een betere stabiliteit, met name op de vooras.

180916 Lamborghini Front

De gewijzigde frontpartij inclusief splitter zorgt voor tien procent meer neerwaartste druk op de vooras. Ook is voorzien in een te verwijderen afdekking, waaronder  voor lange-afstandsraces extra lampen kunnen worden aangebracht.

180916 Lamborghini Spiegel

De achteruitkijkspiegels werden met 18 procent vergroot.

180916 Lamborghini vleugel

Ook de achtervleugel en het motordeksel werden aangepast.

De Evo-versie wordt aangedreven door een nieuwe 5,2 liter V10-motor, gebaseerd op het blok uit de serieproductie. Een nieuw geprogrammeerd motormanagementsysteem zorgt voor betere prestaties. Op het gebied van ophanging wordt nu gebruik gemaakt van viervoudig verstelbare Öhlins-schokdempers en nieuw ontworpen draagarmen. De verkoopprijs van de nieuwe auto is vastgelegd op 389.000 Euro exclusief BTW. Het wedstrijddebuut wordt verwacht tijdens de Rolex 24 at Daytona, eind januari. Bestaande Huracán GT3's kunnen worden geactualiseerd met een Evo-update-kit.




Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet