Liveblogs

DTM/F3: Liveblog vanaf de Nürburgring

180908 Liveblog opening

Dit weekeinde zijn de DTM en het FIA EK F3 in de Eifel: na drie evenementen buiten Duitsland, respectievelijk op Zandvoort, Brands Hatch en Misano is ditmaal de Nürburgring de plaats van handeling. Een circuit met traditie in de DTM: alleen op Hockenheim kwam de serie vaker in actie. De strijd om het kampioenschap komt langzaam in zijn beslissende fase, waarbij het wel heel raar moet lopen als een Mercedes-rijder niet kampioen wordt. Ook op de Nürburgring is Mercedes dit weekeinde favoriet. AUTOSPORT.NL is uiteraard ter plekke en doet verslag van de activiteiten via dit liveblog. De meest recente bijdragen verschijnen met tijdsaanduiding bovenaan, vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR

180909 Liveblog RAS MSC

17.45 uur: De wedstrijdleiding meldt dat het parc fermé is opgeheven en dat alle uitslagen vast staan. Met de foto van de twee succesvolste rijders van het weekeinde, René Rast en Mick Schumacher, die respectievelijk in de DTM en het FIA EK F3 een 100 procent score behaalen, sluiten we de berichtgeving van dit weekeinde via dit liveblog af. Over twee weken zijn we er hopelijk op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg weer bij voor het voorlaatste raceweekeinde van het seizoen.

17.30 uur: Toch geen honderd procent score voor Kris Heidorn in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup. Nadat hij gisteren al voortijdig de kampioenstitel had binnengehaald, pakte hij in de tijdtraining vanmorgen ook de pole voor de tweede race van dit weekeinde op de Nürburgring, maar raakte zoals gemeld vervolgens ook van de baan, waarop hij besloot om in de wedstrijd niet te starten. De overwinning ging naar de Pool Bartosz Paziewski, voor de Duitser Fabio Citignola en de Pool Pieniazek Przemyslaw.

180909 Liveblog F3 R3

16.30 uur: Een mooi weekeinde voor de Duitse autosport, want na de beide overwinningen van René Rast in de DTM won Mick Schumacher alledrie de Formule 3-races op de Nürburgring. Schumacher startte vanaf de pole-position, leidde opnieuw van start tot finish en zegevierde wederom. En net als in de twee voorgaande wedstrijden eindigde zijn Russische teamgenoot Robert Shvartzman op de tweede plaats. In vergelijking met de twee eerdere races was alleen de rijder op de derde plaats een andere, namelijk de Spanjaard Alex Palou. De Brit Daniel Ticktum eindidge op de vierde plaats en blijft daarmee aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, maar zijn voorsprong op Schumacher bedraagt nog slechts drie punten. De resultaten van de VAR-rijders: Keyvan Soori werd 15e, Artem Petrov 18e en Sophia Flörsch 21e na een drive-through-penalty vanwege het veroorzaken van een aanrijding met Hingeley.

180909 Liveblog DTM R2

15.00 uur:
Twee pole-positions, twee overwinningen. Alleen een keer de snelste ronde ontbrak, want die ging, in tegenstelling tot gisteren, ditmaal naar Gary Paffett. Maar voor de rest was het een absoluut perfect DTM-weekeinde voor Audi-rijder René Rast, die als eerste rijder sinds de invoering van het huidige formaat met twee kwalificaties en twee wedstrijden per weekeinde het maximaal mogelijke aantal van 56 punten behaalde. In de tweede race op de Nürburgring leidde hij - afgezien van de fase van de pitstops - van begin tot einde en won zo voor de tweede keer dit weekeinde en voor de derde keer dit seizoen. Aan het eind had hij een voorsproing van 2,739 seconden op Mercedes-rijder Paul Di Resta. BMW-coureur Marco Wittmann eindigde op de derde plaats, voor zijn merkgenoot Bruno Spengler. Bij Gary Paffett ging de pitstop volledig mis omdat het rechter achterwiel klemde. De Brit verloor daarmee zo'n vier seconden en kwam daardoor slechts als vijfde aan de finish. BMW-rijders Eriksson, Farfus en Eng, Mercedes-coureur Wehrlein en onze landgenoot Robin Frijns met de Audi completeerden de top tien.

180909 DTM Liveblog Nordschleife

12.00 uur: We hadden nog een verrassing beloofd, en hier is die dan: Martin Tomczyk reed vanmorgen om 8.00 uur voor BMW een demonstratieronde met de M4 DTM-racetaxi op de Nordschleife. Het leverde - uiteraard - spectaculaire beelden op en natuurlijk zouden de Duitse fans het geweldig vinden om de DTM weer op de Nordschleife te zien, waar de serie in 1993 voor de laatste keer in actie kwam. Gerhard Berger, bestuursvoorzitter van de DTM-organisatie ITR, verklaarde desgevraagd, groot fan te zijn van de Nordschleife en het idee geweldig te vinden, maar stelde tevens dat een race op de Norschleife op dit moment niet echt realistisch is.

180909 Liveblog Rast Q2

11.45 uur:
Net als Mick Schumacher in de Formule 3 lijkt ook René Rast dit weekeinde niet te stoppen, maar dan in de DTM. In de kwalificatie reed de Duitser in zijn Audi RS 5 DTM van het Audi Sport Team Rosberg een tijd van 1:22,140 minuten en was daarmee 0,006 seconden sneller dan Gary Paffett (Mercedes-AMG). Daarachter eindigde Philipp Eng op 0,019 seconden als derde, waarmee er opnieuw drie merken in de top drie starten. Robin Frijns kwalificeerde zich net als gisteren als 17e en voorlaatste.

180909 Liveblog F3 R2

11.00 uur:
Twee uit twee voor Mick Schumacher: na zijn winst van gisteren schreef de Duitser ook de tweede FIA EK F3-race van het weekeinde op de Nürburgring op zijn naam. Hij startte vanaf de pole-position, leidde van start tot finish en kwam met een voorsprong van 3,2 seconden als winnaar over de eindstreep. Prema-teamgenoot Robert Shvartzman eindigde als tweede, Dan Ticktum werd derde, waarmee de top drie volledig identiek is aan die in de race van gisteren. De wedstrijd kende twee safety-car-fases. De eerste nadat Enaam Ahmed net na de start in de eerste bocht in de rondte ging en met zijn auto in de grindbak bleef steken, de tweede na 15 ronden omdat Makino Sato na een aanrijding met Ben Hingeley, eveneens in de eerste bocht, strandde met een gebroken ophanging. VAR-rijders Soori en Petrov eindigden respectievelijk op de plaatsen twaalf en 13. Sophia Flörsch werd in de rondte getikt door Jüri Vips en werd als 16e geklasseerd.

10.00 uur: Kris Heidorn, die gisteren al voortijdig de titel binnenhaalde, was ook in de tweede tijdtraining van de Audi R8 LMS Cup de snelste. De Duitser reed pas na 18 minuten voor het eerst de pits uit en had ook maar vijf ronden nodig voor de pole, terwijl alle anderen teminste tien en in sommige gevallen zelfs 17 ronden reden. Helemaal vlekkeloos verliep het voor Heidorn echter niet, want op zijn laatste ronde raakte hij in de Kurzanbindung de controle over zijn auto kwijt en gleed achterwaarts de muur in. Robin Rogalski kwalificeerde zich als tweede, voor Patrick Schneider en Mike Hesse.

180909 FT3 ROC

9.10 uur:
Mike Rockenfeller, die gisteren zijn 150e DTM-race reed, was met een tijd van 1:22,623 minuten het snelst in de afsluitende vrije training. Hij was 0,009 seconde sneller dan BMW-rijder Philipp Eng. René Rast, winnaar van de race van gisteren, eindidge als derde, voor Dani Juncadella, die als vierde de best geklasseerde Mercedes-rijder was. Robin Frijns reed de 15e tijd in het veld, waarin de eerste 14 rijders tijden binnen 0,6 seconden reden.

zondag, 8.25 uur: Goedemorgen vanaf de Nürburgring, waar het op dit vroege uur al behoorlijk druk is, wat op de Bundesstrasse B258 vanmorgen al tot behoorlijke opstoppingen leidde. De rotondes die er een paar jaar geleden werden aangelegd, helpen ook niet echt, want de combinatie van Duitsers en rotondes functioneert niet altijd even goed. Maar hoe dan ook, we zijn er weer en klaar voor een dag vol actie, die vanmorgen vroeg al begon met een leuke verrassing, maar daarover straks meer. Het programma voor vandaag is als volgt:

08.30-09.00 uur: vrije training 3 DTM
09.20.09.50 uur: kwalificatie Audi R8 LMS Cup
10.20-10.55 uur: race 2 FIA EK F3
11.15-11.35 uur: kwalificatie DTM
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.50-16.25 uur: race 3 FIA EK F3
16.45-17.20 uur: race 2 Audi R8 LMS Cup

Reacties

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 09 september 2018 14:19

    Maar 3 klassen in actie op de Nurburgring? Dat begint wel aardig mager te worden. Is er bekend of er vanuit ITR plannen zijn om dit programma verder aan te vullen, helemaal nu nog onduidelijk is of en in welke vorm het EK F3 volgend jaar zal doorgaan? Met de Audi R8 LMS Cup heeft het programma ook geen echte instapklasse meer, een rol die vroeger vervuld werd door de Lupo en Polo Cup... Bij de ADAC heeft men met het toevoegen van GT4 inmiddels 5 vaste klassen, met bovendien een duidelijk laddersysteem. Met daarbij de regelmatige optredens van de Clio Cup Central Europe en Spezial Tourenwagen Trophy lijkt dit toch wel erg duidelijk het sterkere pakket te worden...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2018 18:04

    Als de Supercar Challenge niet had meegereden in Zandvoort hadden we ook maar twee klassen op het programma gehad. Het programma is in al die jaren niet zo zwak geweest. En hoe lang de F3 nog rijd blijft ook maar gissen. De ITR heeft aardig wat werk te verrichten, willen ze in de toekomst nog een dagvullend programma neerzetten.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 09 september 2018 21:20

    @The Next Generation. Zowel de STT als Clio Cup Central Europe rijden niet altijd in het Masters pakket. Dit weekend toevallig het STT pakket, maar geen F4. Ook maar vier races. Dus??? Maar qua tijd was dit eigenlijk met de destruction derby in de ADAC GT Masters niet zo rampzalig........

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 10 september 2018 02:41

    Precies zoals ik zeg dus, Willem. Clio Cup rijdt dit jaar 4x met de ADAC GT, en de STT idd alleen dit weekend, maar kwam de voorbije jaren regelmatig in het voorprogramma in actie. Zo ook in Zandvoort. Vandaar dat ik hen noemde. Zo zou je bij DTM bv. de Tourenwagen Classics ook kunnen noemen. Punt blijft hetzelfde, ADAC lijkt zijn zaken aardig op orde te hebben, en zelfs verder uit te groeien, waar ITR dat niet lijkt te hebben. Ik vroeg mij enkel af of er plannen zijn om van DTM weer een volwaardig pakket te maken :)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 september 2018 09:41

    @TheNextGeneration: Nieuwe VW Polo cup naar model Ford Fiesta Sprint cup!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet