TCR International

TCR Germany: Niels Langeveld verspeelt kostbare punten in R2. Dubbeloverwinning voor Luca Engstler

Het blijft spannend in de TCR Germany. Tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag had Niels Langeveld tweemaal geluk. Direct bij de start kwam hij dwars te staan en wist hij zijn positie ondanks een 'mighty save' te behouden. Toen twee concurrenten elkaar kort voor het einde uitschakelden kreeg Niels de zesde plek cadeau. Voor de tweede wedstrijd mocht hij vanwege een omgedraaide grid vanaf pole vertrekken. Een foutje kort voor het einde zou bij de finale in Hockenheim over twee weken wel eens zware gevolgen kunnen hebben. De Nederlander staat nu als derde in het kampioenschap genoteerd. Beide wedstrijden werden door Luca Engstler met de Hyundai N130 i gewonnen.


2018 Engstler
Een hattrick van Luca Engstler bracht hem vooraan in het kampioenschap

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Niels Langeveld verspeelt kostbare punten in R2. Dubbeloverwinning voor Luca Engstler
Beide TCR-wedstrijden op de Sachsenring werden door Luca Engstler met de Hyundai i30n TCR gewonnen. De Duitse Mike Halder en zijn zus Michelle eindigden elk een race als tweede. Voor Langeveld, die R2 vanaf pole mocht vertrekken eindigde de wedstrijd in een klein persoonlijk drama. De Nederlander voerde tot aan de voorlaatste ronde het veld aan, maar stond daarbij onder druk van zowel Engstler als Halder. Een klein foutje door in de voorlaatste ronde op het vuile gedeelte iets te wijd gaan kostte de Nederlander vier posities. De Racing One Audi viel naar de vijfde plek terug. Halder, Proczyck en gaststarter Pascal Eberle profiteerden. In de tussenstand van het kampioenschap zakte Langeveld naar de derde plek en heeft nu over 338 punten. Luca Engstler voert het kampioenschap met 349 punten aan en de Oostenrijker Harald Prozyck staat met 344 punten als tweede genoteerd.

2018 Niels 1
Een 'mighty save' van Niels Langeveld in R1

Engstler begon vanaf een tiende startplek aan de wedstrijd en vond in de slotfase de aansluiting bij de koplopers Eberle, Halder en Langeveld. Eerst moest de kleine Michelle Halder eraan geloven en vervolgens voerde Engstler de druk op Langeveld behoorlijk op. Engstler pakte met de Hyundai i N30 TCR zijn derde seizoensoverwinning. Overigens zou de i N30 TCR volgens welingelichte bronnen vanwege de BOP aanmerkelijk lichter zijn dan de concurrentie.


2018 Crash R1 De crash tussen Coicaud en Eberle werkte afgelopen zaterdag in het voordeel van Langeveld.

Michelle Halder: "Vanwege het gevecht tussen Langeveld en Engstler heb ik mijn kans gewoon waargenomen. De ADAC TCR Germany is een sterk kampioenschap maar het is als vrouw een al een ongelofelijk moment om hier op het podium te staan. Een sensationeel gevoel. Het rookie klassement wordt nog steeds door de Oostenrijker Luke Wankmüller aangevoerd. Het verschil met Max Hesse bedraagt slechts een halve punten en zelfs Michelle Halder kan na haar spectaculaire optreden op de Sachsenring nog aanspraak op de rookietitel maken.

2018 Prozyck Engstler
Prozyck en Engstler profiteerden zondag van een fout van Langeveld.

Luca Engstler schreef ook de eerste wedstrijd afgelopen zaterdag op zijn naam. De wedstrijd op zaterdag werd door drie safetycarfases gekenmerkt maar toch slaagde Luca Engstler erin om telkens van de herstarts te profiteren. Een crash tussen Engstler's teamgenoot Theo Coicaud en Pascal Eberle leverde nog voordeel op voor de Fin Antti Burri die vanaf P13 gestart was en als vierde wist te eindigen. Mike Halder eindigde in een Honda Civic TCR als tweede.

2018 Podium
Podium voor Michelle Halder in R2


Race 1
1 8 Luca Engstler » Hyundai Team Engstler » 32:22.800
2 7 Mike Halder » Team Honda ADAC Sachsen » + 0.985
3 22 Harald Proczyk » HP Racing International » + 2.996
4 30 Antti Buri » LMS Racing » + 3.502
5 53 Michelle Halder » Profi-Car Team Halder » + 5.232
6 14 Niels Langeveld » Racing One » + 6.562
7 11 Luke Wankmüller » HP Racing International » + 7.342
8 19 Max Hesse » Prosport Performance » + 7.741
9 88 Dominik Fugel » Team Honda ADAC Sachsen » + 8.414
10 10 Benjamin Leuchter » Max Kruse Racing » + 9.177

2018 Top 3 R1
Mooi gevecht om de kop afgelopen zaterdag tussen Engstler, Mike Halder en Prozyck.

Race 2
1 8 Luca Engstler » Hyundai Team Engstler » 32:55.126
2 53 Michelle Halder » Profi-Car Team Halder » + 1.231
3 28 Pascal Eberle » Steibel Motorsport 2 » + 2.002
4 22 Harald Proczyk » HP Racing International » + 3.133
5 14 Niels Langeveld » Racing One » + 4.367
6 27 Theo Coicaud » Hyundai Team Engstler » + 4.715
7 77 Justin Häußermann » Team Engstler Germany » + 6.502
8 19 Max Hesse » Prosport Performance » + 10.167
9 47 Niko Kankkunen » Team Engstler Europe » + 10.369
10 30 Antti Buri » LMS Racing » + 10.749

2018 Niels 2
Kan Niels Langeveld in Hockenheim nog het kampioenschap behalen?

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 september 2018 11:58

    De BOP is toch gewoon openbaar? Iedereen kan toch zien wat die Hyundai weegt?

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 september 2018 18:13

    @Anonieme gebruiker. Engstler wisselt halverwege het seizoen van Volkswagen naar Hyundai en dit merk begint zonder strafgewichten. En na de overwinning op Zandvoort blijft het gewicht gelijk. Als je dus de titel hier wilt winnen moet je dus halverwege het seizoen gewoon naar een ander merk wisselen om kampioen te worden.......Een gevaarlijk precedent voor de interpretatie van het reglement in de toekomst. Florian Thoma werd door Volkswagen Motorsport bij Engstler weggehaald en moest als de Zwitserse VW ambassadeur naar het team van Profvoetballer Max Kruse verhuizen.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 10 september 2018 20:41

    Jammer van het foutje van Langeveld. Verder wel twee mooie races gezien, een prima circuit voor dit soort wagens. En wat betreft de Hyundai. TCR Germany heeft toch dezelfde BoP als andere TCR kampioenschappen? En voor podium resultaten krijg je toch geen extra strafgewicht zoals b.v. in het BTCC? De Hyundai is gewoon de beste TCR auto (of dat nou veroorzaakt wordt door BoP of niet). Wel raar om als Hyundai zijnde halverwege het seizoen in te stappen. Gezien het feit dat Engstler ook nog met VW's actief is lijkt me dat Thoma wel had kunnen blijven.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 september 2018 21:04

    @Racing Fan. Voor VW Motorsport was er geen enkele aanleiding meer om Thoma bij Engstler te laten rijden. Als Zwitserse VW ambassadeur moest hij onder druk van Wolfsburg het team verlaten en kreeg bij Max Kruse Racing een gloednieuwe Golf GTI TCR......

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet