Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018


18:20 uur - Met de laatste kwalificatie van de Formule 3 beëindigen wij onze verslaggeving voor de vrijdag van de Historic Grand Prix. Morgenochtend zijn we weer paraat voor de kwalificatie van de Gentlemen Drivers die om 9 uur begint.

   2018 Olsen

18:10 uur -
Christian Olsen met de Martini MK39 uit 1983 was al snel tijdens de vrije training en was ook de beste van de kwalificatie van de FIA Historic Formula 3 European Cup. Thomas Warken (Ralt RT3 – 1984) verraste in de slotfase nog met een snelle tweede plaats met 0.393 seconde achterstand. Daarachter reden Frédéric Rouvier (Martini MK31-1980), Tom Bradshaw (Argo JM6-1980), en Valerio Leone (March 783 – 1978) naar een derde, vierde en vijfde tijd met respectievelijk 0.521, 1.045 en 1.154 seconde achterstand op Olsen. Fraaie klasse waar serieus hard gereden werd, dat belooft nog wat voor de races van morgen en overmorgen.


2018 Pastorelli

17:35 uur
- Het State of Art NK voor GT's en Touring Cars is een van de drie officiële Nederlandse historische kampioenschappen. In deze klasse rijden wagens die gebouwd zijn tussen 1966 en 1981 en brengen een groot veld van 43 wagens op de baan. De ervaren Nicky Pastorelli is de snelste met zijn Ferrari 365 GTB 4 Daytona uit 1971, gevolgd door Eric Holthausen met zijn BMW 3.0 CSL uit 1973. Op de tweede startrij zien we Daniel Schrey met zijn Porsche 935 K3 uit 1977 en Leonard Stolk met de Porsche Carrera RS uit 1975.
  2018 Padmore 2


17.19 uur - Nick Padmore (Williams FW07C) was ruim de snelste in de kwalificatie voor het FIA Masters Historic Formula One Championship. Zijn tijd van 1.34.584 was ruim 4,5 seconde sneller dan die van de Shadow DN8 van Jason Wright, die meteen ook de snelste was in de pre-78-klasse.


Schade uitlaat

Greg Thornton lag tweede totdat hij onderaan de Hunserug stil kwam te staan met een olie lekkende March 761 - waarvoor de rode vlag uitkwam. Nadat de baan weer was vrijgegeven, dook Wright onder de tijd van Thornton. Andrew Beaumont (Lotus 81) en Alexander Furiani (Surtees TS20) volgden de twee snelste pre-78-auto's op de voet.
NED HGP CG-9234


16:15 uur:
Een mooie aanvulling voor de Historic Grand Prix is de Camathias Cup, de Europese raceserie voor klassieke zijspannen racen twee wedstrijden op Zandvoort. 28 duo's op de baan voor hun kwalificatie. Waaghalzen die op hoge snelheid, al hangend uit hun bakkies, dicht bij het asfalt, hun leven wagen. Helden zijn het. Behalve één combinatie, die wat grind schraapt uit de Tarzanbocht, gaat gelukkig alles goed. De combinatie Vermeulen-Hahn was het snelste voor Dormal-Szendroi.


P8310161

15.52 uur
- Met één minuut te gaan verdrong Simon Hadfield zijn rivalen David Hart/Nicky Pastorelli van de eerste plaats in de vrije training voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship. In de Lola T70 Mk3B die Hadfield zoals gebruikelijk deelt met de Griekse gentleman-coureur Leo Voyazides was de Brit vier tienden sneller dan Pastorelli in net zo'n T70 Mk3B. Henry Fletcher werd derde in zijn Chevron B19, gevolgd door Jason Wright in nog eens een T70 Mk3B. Vader en zoon Owen reden de snelste Chevron B8 en werden zesde algemeen. Michiel Smits (Lola T70 Mk1) reed op P11 de snelste tijd in de Hulme-klasse voor auto's van voor 1965. Zijn grote rivalen Keith Ahlers/Billy Bellinger besloten hun Cooper Monaco King Cobra te sparen voor de kwalificatie.

2018 Polesitter Tourenwagen Classics

15.24 uur - Alexander Schmidt in zijn Renault Laguna zette verrassend de snelste tijd bij de Tourenwagen Classics. De BTCC-auto was sneller dan de DTM-Mercedessen van Thorsten Stadler en Jörg Hatscher/Klaus Ludwig.

2018 Mercedes


P8310145

15.20 uur - De Tourenwagen Classics zijn met hun tweede vrije training begonnen. Vooraf spraken we met Gerbert Luttikhuis, de enige Nederlander die er vanaf het begin bij is, bij de steeds populairdere klasse met ex-DTM- en -BTCC/STW-auto's. 'Ik heb maar één race gemist!' Samen met zijn broer Arjan, die dit jaar een pauze neemt, rijdt hij in een Mercedes 190 Evo1. Hij is er de oorzaak van dat de Tourenwagen Classics eindelijk in Nederland zijn te zien. 'Ik wilde zó graag een keer in eigen land rijden en nu gebeurt 't. Geweldig.' Hij rijdt net in een nieuwe 190, maar die had vanochtend in de vrije training meteen pech: na één ronde ging de versnellingsbak kapot. Het team van Stadler Motorsport brengt nu in aller ijl een nieuwe bak naar Zandvoort. 'Daar zijn er überhaupt maar tien van op de hele wereld, zo uniek zijn de onderdelen van deze auto's. Ja, wel een enorme deceptie. Je nodigt al je vrienden uit, want je rijdt eindelijk in Nederland, en dan gebeurt er dit. Hopelijk kan ik dit weekend nog rijden.' Op de Nürburging deelde Luttikhuis zijn auto met Klaus Ludwig, die dit weekend met Jörg Hatscher in de C-Klasse rijdt. "De laatste keer dat ik hier heb geracet, is echt lang geleden! Maar ik ken het circuit nog op mijn duimpje, want ik reed in 2006-'07 hier nog DTM-taxi. Geweldige baan!'

arturo-2

14:50 uur
– Fraaie demo van twee Ferrari's 156, met aan het stuur Jason Wright, de Amerikaan die twee "Sharknoses" liet nabouwen en de excentrieke oud-F1-coureur Arturo Merzario, die na afloop enthousiast napraat met de eigenaar.

  arturo-3

P8310065

14:20 uur - De "500"-klasse begon vlak na de Tweede Wereldoorlog, door een groep Engelse enthousiastelingen, die kozen voor 500cc-motorfietsmotoren, in plaats van de in die tijd spaarzame grotere motoren met meer capaciteit. Het concept sloeg aan en werd in 1950 als de nieuwe Formule 3 geadopteerd. Bekende rijders die in die tijd furore maakten en doorgroeiden naar hogere klassen waren ondermeer Stirling Moss, Ken Tyrrell, Jim Russell, Peter Collins, Stuart Lewis-Evans en Bernie Ecclestone. Op Zandvoort bracht de 500 Owners Association 20 wagens op de baan. De kwalificatie werd halverwege gestopt na een ongeluk van Iain Rowley, die het grind van de Hans Ernst bocht bezocht en op een zodanige gevaarlijke plek stond dat er gelijk een code rood werd uitgegeven. Einde kwalificatie met Brian Joliffe met zijn Cooper MK9 als snelste voor Stuart Wright met de Cooper MK11. Fraaie klasse en leuk om te zien.


2018-Polesitter-hscc-f2  

12.29 uur - Matthew Watts (in de March-BMW 782 hierboven) was de snelste in de kwalificatie voor de Historic Formula 2, voor de oudere 712 van Manfredo Rossi, de 742 van Mark Dwyer, de Atlantic-79B van Matt Wrigley en de 712 van regerend kampioen Robert Simac. De omgekeerde wereld hier ten opzichte van de Formule 1, want maar liefst 27 auto's rijden op Zandvoort mee - een schril contrast met de zes F2's die dit weekend op Paul Ricard bij Peter Auto rijden in de Euro F2 Classic, waar overigens na dit jaar de stekker uit wordt getrokken. Het kostte Zandvoort wel weer een F1-auto, want Mark Hazell - die met zijn Williams FW07 zou rijden - koos op het laatst voor F2 op Paul Ricard...
  Poles-Fight


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet