Mazda Road to Indy

Pro Mazda: 11 september dubbel feest voor Rinus VeeKay

Vandaag, 11 september 2018, viert Rinus van Kalmthout zijn 18e verjaardag. Een mooi moment om de kersverse Pro Mazda-kampioen te spreken over zijn eerste titel in de autosport. Even thuis tussen alle reizen naar Amerika viert Rinus VeeKay met familie en vrienden naast zijn verjaardag ook zijn magnifieke seizoen in de Mazda Road to Indy.

rvk-prijzen

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag én met je behaalde Pro Mazda-titel. 
Een mooie dag om de video met een overzicht van afgelopen seizoen te laten zien:



Je hebt op je 17e al een titel in een belangrijke Amerikaanse raceklasse én een prijs van $790.300 gewonnen. Besef je hoe bijzonder dat is?
Nee, eerlijk gezegd niet helemaal. Met alle vreugde na de laatste races, het gala met de prijsuitreiking en wat er allemaal op me afkomt vanuit de media weet ik het natuurlijk wel. Maar dat het betekent dat ik nu echt doorga naar de Indy Lights wil nog niet helemaal doordringen. Dat komt denk ik als ik voor het eerst in een Indy Light stap wel.

ring-2
Naast de cheques en bekers ontving Rinus ook een knoeperd van een ring.

Staat het bedrag al op je bankrekening en wat ga je ermee doen?
Was het maar zo, haha. Het bedrag dat ik gewonnen heb is een scholarship, dat betekent dat het bedrag door de organisatie wordt overgemaakt als een beurs naar het team waar ik Indy Lights ga rijden.

RVeeKay Portland.05

Je bent kampioen geworden met 67 punten voorsprong, een enorm verschil.
Klopt en dat had ik tot aan de races in Toronto niet kunnen vermoeden. Pas daar viel alles op zijn plek en heb ik vrijwel optimaal gescoord.

In welke fase van het seizoen kreeg je door dat het kampioenschap haalbaar was?
Toen ik na de twee races in Toronto ook beide races op Mid-Ohio won. Pas toen had ik het goede gevoel met de auto. Samen met mijn team Juncos Racing hebben we de auto halverwege het seizoen naar mijn rijstijl kunnen aanpassen en dat was de sleutel tot het succes.

RVeeKay Portland.03

Hoe kwam je op het idee om de champagne uit een klomp te drinken?
Een Engelsman van de technische commissie kwam met die klompen aan en ik heb ze aangetrokken. Parker Thompson schonk er champagne in en zo is de 'Clogy' ontstaan. Ik denk dat we die er maar inhouden, want het is door alle media goed opgepakt.

Gaan nu niet alle Amerikanen echt denken dat iedereen in Nederland op klompen loopt?
Dat denken ze toch al, haha!

rvk-gateway-1

Is men in Amerika al gewend aan je naam Rinus VeeKay?
Bijna iedereen hier denkt dat ik echt zo heet. Bij de laatste persconferentie in Portland waren veel Indycar-coureurs aanwezig en toen vertelde ik dat ik Van Kalmthout heet, maar dat die naam voor Amerikanen zo moeilijk is uit te spreken dat ik me VeeKay ben gaan noemen. Dat vonden ze geweldig!

Hoe groot is het verschil tussen de USF2000 en Pro Mazda?
Naast 100 pk extra vermogen, 175 in USF200 tegen 275 pk in Pro Mazda, zijn de banden het grootste verschil. De achterband van de USF2000 is gelijk aan de voorband van de Pro Mazda, om het verschil duidelijk te maken. Dat betekent in de races veel meer grip en dat heb je met het extra vermogen ook echt nodig.

rveekay toronto.01

Je hebt al eerder laten zien dat je moeiteloos omschakelt van een auto met 175 pk in de USF2000 naar een GP2 met 700 pk in de BOSS GP. Hoe doe je dat?
Het opzoeken van de limiet is voor beide auto's eigenlijk hetzelfde. Je zoekt tijdens de vrije training het juiste rempunt en de beste lijn om een ultieme ronde te rijden. De snelheid van de GP2 is weliswaar aanzienlijk hoger, maar omdat de remmen veel beter zijn is het rempunt vrijwel hetzelfde. Voor mijzelf kan het niet hard genoeg gaan.

rvk indylights 01

Wat verwacht je van de Indy Lights?
Ik heb vorig seizoen bij Belardi Auto Racing al eens mogen testen en toen was ik in twee sessies de snelste rijder. Mijn ervaring met de GP2 kwam daar wel goed van pas. Wat het weer wat moeilijker maakt is dat de Indy Lights auto een turbo heeft en ook veel hardere banden. Daar moet ik goed mee leren omgaan, dus testen vooraf is echt heel belangrijk.

Kun je daar ook om de titel meestrijden?
Dit seizoen waren er eigenlijk te weinig deelnemers, maar de regels zijn aangepast om het interessanter te maken voor teams en rijders. Beter prijzengeld, maar het is nu ook noodzakelijk om in de Indy Lights top 3 te finishen om door te kunnen stromen naar de Indycar Series. Voor volgend seizoen zullen er zeker meer deelnemers zijn. En ja, ik ga er zeker alles aan doen om ook daar in de voorhoede mee te strijden!

Stappen er meer rijders van de Pro Mazda over naar de Indy Lights?
Ik heb van meerdere rijders uit de Pro Mazda gehoord dat ze dat van plan zijn, maar alleen David Malukas heeft het bevestigd.

veekay stp r1.05

Weet je al bij welk team je gaat rijden?
Helemaal zeker is het nog niet, al heb ik natuurlijk met Juncos een hele goede relatie. Maar al diverse teams hebben me fantastische aanbiedingen gedaan, dus we gaan ons de komende weken beraden over wat we gaan doen volgend seizoen. De eerste officiële test in de Indy Lights tijdens de Chris Griffis Memorial op 22 en 23 september rijd ik bij Juncos Racing.

Wat ga je doen tot het nieuwe seizoen begint?
Fysieke training en waar mogelijk testen.

Mazda is nu gestopt, wie wordt de nieuwe motorleverancier?
Mazda is gestopt als naamgever van het Road to Indy-programma, maar ik verwacht niet dat er al meteen een nieuwe motorleverancier komt. Dus zal de Mazda-motor ook volgend seizoen nog wel de krachtbron zijn.

Merk je in Amerika dat je bekend bent?
Op het circuit tijdens de raceweekenden wel. Tijdens de handtekeningensessies heb ik het altijd wel druk en er zijn ook al enkele Indycar-kampioenen naar me toe gekomen om een praatje te maken. Simon Pagenaud bijvoorbeeld komt altijd even langs en ik heb ook al gesproken met Will Power en Dario Franchitti. Dat was echt heel tof.

rvk-ohio-al

Arie Luyendijk is er altijd bij als je racet. Zal dat volgend jaar ook zo zijn en hoe belangrijk is dat voor jou?
Ja, Arie blijft mij ondersteunen wanneer dat voor hem mogelijk is. Hij zit tijdens alle events op race control en is er dus altijd bij. Het is echt geweldig zoals hij me helpt, deelt zijn ervaring en geeft me veel tips over waarop ik moet letten. Zijn ervaring is voor mij echt heel belangrijk en ik ben er enorm trots op dat hij mij talentvol noemt.

Vandaag ben je 18 geworden. Heb je je rijbewijs al?
Nee, ik moet begin oktober afrijden. Voor theorie ben ik wel al geslaagd.

Hoe is het om in een gewone personenauto te rijden, rijd je niet continu te hard?
Ik les in een Audi A3 en die gaat niet zo hard. Maar gewoon in het verkeer rijd ik netjes hoor, gassen doe ik wel op het circuit.

Tussen al raceactiviteiten door heb je ook nog je MAVO-diploma gehaald. Was het niet moeilijk om naast het racen ook nog te leren voor je examens?
Ik zit op een school voor topsporters en met een aangepast programma was het goed te doen. Ik heb alle examens gedaan en ben gelukkig overal voor geslaagd. Het was echt een topjaar dus, zowel bij het racen als op school.

Je doelstelling om in de IndyCar Series terecht te komen komt steeds dichterbij. Word je al zenuwachtig?
Nee, zenuwen voel ik niet, ik blijf gewoon mijn dingen doen zoals ik dat gewend ben. Dat werkt tot nu toe perfect. Veel trainen zodat mijn conditie top blijft, dat is echt heel belangrijk. Samen met mijn team en mijn personal trainer Raun Grobben zorgen we ervoor dat we steeds optimaal voorbereid zijn voor de races. Dan komt mijn doel stapje voor stapje steeds dichterbij. Dat was het plan en loopt tot nu toe precies zoals ik wil!

rvk-familie

Is er nog iemand die je wil bedanken?
Zeker, in de eerste plaats mijn ouders. Zij steunen mij bij alles en zijn ook altijd bij me. Echt ongelofelijk wat ze allemaal voor mij doen. Maar ook Frits van Eerd en zijn familie doen enorm veel voor mij. Mede dankzij Jumbo en La Place is mijn racecarrière in Amerika mogelijk, dus ik ben hen erg dankbaar en ook trots dat ik hun merken in Amerika bekend mag maken. Op naar weer een nieuwe uitdaging!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet