GT

GT4: Eerste seizoenszege en leiding in kampioenschap voor Max Koebolt en Simon Knap

180902 Koebolt Knap Hungaroring podium

Op de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap kwamen Max Koebolt (Heemskerk) en Simon Knap (Assendelft) met de BMW M4 GT4 van het team MDM Motorsport naar het voorlaatste raceweekeinde van de GT4 European Series op de Hungaroring. Als leiders in de tussenstand reizen ze weer naar huis. Op het Grand Prix-circuit nabij de Hongaarse hoofdstad Boedapest behaalden Koebolt en Knap dankzij een strategische bandenkeuze in de eerste wedstrijd hun eerste overwinning van het seizoen. In de race op zondag, wederom verreden bij wisselende weersomstandigheden, eindigden ze als zevende algemeen en als zesde in de Silver Cup. Met die resultaten in Hongarije kon het Noord-Hollandse duo de leiding in het kampioenschap overnemen. "Dat is meer dan we van tevoren hadden verwacht en natuurlijk gaan we tijdens het laatste weekeinde van het seizoen proberen om de titel binnen te halen", aldus Knap en Koebolt.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

In de kwalificatie voor de eerste race eindigde Koebolt met een tijd van 1:54,280 minuten op de achtste plaats. Simon Knap reed in de tweede kwalificatie, bepalend voor de startposities in de tweede race, met een tijd van 1:54,607 minuten naar de zevende plaats. "Met onze klasseringen waren we niet helemaal tevreden, maar een plek rond de zevende, achtste plaats is waar we dit seizoen tot nu toe vrijwel steeds in de kwalificaties geëindigd zijn, dus waarschijnlijk is dat de positie waar we op basis van de snelheid met onze auto staan", zei Knap.

Koebolt startte de eerste race en kon direct opklimmen van de achtste naar de vierde plaats. "Iedereen ging naar binnen, maar ik bleef aan de buitenkant en kon daardoor de nodige posities winnen", vertelde hij later. "Vervolgens zag ik hoe twee rijders met elkaar in duel waren om de tweede plaats. Ik besloot om af te wachten totdat ze een fout zouden maken en dat gebeurde, zodat ik er voorbij kon. Toen begon het te regenen en werd het interessant. We besloten om tijdens de pitstop niet te wisselen van slicks naar regenbanden, omdat je dan volgens het reglement 30 seconden moet stilstaan. Wij probeerden voordeel te behalen door die tijd te besparen." Dat pakte goed uit: na de rijderswissel kwam Simon Knap als leider in de wedstrijd weer de baan op. Hij wist op slicks de auto op de natte baan onder controle te houden en vervolgens kwam de safety-car de baan op. "Hoeveel geluk kun je hebben", lachte Knap. "Het was door de aquaplaning best lastig om de safety-car te volgen. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding om vanwege de omstandigheden de strijd te staken en daarmee wonnen wij dus de race!"

180902 Koebolt Knap Hungaroring action

In de tweede wedstrijd startte Knap. Opnieuw was er sprake van regen, maar nu al voorafgaand aan de wedstrijd, zodat het team besloot om op regenbanden te starten. "In de loop van mijn stint droogde de baan vrij snel op, dus het was wel duidelijk dat slicks uiteindelijk sneller zouden zijn", zei Knap. Bij de pitstop werd derhalve gewisseld en zo vertrok Max Koebolt voor de slotstint op profielloze racebanden. "Het duurde even voordat ik ze op de juiste temperatuur kreeg, maar toen zat het tempo er wel in en zo zijn we uiteindelijk als zevende algemeen en als zesde in de klasse geëindigd."

Met de in Hongarije behaalde resultaten staan Knap en Koebolt voor het eerst dit seizoen aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Dat is een veelbelovende uitgangspositie voor het laatste raceweekeinde van het jaar, op 15 en 16 september op de Nürburgring. "Dat is een circuit dat bekendstaat als enigszins gunstig voor BMW. Als er geen al te grote aanpassingen komen met betrekking tot de 'balance of performance', dan hopen we daar goed te kunnen scoren. De titel is ons doel", kondigen de beide rijders aan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet