Mazda Road to Indy

Mazda Road to Indy: De kampioenen 2018 zijn gekroond

mrti-awards-web-2.tmb-newsheader

De beslissingen in de Mazda Road to Indy zijn afgelopen weekend ook beslist. Voor de ogen van rijders, familie, teams en sponsors werden de drie kampioenen van de USF 2000, Pro Mazda en Indy Lights gezamenlijk gehuldigd tijdens een feestelijk banket. Amerikaan Kyle Kirkwood, onze landgenoot Rinus van Kalmthout uit Hoofddorp en de Mexicaan Patricio O'Ward werden beloond met in totaal 2,6 miljoen Amerikaanse Dollars aan prijzengeld.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Mazda Road to Indy

USF2000: Rookie Kyle Kirkwood overheerst kampioenschap

usf-2018-pdx-r2-web.tmb-newsheader

Was het vorig jaar tot aan de laatste races nog spannend in de strijd om de USF2000 titel tussen Rinus Veekay en Oliver Askew, dit seizoen overklaste één rijder iedereen. Rookie Kyle Kirkwood won 8 races op een rij, won 12 van de 14 wedstrijden en had na zijn twee laatste overwinningen in Portland zijn voorsprong op de Zweed Rasmus Lindh uitgebouwd tot 202 punten. Het kampioenschap bij de teams ging net als vorig seizoen naar Pabst Racing met de rijders Rasmus Lindh, Lucas Kohl, Calvin Ming en Kaylen Frederick. De 19-jarige kampioen Kirkwood verdiende met zijn kampioenschap een Mazda beurs voor volgend seizoen in Pro Mazda van $325,000, kreeg een Cooper Tires Award van $31,000 en ontving van de organisatie een gedeelte van zijn inschrijfgeld terug ter waarde van $22,400, wat het totaal aan prijzengeld op $378,400 bracht.

EINDSTAND

Pro Mazda: Kampioenschap voor Rinus van Kalmthout na indrukwekkende eindspurt

rinus-kampioen

Rookie Rinus VeeKay werd met zijn 17 jaar de jongste Pro-Mazda kampioen ooit, won dit jaar zeven van de zestien wedstrijden en behaalde 10 podiumplaatsen. Na 9 van de 16 races stond de Hoofddorper nog 46 punten achter op de Canadees Parker Thompson. Na een geweldige eindspurt met vijf overwinningen op rij had Van Kalmthout nog 13 punten nodig in Portland om zich kampioen te mogen noemen. Na de tweede plaats in de eerste race had hij zijn doel al bereikt en na nog een tweede plaats in race twee vergrootte hij zijn voorsprong in de eindstand naar 67 punten op Thompson. Oliver Askew werd derde in het kampioenschap. Het Juncos Racing team van Rinus VeeKay behaalde het team kampioenschap. Rinus VeeKay verdiende met zijn titel een Mazda beurs ter waarde van $790,300 om te investeren in een Indy Light-zitje voor volgend seizoen. Ook Cooper Tires kwam over de brug met $69,000. De organisatie beloonde Rinus en zijn team een inschrijfkorting van $26,150, terwijl er ook een testdag in de Indy Lights ter waarde van $20,000 werd aangeboden. Het totale prijzengeld kwam hierdoor op $900,000.

EINDSTAND

Indy Lights: Mexicaan Patricio O'Ward pakt titel
  andretti-autosport-pdx-2018-r2.tmb-newsheader

De enige concurrent voor O'Ward die overgebleven was voor de laatste twee races in Portland was Colton Herta. De Mexicaan maakte echter korte metten met de laatste titelaspiraties van de Amerikaan door beide races te winnen. De 19-jarige rijder uit Monterrey Mexico was het gehele seizoen al te sterk voor zijn tegenstanders en pakte de Indy Lights-kroon voor zijn Andretti Autosport team. De Mazda beurs ter waarde van 1 miljoen Dollar gaat ervoor zorgen dat O'Ward dit seizoen nog de laatste drie races kan rijden in de IndyCar series en volgend jaar mag uitkomen in de 103rd Indianapolis 500. Andretti Autosport werd het beste team bij de Indy Lights.

    Er kwamen maar acht wagens aan de start in de laatste races op Portland. De rijders waren echter zo aan elkaar gewaagd dat met zesdik de eerste bocht ingaan een onmogelijk situatie zou opleveren

EINDSTAND

Reacties

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2018 17:05

    Prima prestatie van Van Kalmthout, zonder meer. Zowel bij de Pro Mazda als bij de Indylights kwamen echter slechts 8 auto's aan de start. Bloedarmoede in de feeder series richting Indycars is geen goed teken.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2018 19:48

    Als je de Pro Mazda echt gevolgd had kon je zien dat het startveld groter was variërend van 14 tot 16 auto's, pas de laatste weekenden werd het minder.

    • 1
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2018 20:04

    Met alle respect maar iedere willekeurige coureur uit Nederland was kampioen geworden in deze klasse.

    • 4
    • 0
     
    TheNextGeneration 07 september 2018 22:27

    Ik ben wel benieuwd wat hij in de toekomst gaat doen. Zou hem graag eens in een competatief veld aan het werk zien. Een slimme carrieremove is het natuurlijk wel. Prima prestatie

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 september 2018 09:45

    Zou leuk zijn als van Kalmthout 1 of 2 races F3 Euro/GP3/F2 meedoet volgend jaar om zichzelf ook in de EU op de kaart te zetten en zijn talent te bewijzen.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 september 2018 12:52

    Kansloos... rijdt hij gewoon laatste.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet