Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018


13.00 uur: De Tourenwagen Classics zijn de enige klasse die dit weekeinde twee kwalificatiesessies hebben, waarvan dan de snelste tijd per auto uiteraard bepalend is voor de positie op de grid voor de race van morgen. Precies zoals dat vroeger in de DTM ook ging. Het wekt weinig verwondering dat de beide meest recente auto's in het veld, de Mercedes-Benz C-Klasses, de eerste twee plaatsen behaalden.

  2018 Hatscher

De snelste tijd was voor Klaus Ludwig en Jörg Hatscher in de Warsteiner-C-Klasse. Met een tijd van 1:45,091 minuten. Thorsten Stadler, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, reed met 1:49,099 minuten de tweede tijd. Daarachter volgden drie auto's uit de divisie van de tweeliter supertoerwagens, aangevoerd door Gerhard Füller in de ex-Uwe Alzen-Holzer-Opel Vectra, voor Alexander Schmidt in de BTCC-Renault Laguna en vader en zoon Hochwald-Schmidt in de ex-Peter Kox-BMW 318is. Best geklasseerde Nederlander in het veld was Jan van Elderen, die de sessie in zijn Ford Sierra Cosworth als zesde afsloot, een plaats voor Marc Seesing. Die zorgde in de BMW M3 voor het spannendeste moment van de kwalificatie door bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht in de rondte te gaan, maar daarbij wist hij de auto net uit de vangrails te houden. Ook Gerbert Luttikhuis kon na zijn pech van gisteren met een verse versnellingsbak weer rijden, hij sloot met zijn prachtige Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evo 2 de eerste kwalificatie als 15e af.


P9010367

P9010381

11.35 uur - Tot het vallen van de vlag scheidden slechts vier duizendsten de twee snelste auto's in de kwalificatie voor de FIA Masters Historic Sports Car-wedstrijd van morgen. Nicky Pastorelli opende vroeg in de sessie het vuur in de DHG Lola T70 Mk3B die hij deelt met David Hart, maar toen Simon Hadfield het stuur had overgenomen van Leo Voyazides in hun T70 Mk3B, kwam de Brit eerst op drie tienden van Pastorelli's tijd en ging er daarna met nog drie minuten te gaan met 0.004s onderdoor. In zijn laatste ronde zette Hadfield zijn poletijd nog eens drie tienden scherper.

Henry Fletcher zette de derde tijd in zijn Chevron B19. Vader en zoon Mark en Andrew Owen (Chevron B8) waren de snelste in de Bonnier-klasse, terwijl Keith Ahlers/Billy Bellinger (Cooper Monaco King Cobra) het makkelijk hadden in de Hulme-klasse. Hun grote rivaal Michiel Smits zag zijn thuisweekend in rook opgaan toen de motor van zijn Lola T70 Mk1 het begaf nog voordat hij naar buiten kon.

2018-F2-Winnaar

11.45 uur - Race 1 Historic Formula 2
Na een chaotische openingsfase die eindigt met een safetycarperiode die in de vierde ronde wordt afgekondigd vanwege een brandje bij een van de deelnemers, rijdt Matthew Watts (March-BMW 772) naar een eenvoudige overwinning. De basis legt Watts met een snelle herstart, waarbij hij profiteert van een slapende Manfredo Rossi, die een gat van vier seconden laat vallen. Rossi wordt tweede, regerend kampioen Robert Simac in net zo'n oudere March 712 derde, in hun strijd om de klassewinst in de klasse voor oudere auto's. Matt Wrigley (in een Toyota Atlantic March 79B) eindigt als derde op de baan, maar wordt tien seconden teruggezet vanwege een pikstart. Hij eindigt daardoor als vijfde, achter zuiderbuur Marc Devis in zijn March 782.

Reacties

    • 1
    • 1
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 11:40

    Weten jullie ook de redenen van de verschillende code rood situaties deze ochtend?

    • 3
    • 2
     
    Gerrie Hoekstra 31 augustus 2018 12:51

    Beste TheNextGeneration, Nee we weten het niet. Geen commentaar en beelden in het Media Centrum. Beetje lastig werken dus...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:00

    Wat ik wel weet is dat die specials DEMO 3 onder andere de Jaquar XJ9 waarmee Jan Lammers in 1988 de 24 uur won. Verder helaas een overkill aan Porsche's ingezet door PON Nederland.

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:06

    Dat er geen enkele cameraploeg aanwezig is geeft helaas aan dat dit evenement niet serieus genomen wordt.

    • 1
    • 2
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 13:29

    Dank voor de reactie. Inderdaad jammer dat dit niet beter geregeld is, maar de afgelopen jaren waren er ook alleen op de zaterdag en zondag camerabeelden. Waarschijnlijk krijgen we die morgen ook wel weer te zien!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 16:40

    Zoals vaker met raceevenementen wordt alleen de zaterdag en zondag in beeld gebracht. Lijkt me ook voldoende en dan neemt men het toch wel echt serieus.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 19:43

    Fia Masters F1 en Fia Sportscars begint een aanfluiting te worden. Echt te weinig deelnemers. F1 met 8 auto's jammer jammer jammer.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2018 00:44

    De 'moderne' F3 en DTM was een aanwinst. De FIA Sportscars is dit jaar helaas niet meer dan een exclusief Chevron/Lola onderonsje, de F1 is met 8 auto's een treurige aanblik.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:44

    De F2 is op zondag wat ongelukkig gepland, 's morgens om 8.20?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:51

    F2 is een van de mooiste klasses, die hoort rond prime time gepland te worden. Slechts een handjevol toeschouwers was hier getuige van!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 13:12

    De reden dat F1 zo weinig auto’s heeft id dat de familie die zo’n tien auto’s runt, nu een evenement in Engeland doet. Volgende keeer moeten het er weer meer zijn

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 14:20

    Welke familie moge dat dan zijn? Op het circuitterrein doen er vele excuses de ronde. De schrik na het fatale ongeval van afgelopen jaar en de daarbij behorende vragen omtrent de veiligheid van de Arie Luyendyk bocht, en dat rijders een Peter Auto evenement in Frankrijk boven Zandvoort hebben verkozen. Hoe dan ook, acht auto's is veel te weinig om iets wat op een race lijkt mee te organiseren.

    • 1
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 20:01

    Ik hoor het al weer ook de 7de HGP was weer niet best.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 22:17

    Hebben Francesco Macri en Fabrice Lhetirier geen verwondingen opgelopen bij de crash in de F3 race die voortijdig werd afgevlagd?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 23:00

    De familie Lyons runnen ongeveer tien auto's en daar zijn er een aantal van naar Frankrijk gegaan.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2018 08:28

    De Formule 3-rijders waren beide bij bewustzijn en zijn voor nadere controle overgebracht naar het ziekenhuis. Eén op eigen initiatief, de ander volgens de normale procedure.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 04 september 2018 11:17

    De familie Lyons heeft echt nooit tien F1-auto's onder zijn hoede gehad, hoor! Waar heb je dat vandaan? De afwezigheid van Lyons was ingecalculeerd, hij doet het hele jaar Group C, al had hij met de Hesketh best op Zandvoort (een van zijn lievelingscircuits) willen rijden. Papa Lyons was trouwens wél op Zandvoort, hij reed in de F2's mee. De afwezigheid van andere teams (zoals Hall & Hall en CGA) deed zich meer voelen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2018 10:17

    Programma inkorten en deelnemers veld uitbreiden. Maar ik denk dat het in 2019 niet veel beter wordt. Zat ook echt niemand op de tribune trouwens.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet