Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018

  2018 Polesitter


17.15 uur: De tweede kwalificatie van de Tourenwagen Classics bracht geen veranderingen aan kop van het klassement en zo bezetten de beide Mercedes-Benz C-Klasses van respectievelijk Jörg Hatscher/Klaus Ludwig en Thorsten Stadler de eerste en de tweede startplaats. De door Ludwig in de Warsteiner-Mercedes gereden tijd van 1:45,091 minuten uit de eerste kwalificatie was meer dan voldoende om de pole-position vast te houden. Thorsten Stadler kwam in de tweede kwalificatie zelfs helemaal niet meer in actie, hij wist ook dat zijn startplek nauwelijks meer in gevaar kon komen.

Daarachter volgen met de Opel Vectra van Gerhard Füller, de Renault Laguna van Alexander Schmidt en de BMW 318 iS van het duo Hochwind-Knoch drie auto's uit de tweeliter-Super Touring-klasse. Daarbij wisten Füller en Schmidt hun tijden uit de eerste kwalificatie te verbeteren naar respctievelijk 1:51,220 en 1:52,421 minuten, maar dat had geen invloed meer op hun startposities. Best geklasseerde Nederlander in het veld blijft Jan van Elderen in de Ford Sierra RS 500 in Texaco-kleuren, die daarmee tevens de snelste rijder in de klasse 3 voor wat oudere DTM-auto's was. Daarachter veroverde het duo Ralf Bahr-Harald Grohs in de Vogelsang-BMW M3 de tweede positie, voor Marc Seesing, die daarmee de tweede Nederlander op de grid is, op korte afstand gevolgd door het duo Vink-Schouten.  


2018-F3-500-Start-1


16.39 uur - Race 1 500cc F3
De 500cc'tjes stelden weer niet teleur met een geweldige race waarin de top-drie van begin tot eind strijd leverde. Poleman Brian Joliffe (Cooper Mk9) raakte in de tweede ronde de kop kwijt aan George Shackleton (Cooper Mk11), maar twee ronden later was Joliffe weer aan kop. In hun kielzog reed Darrell Woods in de Staride Mk3, achter hen begonnen Xavier Kingsland in nog een Staride en Roy Wright in de Flash Special terrein te verliezen - terwijl ze geregeld stuivertje wisselden. In de laatste ronde pakte Shackleton bij het aanremmen van de Hans Ernstbocht de leiding weer terug, en die kon hij houden tot aan de finish doordat Joliffe een versnelling miste en nog alle moeite moest doen om Joliffe van zich af te houden. Kingsland gaf in de voorlaatste op, waardoor Wright zeker was van de vierde plaats. Nigel Challis (Cooper Mk9), Simon Frost (Martin) en Simon Dedman (Waye) kwamen zij aan zij over de streep voor de vijfde tot en met de zevende plaats.

Padmore

15.02 uur - Race 1 FIA Masters Historic Formula One Championship
Een eenvoudige zege voor Nick Padmore in de eerste van twee F1-races. Zijn Williams FW07C gaf hij maar één ronde echt de sporen, in de vijfde ronde, met ruim de snelste ronde van de wedstrijd, en controleerde daarna zijn leiding.

  Duel P2

Achter hem waren alle ogen gericht op de strijd tussen Jason Wright (Shadow DN8) en Greg Thornton (March 761). In de achtste ronde wist de March aan de Shadow voorbij te komen (nadat ze zij aan zij door de Tarzan gingen), maar Wright gaf tot aan de finish niet op. Thornton vierde zijn klassezege - hij werd eerste in de pre-78-klasse - als een echte overwinning.


Duel P2-1

Niet zo vreemd, omdat zijn motor in de kwalificatie in rook opging en de reservemotor in zijn eigen woorden een 'ezel' was. Op grote afstand volgden Andrew Beaumont (Lotus 81) en Alexander Furiani (Surtees TS20). De enige andere passeeractie kwam op naam van Neil Glover (Arrows A5), die Georg Hallau's Theodore N183 in de zevende ronde wist te verschalken, na een rondenlang duel.

2018 Olsen Warken

13.58 uur - Race 1 FIA Historic Formula 3 European Cup
Poleman Christian Olsen (Martini MK39) raakte zijn koppositie kwijt bij de start, maar wist uiteindelijk toch de eerste race voor de FIA Historic Formula 3 European Cup te winnen. De Brit met de Deense naam viel in eerste terug achter Thomas Warken (Ralt RT3) en Valerio Leone (March 783), maar lag na de tweede ronde alweer tweede. Vervolgens zette Olsen met de snelste ronde van de wedstrijd de achtervolging op Warken in, om uiteindelijk in de achtste ronde de Duitser bij het uitkomen van de Hugenholtzbocht te passeren. Een ronde later kwam de safety car uit omdat de auto's van Fabrice Lhéritier en Francesco Macri op de baan waren stilgevallen. De herstart volgde met nog twee ronden te gaan, maar daarin liet Olsen zich niet meer verrassen.

  2018 De Angelis Brundle duel


Marcel Biehl (Ralt RT1) klom naar de derde plaats door Stefan Scho (Ralt RT3) te passeren, waarna ook Frédéric Rouviers (Martini MK31) aan Scho voorbijging. Even leek David Caussanel (Brabham BT41) een bedreiging voor Biehls positie, nadat hij in de derde ronde van P8 naar P5 klom, maar ook de Fransman viel in de achtste ronde stil.

Reacties

    • 1
    • 1
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 11:40

    Weten jullie ook de redenen van de verschillende code rood situaties deze ochtend?

    • 3
    • 2
     
    Gerrie Hoekstra 31 augustus 2018 12:51

    Beste TheNextGeneration, Nee we weten het niet. Geen commentaar en beelden in het Media Centrum. Beetje lastig werken dus...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:00

    Wat ik wel weet is dat die specials DEMO 3 onder andere de Jaquar XJ9 waarmee Jan Lammers in 1988 de 24 uur won. Verder helaas een overkill aan Porsche's ingezet door PON Nederland.

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:06

    Dat er geen enkele cameraploeg aanwezig is geeft helaas aan dat dit evenement niet serieus genomen wordt.

    • 1
    • 2
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 13:29

    Dank voor de reactie. Inderdaad jammer dat dit niet beter geregeld is, maar de afgelopen jaren waren er ook alleen op de zaterdag en zondag camerabeelden. Waarschijnlijk krijgen we die morgen ook wel weer te zien!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 16:40

    Zoals vaker met raceevenementen wordt alleen de zaterdag en zondag in beeld gebracht. Lijkt me ook voldoende en dan neemt men het toch wel echt serieus.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 19:43

    Fia Masters F1 en Fia Sportscars begint een aanfluiting te worden. Echt te weinig deelnemers. F1 met 8 auto's jammer jammer jammer.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2018 00:44

    De 'moderne' F3 en DTM was een aanwinst. De FIA Sportscars is dit jaar helaas niet meer dan een exclusief Chevron/Lola onderonsje, de F1 is met 8 auto's een treurige aanblik.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:44

    De F2 is op zondag wat ongelukkig gepland, 's morgens om 8.20?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:51

    F2 is een van de mooiste klasses, die hoort rond prime time gepland te worden. Slechts een handjevol toeschouwers was hier getuige van!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 13:12

    De reden dat F1 zo weinig auto’s heeft id dat de familie die zo’n tien auto’s runt, nu een evenement in Engeland doet. Volgende keeer moeten het er weer meer zijn

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 14:20

    Welke familie moge dat dan zijn? Op het circuitterrein doen er vele excuses de ronde. De schrik na het fatale ongeval van afgelopen jaar en de daarbij behorende vragen omtrent de veiligheid van de Arie Luyendyk bocht, en dat rijders een Peter Auto evenement in Frankrijk boven Zandvoort hebben verkozen. Hoe dan ook, acht auto's is veel te weinig om iets wat op een race lijkt mee te organiseren.

    • 1
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 20:01

    Ik hoor het al weer ook de 7de HGP was weer niet best.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 22:17

    Hebben Francesco Macri en Fabrice Lhetirier geen verwondingen opgelopen bij de crash in de F3 race die voortijdig werd afgevlagd?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 23:00

    De familie Lyons runnen ongeveer tien auto's en daar zijn er een aantal van naar Frankrijk gegaan.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2018 08:28

    De Formule 3-rijders waren beide bij bewustzijn en zijn voor nadere controle overgebracht naar het ziekenhuis. Eén op eigen initiatief, de ander volgens de normale procedure.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 04 september 2018 11:17

    De familie Lyons heeft echt nooit tien F1-auto's onder zijn hoede gehad, hoor! Waar heb je dat vandaan? De afwezigheid van Lyons was ingecalculeerd, hij doet het hele jaar Group C, al had hij met de Hesketh best op Zandvoort (een van zijn lievelingscircuits) willen rijden. Papa Lyons was trouwens wél op Zandvoort, hij reed in de F2's mee. De afwezigheid van andere teams (zoals Hall & Hall en CGA) deed zich meer voelen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2018 10:17

    Programma inkorten en deelnemers veld uitbreiden. Maar ik denk dat het in 2019 niet veel beter wordt. Zat ook echt niemand op de tribune trouwens.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet